محصول به سبد خرید اضافه شد
0

علائم و نشانه‌های افسردگی در بزرگسالان

دسته‌بندی: اضطراب و استرس
تاریخ: 11 تیر 1401
بازدید: 819

علائم و نشانه‌های افسردگی در بزرگسالان

 

1) کاهش انرژی

اولین علامت و نشانه افسردگی کاهش، کمبود و در برخی موارد نداشتن انرژی، قدرت و توانایی انجام کارها می‌باشد. افسردگی باعث کاهش میزان انرژی و توانایی‌های فرد می‌شود که برخی اوقات ساده‌ترین کارها مانند پایین آمدن از تختخواب یا رفتن به دستشویی و یا حتی غذا خوردن کاری مشکل و برخی اوقات آزاردهنده و رنج‌آور است و فرد نه تنها فعالیت‌های عادی و معمولی خود را کاهش می‌دهد بلکه در برآوردن احتیاجات و نیازهای ضروری خود نیز دچار مشکل می‌شود.

2) کم شدن اشتها و یا لذّت نبردن از غذا خوردن

برخی مواقع حتی درد گرسنگی آنقدرها اهمیت ندارد و یا اگر مهم است فرد برای خوردن غذا آنقدرها کوشش نمی‌کند. کاهش اشتها علاوه بر آسیب‌زدن به سیستم بدنی فرد معمولاً موجب کاهش وزن نیز می‌شود. به‌طوری‌که در هر ماه فرد حدود 5 درصد وزنش را بدون این‌که حتی غذایش، کاهش پیدا کرده باشد از دست می‌دهد و ظرف 2 تا 4 ماه بین 10 تا 15 کیلو وزن کم می‌کند. بنابراین افسردگی موجب کاهش وزن شدیدی خواهد شد. درصدی از افراد هنگامی که دچار افسردگی شده‌اند، اشتهایی بیش از حد پیدا می‌کنند و یا افزایش وزن دارند اما معمولاً این گروه بیش از 10 درصد نیستند. ضمناً در کودکان معمولاً افسردگی سبب توقف افزایش وزن عادی و برخی اوقات کاهش وزن می‌شود. همچنین کودکان افسرده با غذا خوردن مشکل دارند که صرف‌نظر از زمینه‌های درونی، گاهی بدآموزی و رفتارهای نامناسب پدر و مادر منشأ و ریشه این حالات خواهد بود.

3) اختلالات خواب

 افراد افسرده تا حدود زیادی خوابشان کاهش پیدا می‌کند. این افراد مشکل بسیار زیادی برای خوابیدن دارند. مدت‌ها و حتی ساعت‌ها در رختخواب می‌مانند اما نمی‌توانند بخوابند و اگر از خواب بیدار شوند خوابیدن مجدد برایشان مشکل است.

اما در موارد شدید افسردگی معمولاً بیمار 2 یا 3 ساعت زودتر از خواب صبحگاهی بیدار می‌شود و دیگر خوابش نمی‌برد و گر‌چه در آن زمان، کمی انرژی دارد امّا متأسفانه بعد از 2 یا 3 ساعت، زمانی‌که وقت بیدار شدن یا وقت رفتن سرکار و یا هنگام تحصیل است متأسفانه حال بدتری پیدا می‌کند و انرژی‌ لازم را ندارد. تا آنجایی که برخی افراد افسرده وقتی که سحر از خواب بیدار می‌شوند دوباره به رختخواب بر نمی‌گردند. زیرا می‌دانند انرژی آن‌ها برای انجام فعالیت 2 الی 3 ساعت بعد کافی است. اما ظهر و بعد از ظهر دچار کمبود انرژی و درگیر اختلالات خواب خواهند شد.

سید حسن ساداتیان

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی باهدف، مرکز خرید کتب روانشناسی می باشد و همچنین فروشگاه اینترنتی انتشارات باهدف مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه های روانشناسی و علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم باهدف می باشد.
Copyright © 2020 Bahadaf