محصول به سبد خرید اضافه شد
0

رابطه بین خواب و سلامت روان

دسته‌بندی: بینش و دانش
تاریخ: 26 مهر 1401
بازدید: 643

رابطه بین خواب و سلامت روان

رابطه بین خواب و سلامت روان – اعم از مثبت و منفی – چند وجهی و پیچیده است. اما به طور کلی، شواهد به طور مداوم نشان می دهد که میزان خواب سالم با خلق و خوی بهتر، بهبود بهره وری و حتی افزایش رضایت از زندگی به طور کلی مرتبط است. از سوی دیگر، رابطه بین اختلالات خواب و سلامت روان تا حدودی تیره‌تر است. بسیاری از اختلالات روانی با علائم مرتبط با خواب ظاهر می شوند، اما متخصصان همیشه مطمئن نیستند که آیا خواب ضعیف منجر به افسردگی، ADHD یا اضطراب می شود یا برعکس. اما برای اکثر بیمارانی که نگرانی‌های مربوط به سلامت روان دارند، پرداختن به مشکلات مربوط به خواب اغلب محل خوبی برای شروع است. ممکن است درمان همه چیز نباشد، اما احتمالاً فواید جسمی و روحی را به همراه خواهد داشت که فرد را در مسیر بهزیستی بهتر قرار می دهد.

کمبود خواب مشکلی رایج است و ۲۵ درصد از بزرگسالان ایالات متحده گزارش می‌دهند که حداقل ۱۵ از هر ۳۰ روز، خواب یا استراحت کافی ندارند. جمعیت عمومی، متخصصان مراقبت های بهداشتی و سیاست گذاران، نیازمند یک استراتژی هماهنگ برای بهبود سلامت مرتبط با خواب هستند. چرا سلامت خواب مهم است؟ خواب، مانند تغذیه و فعالیت بدنی، یک عامل تعیین کننده حیاتی برای سلامت و تندرستی است. 2 خواب یک نیاز اساسی برای سلامت و رشد نوزاد، کودک و نوجوان است. کم خوابی و اختلالات خواب درمان نشده بر الگوهای رفتاری اساسی تأثیر می گذارد که بر سلامت خانواده و روابط بین فردی تأثیر منفی می گذارد. خستگی و خواب‌آلودگی می‌تواند بهره‌وری را کاهش داده و احتمال حوادث ناگوار مانند خطاهای پزشکی و تصادفات وسایل نقلیه موتوری یا صنعتی را افزایش دهد.3، 4 خواب کافی برای موارد زیر ضروری است: مبارزه با عفونت حمایت از متابولیسم قند برای جلوگیری از دیابت در مدرسه به خوبی انجام دهید به طور موثر و ایمن کار کنید زمان و مدت خواب بر تعدادی از عملکردهای غدد درون ریز، متابولیک و عصبی تأثیر می گذارد که برای حفظ سلامت فردی حیاتی هستند. در صورت عدم درمان، اختلالات خواب و خواب کوتاه مزمن با افزایش خطر ابتلا به: بیماری قلبی فشار خون بالا چاقی دیابت مرگ و میر همه علل5، 6 حوزه های موضوعی مرتبط برنامه های آموزشی و جامعه محور بیماری قلبی و سکته مغزی پیشگیری از آسیب و خشونت ایمنی و بهداشت شغلی بیماری های تنفسی سلامت خواب یک نگرانی خاص برای افراد دارای ناتوانی های مزمن و اختلالاتی مانند آرتریت، بیماری کلیوی، درد، ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)، صرع، بیماری پارکینسون و افسردگی است. در میان افراد مسن، پیامدهای شناختی و پزشکی اختلالات خواب درمان نشده کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را کاهش می‌دهد، به محدودیت‌های عملکردی و از دست دادن استقلال کمک می‌کند و با افزایش خطر مرگ به هر دلیلی مرتبط است.

