محصول به سبد خرید اضافه شد
0

نقش ساختار خانواده در ازدواج

دسته‌بندی: ازدواج
تاریخ: 17 شهریور 1401
بازدید: 822

نقش ساختار خانواده در ازدواج

یکی دیگر از عواملی که به طور بالقوه ازدواج دو نامزد را تهدید می‌کند ساختار خانواده است. ساختار خانواده به نوع ارتباط اعضای خانواده با هم و مرزبندی‌ها و حریم‌های اعضا با هم اشاره می‌کند. مینوچین بر اساس نوع مرز اعضای خانواده دو نوع خانواده آسیب‌زا را مشخص می‌کند:
خانوادهدرهمتنیده. خانواده‌ای که مرزهای اعضا با هم بسیار سست و ضعیف است، وابستگی به همدیگر زیاد است و همه در مورد مسائل همدیگر اظهار نظر و دخالت می‌کنند. در چنین خانواده‌ای بچه‌های وابسته و مضطرب بزرگ می‌شوند.
خانواده از هم گسیخته. خانواده‌ای که مرزها بسیار سخت و غیر قابل نفوذ است. اعضا روابط اندکی با هم دارند و افراد با هم کاری ندارند و استقلال بسیار بالاست. در چنین خانواده‌هایی فرزندان ممکن است از تنهایی رنج ببرند و سرد و بی احساس باشند.

در پیش از ازدواج ترکیب‌های این خانواده‌ها می‌تواند مشکل ساز شوند.
هنگامی که دختری از خانواده درهم تنیده با پسری در خانواده از‌هم گسخته ازدواج می‌کند دختر بر اساس الگو و عادت خانوادگی مرتب به دنبال ارتباطها و رفت‌و‌آمدهای زیاد با اعضای خانواده و فامیل است، هر اتفاق کوچک و بزرگ زندگی زناشویی را با مادر و اعضای خانواده در میان می‌گذارد. این در حالی است پسر بسیار معتقد به حفظ حریم و مرزبندی‌هاست و ممکن است روابط محدود و باقاعده‌ای با خانواده اصلی داشته‌باشد. در چشم چنین پسری هر اظهار نظر والدین و خانواده دختر، دخالت در امور زناشویی است و از طرفی علاقمند به روابط بی‌حد و قاعده با خانو‌اده دختر نیست. در چنین مواقعی خیلی زود مسأله رابطه با خانواده‌ها یک تعارض جدی در زندگی زناشویی می‌شود.
از طرفی دیگر دختر (یا پسری) که در خانواده درهم تنیده بزرگ شده، خیلی وابسته و متکی به شوهر می‌شود و دوست دارد در همه امور هم‌سر حضور داشته باشد و دخالت کند و چنین کاری را عین صمیمت می‌داند این در حالی است پسر(یا دختری) از خانواده از‌هم گسیخته مقید به حفظ حریم شخصی است و به خاطر استقلال زیاد در موارد بسیاری ممکن است در مورد مسایل خودش، تنهایی تصمیم بگیرد و اوقاتی را برای فراغت خودش خواسته باشد و چنین رفتارهایی به مذاق یک هم‌سر وابسته خوش نمی‌آید و این جاست که نوع رابطه زن و شوهر تعارض جدید می‌شود. زن شوهرش را بی‌عاطفه و خودخواه توصیف می‌کند و شوهر زن را وابسته و حساس تعریف می‌کند.

سید حسن ساداتیان

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی باهدف، مرکز خرید کتب روانشناسی می باشد و همچنین فروشگاه اینترنتی انتشارات باهدف مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه های روانشناسی و علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم باهدف می باشد.
Copyright © 2020 Bahadaf