محصول به سبد خرید اضافه شد
0

هدف گذاری چیست؟ معرفی بهترین روش‌های هدفگذاری

دسته‌بندی: موفقیت
تاریخ: 16 شهریور 1402
بازدید: 345

هدف گذاری چیست؟ معرفی بهترین روش‌های هدفگذاری

روش اول: هدف گذاری اسمارت SMART

شاید بتوان گفت هدف گذاری اسمارت شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین روش هدف گذاری است. هرکدام از حرف‌های کلمه SMART معرف ویژگی‌های این هدف گذاری هستند. یک هدف اسمارت هدفی است که اول‌ازهمه مشخص (Specific) باشد. اول‌ازهمه باید مشخص کنیم که دقیقاً چه می‌خواهیم. این هدف در وهله دوم باید قابل‌اندازه‌گیری (Measurable) باشد. یک هدف اسمارت همچنین باید قابل‌دسترس (Achievable)، واقع‌بینانه (Realistic) و در آخر داری محدوده زمانی (Time bounded) باشد. این‌گونه که شما یک محدوده زمانی خاصی برای دستیابی به آن را مشخص کنید

روش دوم: هدف گذاری HARD

این نوع هدف گذاری به نسبت هدف گذاری اسمارت کمتر شناخته شده است.

  • حرف H معرف کلمه Heartfelt است و به این معنی است که شما باید انگیزه درونی برای هدفتان داشته باشید؛ یعنی باید قلباً و عمیقاً از درون هدفتان را بخواهید.
  • حرف A معرف کلمه Animated است و به این معنی است که شما چشم‌انداز مناسبی از هدف‌ و مسیرتان داشته باشید. در واقع شما باید بتوانیم یک تصویر منظم و منسجم از هدف و مسیرتان برای خود مشخص کنید.
  • حرف R معرف کلمه Required است و به این معنی است که شما باید آنچه را که نیاز است برای هدفتان انجام دهید فراهم کنید. باید از خود بپرسید که من امروز چه کاری باید برای رسیدن به هدفم انجام دهم؟ هفته آینده چطور؟ ماه آینده چه؟ شش ماه بعد چطور؟ به‌صورت کلی شما باید از تعهدات و کارهایی که باید انجام دهید آگاه باشید.
  • حرف D معرف کلمه Difficult است و به این معنی است که هدف شما باید یک هدف دشوار باشد. در واقع یک هدف باید بتواند به اندازه کافی شما را به چالش بکشد و شما را به سمت رشد خود حرکت دهد.
  • روش سوم: هدف گذاری WOOP

    هدف گذاری WOOP نیز یک روش دیگر برای هدف گذاری است که احتمالاً کمتر از آن شنیده‌اید.

    • حرف W معرف کلمه Wish است و به این معنی است که شما باید یک قصد و میل درونی برای هدفتان داشته باشید. در واقع فرد باید هدفش را بخواهد و انگیزه درونی و بیرونی خود برای آن را مشخص کند.
    • حرف O نیز معرف کلمه Outcome و به معنی نتیجه است. در واقع فرد باید نسبت به نتیجه‌ای که انتظارش را دارد آگاه باشد و سپس جزییات نتیجه و کارهای لازم برای رسیدن به آن نتیجه را نیز مشخص کند.
    • حال به حرف سوم این روش هدف گذاری می‌رسیم که معرف کلمه Obstacle به معنی چالش و یا سختی است. در واقع شما باید در ابتدای مسیر بعضی از چالش‌ها و سختی‌هایی که پیش رویتان خواهد بود را مشخص کنید.
    • آخرین حرف نیز P است که معرف کلمه Plan به معنی برنامه است. در واقع در مرحله آخر ما باید یک برنامه برای مسیر خود بچینیم و برای رسیدن به اهدافمان برنامه‌ریزی کنیم.
    • حال که برخی از روش‌های مختلف هدف گذاری را بررسی کرده‌ایم، لازم است به چند نکته که حین هدف گذاری باید به آن توجه کرد را ذکر کنم.

      1- اهدافی را انتخاب کنید که متناسب با ارزش‌های شما باشند

      ارزشمندی‌ هدف یکی از تأثیرگذارترین معیارها در تلاش ما برای آن هدف است. ما اگر برای یک هدف انگیزه درونی کافی نداشته باشیم، مجبوریم سختی‌های زیادی را در مسیر آن هدف تحمل کنیم. در واقع انگیزه‌های درونی بسیار قدرتمندتر از انگیزه‌های درونی‌اند و برای انتخاب هدف، باید انگیزه‌های درونی‌مان را در اولویت قرار دهیم.

      2- ترس گذاری را فراموش نکنید

      تیم‌فریس عبارت جالبی (Fear setting) را مطرح کرده که ما آن را ترس گذاری می‌نامیم. در واقع ترس‌ها یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند در مسیر رسیدن به اهداف ما را به شدت آزار دهند. به همین خاطر ضروری است که در ابتدای کار ترس‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهیم و آن‌ها را واکاوی کنیم.

      3- اهدافتان را به قسمت‌های کوچک‌ و مشخص تبدیل کنید

      هدف شما نباید کلی و گنگ باشد. برای مثال به جای اینکه بگویید «می‌خواهم لاغر شوم» باید دقیقاً مشخص کنید که چقدر می‌خواهید لاغر شوید و آن میزان وزن را در چه مدت زمانی می‌خواهید از دست دهید. در واقع شما باید هدفتان را که هدفی چند ماهه یا چندساله است به هدفی کوچک‌تر تقسیم کنید و دقیقاً بدانید که به‌طور روزانه و یا هفتگی چقدر باید به آن هدف نزدیک شوید.

      4- مراقب عوامل روانی که می‌توانند سد راهتان شوند، باشید

      آخرین عاملی که شما حین هدف گذاری باید به آن توجه داشته باشید، سدهای روانی مثل افسردگی و اضطراب‌اند. خیلی اوقات افراد مدام در زندگی درجا می‌زنند و فکر می‌کنند که کوتاهی از خودشان است و یا جایی از مسیر را اشتباه رفته‌اند. بااین‌حال این افراد باید بدانند که خیلی از اوقات این اختلالات و مشکلات روانی‌اند که سد راه آنان شده.

      به همین خاطر ضروری است که در ابتدای راه و حین هدف گذاری عوامل روان‌شناختی که می‌توانند در مسیر ما اخلال ایجاد کنند را بشناسیم و نسبت به مدیریت آن‌ها اقدام کنیم.

      سخن پایانی

      ما در این مقاله به هدف گذاری و روش‌های مختلف آن پرداختیم. انتخاب هدف یکی از مهم‌ترین بخش‌های مسیر زندگی ما است. این قدم باید آگاهانه و با دقت برداشته شود. این‌گونه که اهدافی که انتخاب می‌کنیم باید متناسب با ارزش‌های ما باشند، مشخص باشند، واقع‌بینانه و متناسب با توانایی‌هایمان باشند و در نهایت نیز حین هدف گذاری ما باید به ترس‌ها و چالش‌های خود نیز توجه کنیم و بدانیم که چه سختی‌های در ادامه مسیر گریبان‌گیر ما خواهند

سید حسن ساداتیان

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی باهدف، مرکز خرید کتب روانشناسی می باشد و همچنین فروشگاه اینترنتی انتشارات باهدف مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه های روانشناسی و علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم باهدف می باشد.
Copyright © 2020 Bahadaf