محصول به سبد خرید اضافه شد
0

با استرس چه می توان کرد؟

دسته‌بندی: اضطراب و استرس
تاریخ: 20 تیر 1402
بازدید: 306

با استرس چه می توان کرد؟

در رابطه با استرس چند نکته وجود دارد که نباید برداشت اشتباهی از آن داشت.صل اول:  اصل آنتروپی است. آنتروپی مفهومی در علم فيزيك و مكانيك است كه بیان می‌کند همه‌ي سيستم‌ها، گرايش به سمت از هم پاشيدگي دارند. درست مثل اين ‌كه همه‌ي موجودات گرايش به سمت فساد و نابودي دارند و هر چه به‌وجود آمده بدون ترديد از بین خواهد رفت. بنابراين استرس را با يك دگرگوني تدريجي نمي‌توان يكي دانست. آدم‌ها پير و ضعيف مي‌شوند و اسم اين پیری و ضعف از هم پاشيده شدن سيستم است ولي اسم آن استرس نيست.

اصل دوم: استرس را نباید با مسئله‌ي بي‌قراري اشتباه كرد. برخي از ما بي‌قرار هستيم اما استرس نداریم. بنابراين موضوع بي‌قراري با اضطراب و استرس متفاوت است.

اصل سوم: استرس بيش‌فعالي نیست. بيش‌فعالي يعني فردي كه انرژي بيش از حد و اندازه داشته ولي قدرت کنترل آن را ندارد. اگر شما انرژي زيادی داشته اما در عین حال قدرت کنترل آن را هم داشته باشيد، بيش‌فعال محسوب نمی‌شوید بلکه باید به انرژي زيادي که در اختيار شماست توجه كرده و در مسیر صحیح قرار دهید.

 اصل چهارم: استرس به معنی شيدايي نیست. غالب اوقات مردم به شیدایی توجه نمي‌كنند. شیدایی متضاد افسردگي است كه گاهی اوقات با استرس اشتباه گرفته مي‌شود. در آخر اشتباهي كه بيشتر از همه صورت مي‌گيرد تشبیه استرس با ترس و اضطراب است كه بايد براي آنها تفاوت قائل شویم.

توجه به اين نكته ضرورت دارد، تغییرات قابل پذیرشی که بتوان به راحتي با آن كنار آمد، موجب استرس نمي‌شود. ما چون قدرت کنترل اتومبیل را هنگام رانندگی داریم، هیچ‌گاه جز در شرايط استثنايي احساس استرس نمي‌‌كنيم.

بنابراين استرس تا حد زيادي ناشی از سرعتِ تغيير و تحول در زندگی است. اغلب اوقات ما با اين آهنگ دگرگونی، توانايي رسيدن به هدف يا آنچه كه فكر مي‌كنيم ضرورت است را نداريم.

در شرايط عادي تغيير و دگرگوني‌هايي كه در اختيار و كنترل ما هستند، موجب استرس نمي‌شوند. زمانی كه در مهارت‌های زندگی انتظار بيشتري از خود يا ديگران داشته باشيم  زمينه برای نگراني و استرس فراهم خواهد شد.

طبق تحقیقات انجام شده در آمريكا 10 موضوع مهمی که مردم را دچار استرس مي‌کند، عبارت‌اند از:

  • مرگ
  • جدايي و طلاق
  • زندان
  • حوادث و بيماري‌هاي شديد
  • ازدواج- موضوعی است که برای بیشتر مردم استرس به‌وجود می‌آورد. حتي وقتي كه عاشق و معشوق هستند و مانعي هم براي ازدواج ندارند.
  • نوع كار، محيط كاری و بيكاري
  • بارداری
  • موضوعات اقتصادي و مسائل مالي
  • روابط انسانی- مانند روابط دوستي، خانوادگي و…
  • تغییرات- مانند تغيير شغل، محيط زندگي و…

سید حسن ساداتیان

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی باهدف، مرکز خرید کتب روانشناسی می باشد و همچنین فروشگاه اینترنتی انتشارات باهدف مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه های روانشناسی و علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم باهدف می باشد.
Copyright © 2020 Bahadaf