محصول به سبد خرید اضافه شد
0

باز پروري فكري

دسته‌بندی: اضطراب و استرس
تاریخ: 22 دی 1401
بازدید: 524

باز پروري فكري

معني آشفتگي‌هاي ادراكي را مي‌توان به طور خلاصه در اين ضرب‌المثل عبري مشاهده كرد: «ما دنيا را آن طور كه هست نمي‌بينيم، بلكه آن را همان طور كه خودمان هستيم نگاه مي‌كنيم!» ذكر اين ضرب‌المثل به اين دليل است كه حس مي‌كنم مي‌توان آن را به شكل خاصي در روابط آدمها به كار برد. ما اغلب ديگران را به آن شكلي كه واقعاً هستند نمي‌بينيم، بلكه آن طور كه خودمان هستيم به آنها نگاه مي‌كنيم. به خصوص اگر جزء افراد كمال‌پرست باشيم و توقع داشته باشيم ديگران به معيارهايي كه براي خود در نظر گرفته‌ايم پايبند باشند. حتي بدون اينكه براي خود ما ملموس باشد، آشفتگي‌هاي ادراكي ما مي‌تواند به ديگران انگيزه‌ها، احساسات و هدف‌هايي را بدهد كه آنها در سر ندارند. همچنين اين آشفتگي‌ها مي‌توانند واكنش‌ها و اظهار نظرهاي ديگران را جدي‌تر سازند و نيز چگونگي رفتار ما را با كساني كه دوستشان داريم، تحت تاثير قرار دهند.

بازسازي ادراكي به شما كمك مي‌كند در پذيرفتن ديگران به همان شكلي كه هستند، عملكرد بهتري داشته باشيد. همچنين به شما اين اجازه را مي‌دهد تا آنچه را كه مانع درك شفاف صحبت‌ها و عملكردهاي ديگران است از ميان برداشته و آنها را با وضوح بيشتر و درست به همان شكلي كه هستند ببينيد.

يكي از رايج‌ترين آشفتگي‌هايي كه در روابط ميان فردي روي مي‌دهد فرآيند ذهن خواني مي‌باشد. اين مسئله به طور مداوم اتفاق مي‌افتد: يك دوست (يا كسي كه عاشقش هستيم) آدم تندخو، غير قابل پيش‌بيني و يا زود رنجي است. اگر شما به فرآيند ذهن خواني بپردازيد- كاري كه اكثر ما كمال‌پرستان انجام مي‌دهيم- آنگاه خود را سرزنش مي‌كنيد و تصور مي‌كنيد مقصر شما هستيد كه چنين رفتارهايي از او سرزده است. با در پيش گرفتن چنين رويكردي يك بار اضافي مضاعفي بر ناراحتي‌هاي خود مي‌افزائيد.

وقتي ذهن‌خواني مي‌كنيد، اين تصور اشتباه به ذهن شما راه پيدا مي‌كند كه خود را مقصر روحيه و رفتار بد طرف مقابل بدانيد. بدون توجه به اينكه اصلاً مدركي براي اثبات ارتباط شما با سوء رفتار او وجود داشته باشد خود را مسئول مي‌دانيد. جالب اينجاست كه گاهي اوقات به خاطر عصباني بودن او از دستش خشمگين مي‌شويد حتي بدون اينكه بدانيد آيا دليل اين عصبانيت شما هستيد يا نه! حتي شايد بر اساس نتيجه‌اي كه از ذهن‌خواني بدست مي‌آوريد، رفتارتان را تغيير دهيد، هر چند ممكن است كاملاً اشتباه باشد.

سید حسن ساداتیان

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی باهدف، مرکز خرید کتب روانشناسی می باشد و همچنین فروشگاه اینترنتی انتشارات باهدف مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه های روانشناسی و علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم باهدف می باشد.
Copyright © 2020 Bahadaf