محصول به سبد خرید اضافه شد
0

خوشبختی چیست و انسان خوشبخت چه کسی است؟

دسته‌بندی: بینش و دانش
تاریخ: 29 فروردین 1402
بازدید: 684

خوشبختی چیست و انسان خوشبخت چه کسی است؟

به طور کلی ممکن است مفهوم خوشبختی از نظر هر فرد متفاوت باشد و هر فرد خوشبختی را در برخی موارد ببیند.

اما در واقع خوشبختی به چه معناست؟ چگونه باید به خوشبختی دست یافت؟ در حقیقت می توان گفت که مفهوم خوشبختی از نظر علم روانشناسی بسیار متفاوت است. علم روان شناسی تاکید دارد خوشبختی ناشی از احساس خوشبختی درونی است و از احساسات درون افراد نشات می گیرد.

به طور کلی همانطور که گفته شد خوشبختی از نگاه روانشناسی، از حس درونی افراد نشات می گیرد و می توان گفت که خوشبختی یعنی لذت درونی.

اگر بخواهیم به طور دقیق تر به معنی لغوی خوشبختی بپردازیم باید گفت که در حقیقت خوشبختی به معنی حس آرامش، پیروز مندی و سعادت عنوان شده است.

اما از دیدگاه علم روانشناسی خوشبختی شامل حس رضایت درونی از زندگی، رفاه ذهنی، احساس شادی و لذت بردن از زندگی معنی می شود.

در واقع خوشبختی تنها یک حس درونی است و یک دستاورد قابل لمس نیست.

اگر از افراد گوناگون در خصوص مفهوم خوشبختی سوال کنیم پاسخی دقیق و مناسبی را دریافت نمی کنیم زیرا که همانطور که گفته شد از دیدگاه هر شخص مفهوم خوشبختی متفاوت است.

همچنین می توان گفت که هرچه حس رضایت ما از خود و شرایط اطرافمان بیشتر باشد حس خوشبختی در درونمان بیشتر است.

به همین دلیل نیز خوشبختی از دیدگاه افراد متفاوت است.

همانطور که گفته شداحساس خوشبختی حسی درونی است و حس خوشبختی در افراد مبتنی بر علایق، تفکرات، شناخت فرد از خود و محیط اطرافش و خواست افراد است.

لازم به ذکر است که احساس خوشبختی یک حالت است و اغلب زودگذر است و ماندگار نیست و ممکن است این حس درونی تغییر پیدا کند.

عوامل موثر در خوشبختی

عوامل متفاوتی در احساس خوشبختی موثر هستند و دلیل آن نیز تفاوت خواسته ها، تفکرات و علایق انسان ها است.

زیرا که هر انسان با وجود برخی چیز ها در زندگی به حس رضایت و آرامش درونی می رسد و در نتیجه احساس خوشبختی می کند اما در ادامه به برخی از عوامل تاثیر گذار بر دست یافتن به حس خوشبختی می پردازیم.

شادی

می توان گفت که یکی از عوامل موثر در احساس خوشبختی، شادی است؛ زیرا که اغلب احساس شادی در افراد موجب انگیزه، امید و هدف مندی در افراد می شود و  انسان با انگیزه همواره می تواند برای رسیدن به خواسته های خود تلاش کند و به آنها برسد، که این مسئله موجب احساس خوشبختی، رضایت درونی و پیروزمندی در افراد می شود.

به طور کلی شادی با لذت بردن از زندگی، تلاش کردن، سلامتی و موفقیت رابطه تنگانگی دارد.

که هر کدام از مسائل می توانند جزئی از خواسته افراد باشد و دست یافت به آن حس خوشبختی را برای فرد فراهم آورد.

احساس شادی در زندگی یک عامل موثر برای کاهش استرس است که این مسئله می تواند تاثیر بسزایی در نحوه زندگی فرد و انجام فعالیت های روزمره فرد و رسیدن به خواسته های درونی فرد داشته باشد.

انسان خوشبخت چه کسی است؟

با توجه به مطالب گفته شده می توان گفت که در حقیقت انسان خوشبخت کسی است که به آرامش، رضایت درونی و رفاه ذهنی رسیده است و حس خوشبختی را در درون خود یافته است.

همچنین نیز انسان خوشبخت کسی است که احساس شادی در زندگی خود می کند و نسبت به مسائل و شرایط گوناگون با تفکر و دیدگاهی مثبت نگاه می کند و به خودشناسی جهت یافتن مسیر درست برای رسیدن به خواسته های خود رسیده است.

که تمامی اینها موجب دست یافتن به حس خوشبختی در درون انسان می شود.

اهمیت خوشبختی

احساس خوشبختی در زندگی افراد می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد و اغلب هنگامی که انسان  احساس خوشبختی می کنند اغلب حل مشکلات زندگی، حرکت در مسیر موفقیت و انجام فعالیت های روزمره موفق تر است و می تواند زندگی با نشاط تر  داشته باشد.

سید حسن ساداتیان

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی باهدف، مرکز خرید کتب روانشناسی می باشد و همچنین فروشگاه اینترنتی انتشارات باهدف مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه های روانشناسی و علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم باهدف می باشد.
Copyright © 2020 Bahadaf