محصول به سبد خرید اضافه شد
0

چگونه عادات خود را تغيير دهيم

دسته‌بندی: موفقیت
تاریخ: 8 شهریور 1401
بازدید: 202

چگونه عادات خود را تغيير دهيم

عادت يكي از امور مهم زندگي ما است. برخي عادت‌ها پيش برنده و برخي عادت‌ها بازدارنده هستند. عادات مطالعاتي خود را مورد بررسي قرار بدهيد اگر قرار است عادت‌هاي خود را ترك كنيد و عادات جديدي در خود ايجاد كنيد به اين موارد دقت كنيد.

براي تغيير عادت اولين گام ايجاد هدف كردن است. هدف‌گذاري كنيد. اهداف مطالعاتي خود را به گونه‌اي برگزينيد كه كاملاً محدود، خاص و قابل اندازه‌گيري باشند. اگر اهداف مطالعاتي شما اين ويژگي‌ها را نداشته باشند به تغيير نخواهند انجاميد. اهداف شما بايد قابل اجرا باشد. اگر هدفي قابل اجرا نباشد منجر به تغيير عادت نخواهد شد. اهداف شما بايد مناسب با توانايي‌هاي شما هم باشد. بديهي است كه اگر هدفتان متناسب با توانمندي‌تان نباشد باز هم شما را به تغيير عادت ترغيب نخواهد كرد. هدفي كه انتخاب مي‌كنيد بايد در محدوده زماني مناسب قابل اجرا و دستيابي باشد. هدفي كه اين ويژگي را نداشته باشد به تغيير عادت نخواهد انجاميد. پس تا جايي كه مي‌توانيد به هدف‌گذاري واقع‌بينانه روي بياوريد. گرفتن مشاوره يا رجوع به روان‌شناس در اين مورد مي‌تواند به شما كمك زيادي نمايد.

براي ايجاد تغيير مي‌توانيد از الگوهاي در دسترس كمك بگيريد. از دانش‌آموزان موفق مدرسه، از بزرگترها، الگويابي كنيد. الگوهايي را برگزينيد كه واقع‌بينانه و متعادل حركت كرده‌اند و تا حدودي اما نه قطعاً شبيه شما بوده‌اند. پس از الگوبرداري بايد سرمشق‌گيري كنيد. يعني مثل آنها عمل كنيد. براي ايجاد عادت جديد متوسل شدن به اين الگوها و تقليد از آنها راه كوتاه، مطمئن و مفيد و در دسترس است.

بعد از شروع به تغيير عادت‌هايتان، مرتب باز خورد بگيريد. مرتب ميزان رشد و پيشرفت خودتان نسبت به قبل را بررسي كنيد. اگر نياز به اصلاح روش پيدا كرديد فوراً آن را اصلاح كنيد. تمرين كنيد. روش جديد را مرتباً تمرين كنيد با اين كار نهال رفتار تازه آهسته آهسته جان خواهد گرفت. شاخ و برگ خواهد داد و ريشه خواهد گستراند. رفتارهاي جديد ضعيف هستند از آنها مراقبت كنيد و اجازه ندهيد مورد هجوم عادت‌ها و رفتارهاي قوي قبلي قرار بگيرند.

يكي از روش‌هاي مراقبت از عادت‌هاي جديد پيگيري كردن است. در پايبند بودن به عادت‌هاي جديد پافشاري كنيد. كوتاه نياييد. سعي كنيد در هر فرصتي به روش جديدي كه در پيش گرفته‌ايد عمل كنيد. مثلاً اگر تصميم گرفته‌ايد كه عادت درسي هر روز درس همان روز خواندن را جايگزين درس فردا خواندن كنيد. هر بار از مدرسه آمديد حتماً اول اين كار را انجام دهيد تا دچار وسوسه‌هاي عادتي قبلي نشويد.

براي تقويت رفتارها و عادتهاي جديد برنامه‌ريزي كنيد. با برنامه‌ريزي درس بخوانيد داشتن برنامه هم مهم نيست بايد برنامه‌ خود را اجرايي كنيد. بايد بر نحوة اجرا، بر زمان اجرا، بر كيفيت اجراي خود به دقت نظارت كنيد. در اين مورد مسامحه نكنيد. كوتاه نياييد. جدي باشيد. فقط در اين حالت نتيجه خواهيد گرفت.

براي تغيير عادت‌هاي خودتان بايد مثبت‌انديش باشيد. در تفكرتان در احساستان و در رفتارتان مثبت باشيد. در گفتار خودتان از كلمه‌ها و عبارت‌هاي مثبت و اميد بخش استفاده كنيد. آنقدر بايد به خودتان مطمئن و اميدوار باشيد كه هرگز فكر نتيجه نگرفتن هم به ذهن‌تان خطور نكند. افراد منفي‌نگر، از پيش تسليم شده هستند. بديهي است كه هيچ تغييري هم در عادتشان رخ نخواهد داد. اما افراد مثبت انديش معمولاً از پيش برنده هستند زيرا اراده كرده‌اند و با تمام وجود مي‌خواهند كه موفق شوند. پس از عبارت‌هاي مثبت استفاده كنيد. از منفي‌گرايي بپرهيزيد و نسبت به تغيير خوش‌بين باشيد تا اين تغيير در عادات شما اتفاق بيافتد.

سید حسن ساداتیان

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی باهدف، مرکز خرید کتب روانشناسی می باشد و همچنین فروشگاه اینترنتی انتشارات باهدف مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه های روانشناسی و علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم باهدف می باشد.
Copyright © 2020 Bahadaf