محصول به سبد خرید اضافه شد
0

تفاوت بین لذت و خوشبختی

دسته‌بندی: بینش و دانش
تاریخ: 20 دی 1401
بازدید: 235

تفاوت بین لذت و خوشبختی

1- به نظر می­رسد که موضوع لذّت یک موضوع حسّی است. یعنی همیشه با حس و احساس کار دارد و به عبارتی، ما لذّت چیزی که می­بینیم و یا لذّت غذایی که می­خوریم را حس می­کنیم.

2- همیشه لذّت جنبه‌ی بیرونی و خارجی دارد؛ یعنی به نوعی از بیرون برای ما اتّفاق می­افتد. بنابراین لذّت جنبه‌ی بیرونی دارد.

3- لذّت می­تواند با سرعت آغاز شود. به طور مثال شما می­توانید یک حبه قند را در دهانتان بگذارید و لذّت خوردن آن را بلافاصله احساس کنید.

4- با تمام شدن آن حس به یکباره لذّت پایان می­یابد.

به همین علّت افرادی که در مسیر لذّت حرکت می­کنند و احساس
می­کنند که در اوج هستند، این اوج، موجی بیش نیست و یا به زودی این اوج به موج تبدیل می­شود.

5-  مفهوم لذّت آنقدرها کنترلی را با خودش به همراه ندارد.

یعنی شما برای گذاشتن یک حبه قند در دهانتان آزاد هستید و انتخاب می­کنید. ولی وقتی آن را در دهانتان گذاشتید، این‌که چه اندازه از آن لذّت ببرید، تکلیفش مشخّص نیست. بنابراین انسان کنترلی که در زندگی و در تمام لحظات زندگی به آن نیاز دارد را در اختیار نخواهد داشت. از جانب دیگر، لذّت شرایطی را بوجود می­آورد که ما نمی­توانیم انتخاب کنیم، مگر در جهت تغییر کمیّت آن شیء یا هر چیزی که هست، والّا خودش به خودی خود، انتخاب پایین و یا بالا بردنش را برای ما بسیار مشکل می­کند. مگر این‌که از درون بخواهیم در آن دخالتی داشته باشیم که در نتیجه، آن عمل جنبه‌ی بیرونی بودن خودش را از دست خواهد داد.

6- اصولاً خاصیّت لذّت این است که درد و رنج را از بین می­برد. به عنوان مثال: منِ تشنه با خوردن آب، دیگر احساس تشنگی
نمی­کنم.

7- لذّت، تعادل برهم خورده را برقرار می­کند.

بنابراین آنچه به علّت تشنگی من بهم ریخته بود (تعادل)، دوباره با خوردن آب (تعادل از دست رفته) به دست می­آید.

8- اصولاً لذّت به ما آرامشی می­دهد و به گونه­ای در خودآگاه نظمی را برقرار می‌سازد.

بنابراین فردی که تشنه بوده بعد از خوردن آب می­تواند آرام بگیرد، در نتیجه در این زمینه احساس خاصّی خواهد داشت.

9-  اِشکال کار لذّت این است که معمولاً وقتی از این لذّت بیشتر و بیشتر استفاده کنیم، لذّت کمتر و کمتر می­شود و به همین علّت است که در رابطه با هر چیزی که جنبه‌ی لذّت دارد، هم بیشتر می‌خواهیم و هم مجبور هستیم که در آن تنوّعی بوجود بیاوریم و این تنوّع اغلب می­تواند به اسراف و انحراف و حتّی اعتیاد کشیده شود.

 

 

سید حسن ساداتیان

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی باهدف، مرکز خرید کتب روانشناسی می باشد و همچنین فروشگاه اینترنتی انتشارات باهدف مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه های روانشناسی و علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم باهدف می باشد.
Copyright © 2020 Bahadaf