محصول به سبد خرید اضافه شد
0

گناه و تقصیر در زندگی کودک

دسته‌بندی: تعلیم و تربیت
تاریخ: 18 خرداد 1401
بازدید: 337

گناه و تقصیر در زندگی کودک

در این سن 3 تا 7 شالگی  اگر کودک ویژگی مثبت مراحل قبلی را کسب نکند و وارد جنبه‌ی «بد و منفی» در زندگی خودش شود، با مفهوم «گناه و تقصیر» به گونه‌ای ارتباط برقرار می‌کند که گویا هرگز از آن جدایی و نجاتی ندارد. البته می‌دانیم که «گناه» به مراتب بهتر از «شرم و خجالت» است. زیرا در «گناه»، فرض بر این است که من انسان خوبی هستم، یا دیگران انسان‌های خوبی هستند، ولی کار بدی می‌کنند، در حالی که در «شرم»، فرض بر این است که من بد هستم یا دیگران بد هستند و برای این بدی هم، نمی‌توان کاری کرد.

به بیان دیگر وقتی که صحبت از «شرم» است، سخن از شخصیت و هویت است، حال آن‌که وقتی صحبت از «گناه» است، رفتار و عمل مورد نظر است. گرچه احساس گناه، بهتر از شرم و خجالت است اما معمولاًکسی که گرفتار احساس گناه می‌شود در گذشته، وجودش با شرم و خجالت نیز به نوعی آمیخته شده است. در نتیجه، بر بار گذشته بار بدترِ دیگری و یا بدِ دیگری قرار خواهد گرفت. مامی‌توانیم به کودکان کمک کنیم که بین 3 تا 7 سالگی از این ورطه‌ی هولناک دور باشند و گرفتار آن نشوند. به همین علت توجه به نکاتی در زمینه تعادل و عدم تعادل در مسیر رشد کودک اهمیت بسیاری دارد.

مرحله آغازگری و ابتکار و مرحله سازندگی و خلاقیت.

سید حسن ساداتیان

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی باهدف، مرکز خرید کتب روانشناسی می باشد و همچنین فروشگاه اینترنتی انتشارات باهدف مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه های روانشناسی و علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم باهدف می باشد.
Copyright © 2020 Bahadaf