درک سلامت خواب

در ایالات متحده در طول ۳۰ سال گذشته، احتمال کوتاه‌خوابی (به عنوان فردی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابد) افزایش یافته است.

رقابت بین برنامه‌های خواب، اشتغال و سبک زندگی یک روند اخیر است. اختلالات متناوب خواب به دلیل انتخاب سبک زندگی با خستگی موقت، بی‌حسی و کاهش هوشیاری همراه است. تنفس و اختلال خواب (SDB) که شامل آپنه خواب نیز می شود، تهدید جدی دیگری برای سلامتی است. SDB با انسداد متناوب راه هوایی یا مکث در تنفس مشخص می شود. افراد مبتلا به SDB درمان نشده ۲ تا ۴ برابر خطر حمله قلبی و سکته مغزی دارند.

چاقی یک عامل خطر مهم برای SDB است و کاهش وزن با کاهش شدت SDB همراه است.SDB در کودکان: کودکان آفریقایی آمریکایی حداقل دو برابر بیشتر از کودکان اروپایی تبار در معرض خطر ابتلا به SDB هستند. خطر ابتلا به SDB در دوران کودکی با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین مستقل از چاقی و سایر عوامل خطر مرتبط است. در صورت عدم درمان، SDB در کودکان با مشکلات مرتبط است. در مدرسه، اختلالات متابولیک و خطر بیماری قلبی در آینده.

SDB در بزرگسالان مسن: SDB ممکن است ۲۰ تا ۴۰ درصد از افراد مسن را تحت تاثیر قرار دهد و اگر درمان نشود، با افزایش سن چند برابری خطر سکته مغزی و مرگ و میر همراه است. آموزش بهداشت خواب و استراتژی های ارتقاء برای رسیدگی به نابرابری ها در سلامت خواب در بین گروه های سنی، نژادی، تحصیلی و اجتماعی-اقتصادی مورد نیاز است. برنامه‌های آموزشی و ارتقای سلامت می‌توانند آگاهی از اختلالات خواب رایج مانند بی‌خوابی، سندرم پای بی‌قرار و SDB را افزایش دهند. برنامه‌های آموزش بهداشت خواب در محیط‌های کار می‌تواند الگوهای برنامه کاری بهتری را ارتقا دهد و مدیران و کارگران را به اتخاذ استراتژی‌هایی تشویق کند که خطرات سلامت و ایمنی را کاهش دهد.

بهداشت خواب شامل موارد زیر است:

۱. در طول شب ۶ تا ۹ ساعت بخوابد.

۲. اختلالات خواب وجود ندارد.

۳. در طول روز نخوابد مگر ۲۰ دقیقه چرت زدن.

۴. در طول روز خواب آلود نباشد.

۵. در اطاق خواب فعالیت شغلی و تحصیلی و سرگرمی نباشد.

۶. محیط خواب آرام و مناسب باشد.

۷. ساعات خواب و بیداری ثابت باشد.

۸. سوء مصرف مواد و دارو نباشد.

۹. در طول روز فعالیت جسمی و ذهنی کافی داشته باشید.
۱۰. در طول روز در معرض نور کافی باشید.
۱۱. شام سبک مصرف کنید.

۱۲. مدیریت زمان را اجرا کنید.

۱۳. اضطراب و افسردگی را درمان کنید.

۱۴. بیش از حد کار نکنید.

۱۵. شب زنده داری نکنید.

۱۶. صبح زود بیدار شوید.

۱۷. نزدیک غروب چرت نزنید.

۱۸. اختلالات خواب را درمان کنید.

۱۹. در صورت تجویز پزشک داروی خواب آور مصرف کنید.

سید حسن ساداتیان

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی باهدف، مرکز خرید کتب روانشناسی می باشد و همچنین فروشگاه اینترنتی انتشارات باهدف مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه های روانشناسی و علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم باهدف می باشد.
Copyright © 2020 Bahadaf