اهمیت اصول برقراری ارتباط موثر


اهمیت اصول برقراری ارتباط موثر
برقراری ارتباط از زمان شروع خلقت انجام میشده و کسی برای این کار نیاز به آموزش ندارد. اما اگر کسی بخواهد یاد بگیرد که با چه کسانی، در چه مکانی و چه زمانی بهترین شیوه ارتباطی را در پیش بگیرد نیاز دارد که مهارت برقراری ارتباط موثر را بیاموزد و با تمرینهای مداوم این مهارت را در خود پرورش دهد.
انواع ارتباط موثر
ارتباط موثر به کلام محدود نمیشود و ۴ حالت مختلف دارد:
- ارتباط کلامی: استفاده از کلمات برای ایجاد ارتباط (در مکالمههای مستقیم یا از پشت تلفن)
- ارتباط غیرکلامی: استفاده از زبان بدن و حالتهای چهره
- نوشتن: استفاده از کلمات برای نوشتن
- ارتباط تصویری: عکسها، ویدیوها، فیلمها
انواع ارتباط کلامی
جالب است بدانید که خود ارتباط کلامی به ۴ دسته تقسیم میشود:
- روابط درونی: مکالمه با خود
- روابط بین فردی: مکالمه یک نفر با یک نفر دیگر
- گروه کوچک: کنفرانسهای مطبوعاتی، جلسههای هیئت مدیره و جلسههای گروهی
- روابط عمومی: ارائهها و سخنرانیهای عموم
اصول برقراری ارتباط موثر چیست؟
در ارتباط موثر تنها ارسال پیام کافی نیست، بلکه باید هدف فرستنده نیز برآورده شود. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید اصول برقراری ارتباط موثر را مورد بحث قرار دهیم:
پیام واضح: پیامی که فرستنده میخواهد منتقل کند باید ساده و قابلدرک باشد و به طور قاعدهمند چارچوببندی شود تا معناداری خود را حفظ کند؛
پیام صحیح: اطلاعات ارسالشده نباید بههیچوجه مبهم یا نادرست باشند. پیام باید عاری از خطا و اشتباهات دستوری باشد؛
پیام کامل: ارتباطات، پایهی تصمیم گیری است. اگر اطلاعات ناقص باشد، ممکن است منجر به اخذ تصمیمات نادرست شود؛
پیام دقیق: پیام ارسالی باید کوتاه و مختصر باشد تا برداشت یک تفسیر سرراست را تسهیل و اقدامات موردنظر فرد را عملی کند؛
در نظر گرفتن گیرنده: رسانهی ارتباطی و سایر بسترهای فیزیکی باید با در نظر گرفتن نگرش، زبان، دانش، سطح تحصیلات و موقعیت گیرندهی پیام برنامهریزی شوند؛
حسن نیت فرستنده: پیام باید ادب، فروتنی و احترام فرستنده نسبت به گیرندهی پیام را منعکس کند؛
قابلاعتماد بودن: فرستندهی پیام باید از هدف خود مطمئن باشد تا هر آنچه منتقل میکند مطابق با دانستههای او باشد. حتی گیرندهی پیام نیز باید به فرستنده اعتماد داشته باشد و بتواند به پیام ارسالشده اطمینان کند.
میتوان ادعا کرد که انتقال مؤثر پیام نوعی هنر و همچنین مهارتی است که پس از تمرین و تجربهی مستمر ایجاد میشود. در ادامه بیان میکنیم انواع مهارت مورد نیاز برای برقراری ارتباط موثر چیست.
مشاهده: فرد باید مهارت مشاهدهای دقیقی داشتهباشد تا بتواند ارتباط موثر برقرار کند و اطلاعات بیشتری به دست آورد؛
وضوح و کوتاهی: پیام باید به زبانی ساده و واضح و دقیق باشد تا بر گیرنده تأثیر مطلوب بگذارد؛
گوش دادن و درک کردن: مهمترین مهارت در یک فرد این است که شنوندهای خوب، هوشیار و صبور باشد. او باید بتواند پیام را بهخوبی درک و تفسیر کند؛
هوش هیجانی: فرد باید از نظر هیجانی خودآگاه باشد و از درون قادر باشد بر دیگران تأثیر بگذارد؛
خودکارآمدی: برای دستیابی به اهداف ارتباطی باید به خود و تواناییهای خود ایمان داشته باشد؛
اعتمادبهنفس: داشتن اعتماد به نفس به عنوان یکی از مهارتهای ارتباطی ضروری، ارزش پیام را بالا میبرد؛
احترام: انتقال پیام همراه با ادب و احترام به ارزشها، عقاید، نظرات و ایدههای گیرندهی پیام، جوهرهی یک ارتباط موثر بهحساب میآید؛
ارتباط غیرکلامی: برای برقراری ارتباط بهتر با گیرنده، فرستنده باید از شیوههای غیرکلامی نیز استفاده کند. این ارتباط غیرکلامی شامل ژستها، حالات چهره، تماس چشمی، حالات بدن و غیره است؛
انتخاب وسیلهی مناسب: انتخاب وسیلهی مناسب ارتباطی نیز نوعی مهارت است. انتخاب رسانهی مناسب با توجه به موقعیت، اولویت پیام، دیدگاه گیرنده و… امری ضروری بهشمار میرود؛
ارائهی بازخورد: ارتباط مؤثر همیشه فرایندی دو طرفه است. فرد باید بازخورد بگیرد و همچنین بازخورد بدهد تا دیدگاه طرف مقابل نیز مطرح شود.
دیدگاهها