محصول به سبد خرید اضافه شد
0

زندگي با شخصيت مرزي

دسته‌بندی: ازدواج
تاریخ: 29 خرداد 1401
بازدید: 446

زندگي با شخصيت مرزي

افرادي كه تا به حال جذب شخصيت‌هاي مرزي نشده‌اند حتي بعد از مطالعة اين فصل نيز به سختي مي‌توانند پي ببرند كه اين اشخاص تا چه حد فريبندگي ظاهري دارند. از ميان تمام اختلالات شخصيتي شايد شخصيت مرزي را بتوان دشوارترين آنها خواند از اين رو دوام رابطة عاشقانه با او بسيار مشكل است. شخصيت‌هاي مرزي از نظر احساسي بي‌ثبات و دمدمي بوده و در برخي مواقع شاهد فوران شديد احساساتش خواهيد بود (آشوب‌هاي روحي او كه به شكل قهرهاي خشم‌آميز و يا خودزني بروز پيدا مي‌كنند، مي‌تواند شما را كاملاً غافلگير و مبهوت سازد). بايد صادقانه بگوييم اكثر ما روانشناسان در مواجه با افرادي كه دچار اختلال مرزي هستند بي‌نهايت خسته شده و از آنها قطع اميد مي‌كنيم.

با همة اين توضيحات ممكن است عده‌اي از خوانندگان آن چنان شيفتة يك شخصيت مرزي شده‌اند كه تمايل دارند همچنان به اين رابطه ادامه داده و تلاش كنند. اگر چه ما به هيچ وجه چنين چيزي پيشنهاد نمي‌كنيم (چرا كه شك داريم زندگي با يك شخصيت مرزي بتواند ثباتي پيدا كند و يا هيچ نقطة اميدي در پيدايش صلح و آرامش وجود داشته باشد). ما افرادي را كه قصد ماندن در اين رابطه را دارند، درك كرده و به تصميم آنها احترام مي‌گذاريم. شايد با شخصي ازدواج كرده‌ايد كه احساس مي‌كنيد از چنين اختلالي رنج مي‌برد. در اين جا چند راهكار به شما معرفي شده كه مي‌تواند اين جاده را كمي برايتان هموار سازد. اما هيچ‌گاه از ياد نبريد: اين جاده بسيار طولاني است، ممكن است در راه با خرابي‌هايي مواجه شويد، و همچنين اين سفر مملو از حوادث و نيروهايي خواهد بود كه به جز، جلوگيري از رسيدن شما به مقصد، هدف ديگري ندارند. تنها افرادي كه سرسخت و مقاوم هستند مي‌توانند تا انتهاي مسير پيش روند.

كمك گرفتن از يك روانشناس حرفه‌اي الزامي است

تناقض اينجاست: با اينكه مي‌دانيم درمان مبتلايان به اختلال مرزي بسيار طولاني مدت بوده و موفقيت بسيار كمي نصيبمان خواهد شد اما جلسات روان درماني كاملاً ضروري هستند. دليلش چيست؟ حتي اگر جزء عاشق‌ترين و بردبارترين افراد باشيد، باز هم براي درمان كسي كه تصويري بسيار از هم گسيخته و زخم خورده از خودش دارد، اصلاً كافي نيست. اگر ذاتاً علاقه داريد نقش يك ناجي يا مراقب را ايفا كنيد، شايد نتوانيد اين گفته را باور كنيد. براي شما وسوسه انگيز است كه فكر كنيد «عشق» كافي خواهد بود. اما به هيچ وجه اين طور نيست. نصيحت ما را بپذيريد و از راهنمايي‌هاي يك روانشناس حرفه‌اي بهره ببريد. به عبارتي ديگر سعي كنيد با اعمال فشار يا نفوذي كه روي همسر خود داريد هر چه زودتر او را به جلسات درماني بكشانيد. او را ياري كنيد تا از كمك‌هاي يك روانشناس كه در امر درمان اختلال مرزي تجربه و تخصص كافي دارد، بهره ببرد و سپس شرط خود را براي ادامة اين رابطه شركت مستمر او در جلسات درماني قرار دهيد. او بايد بداند تمام اصرار شما نوعي ابراز علاقه و نشان دهندة عشق شماست و همچنين با اين شيوه به او نشان دهيد اصلاً مايل نيستيد او را در حالي ببينيد كه به رفتارهاي خود ويرانگرش ادامه مي‌دهد. در اكثر مواقع بهترين درمان براي چنين افرادي، شركت در جلسات روان درماني با حضور يك درمانگر ثابت خواهد بود و همچنين در صورت بروز افسردگي، استفاده از دارو نيز ضروري مي‌باشد.

هميشه انتظار رفتارهاي طوفاني او را داشته باشيد

افرادي كه با شخصيت‌هاي مرزي زندگي مي‌كنند گاهاً اين انتظار باطل را در سر مي‌پرورانند كه همسرشان دست از رفتارهاي خشمگين و طوفاني خود برمي‌دارد (داشتن چنين توقعي بزرگترين اشتباه است) به همين خاطر بسياري از كساني كه سعي دارند با شخصيت‌هاي مرزي زندگي كنند، با اين خيال باطل (كه همسر آسيب ديدة‌شان سرانجام به طرز معجزه آسايي «بهبودي» پيدا كند و ديگر مانند كسي كه هميشه اختلال شخصيتي داشته رفتار نكند) خود را در معرض مشكلات رواني قرار مي‌دهند. واقعاً احمقانه است. همسر شما در تمام زندگي‌اش چنين رفتارهايي را با

خود تمرين كرده و هرگاه احساس طردشدن و تنها ماندن به او دست دهد آنها را عملي مي‌كند و سپس با خشم و عصبانيتي كه خاص اوست و نيز با خودزني واكنش نشان مي‌دهد. همسر شما در ويران كردن رابطه‌اش استاد است و كوچكترين ارزشي براي سعادتي كه مي‌تواند داشته باشد، قائل نيست. عملكرد يك شخصيت مرزي به اين شكل است. درمان پرهزينه و البته موثر ممكن است در كاهش و حتي حذف بدترين الگوهاي رفتاري او موثر باشد، اما اين احتمال نيز وجود دارد كه برخي از آنها به مدتي طولاني در وجودش باقي بماند. اگر واقعاً پايبند زندگي با يك شخصيت مرزي هستيد، با علم بر اينكه همسر شما غيرقابل اعتماد و بسيار دمدمي است و سر كردن با او بسيار دشوار است، پس سعي نكنيد با آزار دادن خود اوضاع را وخيم‌تر سازيد. اگر هميشه انتظار رفتارهاي خشم‌آلود و طولاني را از او داشته باشيد، با بهبودي شرايط، شگفت‌زده و خوشحال خواهيد شد.

سید حسن ساداتیان

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی باهدف، مرکز خرید کتب روانشناسی می باشد و همچنین فروشگاه اینترنتی انتشارات باهدف مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه های روانشناسی و علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم باهدف می باشد.
Copyright © 2020 Bahadaf