محصول به سبد خرید اضافه شد
0

مهار افكار كمال پرستانه

دسته‌بندی: اضطراب و استرس
تاریخ: 6 شهریور 1401
بازدید: 154

مهار افكار كمال  پرستانه

مهارت بازسازي ادراكي كه در فصل قبل به آن پرداخته شد تنها يكي از چند مهارت مؤثر ذهن/ بدن است كه مي‌تواند مورد استفادة شما قرار بگيرد. در اين فصل از ابزار و مهارتهاي ديگري نيز سخن خواهم گفت. اين راهكارها به شما كمك مي‌كند احساس شادابي بيشتري پيدا كرده و نيز از فشار عصبي، اضطراب، ناراحتي و احساس گناه شما كم شود. آموختن اين مهارتها براي همه ارزشمند است، به ويژه براي افراد كمال‌پرست كه اغلب دچار فشار عصبي زيادي هستند و نيز اكثر اوقات نيازهاي ديگران را به نيازهاي خود ترجيح مي‌دهند.

شايد واكنش «جنگ يا گريز» را شنيده باشيد. وقتي با خطري مواجه مي‌شويد بدن شما را آماده مي‌سازد تا بمانيد و با آن روبرو شويد يا اينكه با افزايش توليد آدرنالين و هورمونهاي ديگر كه باعث ايمني بيشتر بدن مي‌شود شما را براي فرار از موقعيت

خطرناك آماده مي‌كند. در طي واكنش «جنگ يا گريز» ضربان قلب، انقباض عضلات، ميزان تنفس و فشار خون شما بالا مي‌رود.

«واكنش تمدد اعصاب» كاملاً نقطة مقابل واكنش «جنگ يا گريز» است. بدن شما به طور ذاتي قابليت رسيدن به آرامش را دارد. وقتي بدن واكنش تمدد اعصاب را تجربه مي‌كند در ميزان ضربان قلب، فشار خون، تنفس، مصرف اكسيژن، سطح هورمونهاي تنش‌زاي عصبي و گرفتگي ماهيچه‌ها كاهش قابل توجهي صورت مي‌گيرد.

با تمرين هر يك از تكنيك‌هاي تمدد اعصاب مانند مراقبه، يوگا، تجسم و روشهاي ديگري كه در اين فصل به توصيف هر كدام پرداخته‌ام، مي‌توانيد واكنش تمدد اعصاب را در خود بوجود بياوريد. اين واكنش در پاسخ‌هاي احساسي و فيزيكيِ بدن شما به موقعيت‌هاي تنش‌زا تداخل ايجاد مي‌كند و اين امكان را بوجود مي‌آورد تا بدن دوباره به وضعيت آرامش و سبكي برگردد.

واكنش تمدد اعصاب براي نخستين بار سي‌سال قبل توسط هربرت بنسون (Herbert Benson) محقق برجسته، رئيس و استاد من در هفده سال اول فعاليت حرفه‌اي‌ام، شناخته شد. در گذر سالها به هزاران بيمار آموخته‌ام كه چگونه واكنش تمدد اعصاب را در بدن خود بوجود بياورند. آنها اين تكنيك‌ها را به كار گرفتند تا از شدت فشارهاي رواني‌اي كه برخي بيماريها (نظير نازايي، سرطان، بيماريهاي قلبي، افسردگي و …) برايشان به همراه داشت بكاهند. برانگيختگي مداوم واكنش تمدد اعصاب كمك مي‌كند تا علائم بسياري از بيماريها از قبيل بي‌خوابي، دردهاي مزمن، فشار خون بالا، اثرات جانبي داروهاي سرطاني، گرگرفتگي، يبوست مزمن، دردهاي ميگرني، اختلالات ناشي از اضطراب، نشانه‌هاي روحي و جسمي پيش از قاعدگي و اختلالات خوردن در شما كاهش پيدا كند.

بسياري از افراد بلافاصله بعد از برانگيختگي واكنش تمدد اعصاب به احساس خوبي دست پيدا مي‌كنند اما به كار انداختن اين مهارت فوايد طولاني مدتي نيز در بر دارد. افرادي كه دوبار در روز 10 يا 20 دقيقه از وقت خود را صرف انگيزش واكنش تمدد اعصاب در خود مي‌كنند و اين كار را به شكلي مستمر به مدت شش هفته انجام مي‌دهند به تدريج متوجه بازخوردهاي مثبت آن خواهند شد. آنها به مرور احساس بهتري پيدا مي‌كنند (و نيز كنترل امور زندگي را بيشتر به دست خواهند گرفت) و اين تجربة خوب در سراسر روز با آنها است، نه اينكه فقط در طي يا بعد از انجام تكنيك‌هاي خاص تمدد اعصاب با آن مواجه شوند.

سید حسن ساداتیان

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی باهدف، مرکز خرید کتب روانشناسی می باشد و همچنین فروشگاه اینترنتی انتشارات باهدف مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه های روانشناسی و علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم باهدف می باشد.
Copyright © 2020 Bahadaf