ارتباط موثر چیست و چگونه برقرار میشود؟
ارتباط موثر چیست و چگونه برقرار میشود؟
برقراری ارتباط موثر یکی از اصلیترین ارکان زندگی اجتماعی است. آیا شما با اصول ارتباط موثر آشنایی دارید؟ این نکات به شما کمک می کند تا از هرگونه سوء تفاهم جلوگیری کرده و روابط کاری و شخصی خود را بهبود ببخشید.
ارتباط موثر چیست؟
ارتباط موثر چیزی فراتر از تبادل اطلاعات و در مورد درک احساسات و اهداف موجود در اطلاعات است. به این ترتیب در ارتباط موثر علاوه بر اینکه پیامی را به طور واضح منتقل میکنید، باید به گونه ای گوش فرا دهید که معنای کامل گفته ها را بدست آورید و باعث شوید شخص مقابل احساس شنیده شدن و درک شدن کند.
به نظر می رسد ارتباط موثر باید یک امر غریزی باشد. اما اغلب اوقات وقتی می خواهیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم، به بیراهه می رویم. ما یک چیز می گوییم، شخص دیگر چیز دیگری می شنود و سوء تفاهم، ناامیدی و درگیری ایجاد میشود. این امر می تواند در خانه، مدرسه و روابط کاری مشکل آفرین باشد.
برای بسیاری از ما برقراری یک ارتباط موثر نیاز به یادگیری برخی مهارت های مهم دارد. اگر در تلاش برای بهبود ارتباط با همسر، فرزندان، رئیس یا همکاران خود هستید، یادگیری این مهارت ها می تواند ارتباط شما با دیگران را تعمیق بخشد. این ارتباط همچنین اعتماد و احترام بیشتری ایجاد میکند. همچنین انجام کارهای گروهی، حل مشکلات و سلامت کلی اجتماعی و عاطفی شما را بهبود بخشد.
چه چیزی مانع برقراری ارتباط موثر می شود؟
۱) استرس و احساسات خارج از کنترل
هنگامی که استرس دارید یا از نظر احساسی بیش از حد تحت فشار قرار می گیرید، به احتمال زیاد صحبت دیگران را بد تعبیر خواهید کرد. سیگنالهای غیرکلامی گیج کننده یا مبهم ارسال می کنید و به شکل ناخودآگاه الگوهای رفتاری ناسازگار خواهید داشت. برای جلوگیری از درگیری و سوء تفاهم، باید یاد بگیرید که چگونه قبل از ادامه مکالمه به سرعت آرامش خود را به دست آورید.
۲) عدم تمرکز
هنگامی که چند وظیفه را باهم انجام می دهید نمی توانید ارتباط موثر برقرار کنید. اگر تلفن خود را چک می کنید، برنامه بعدی خود را تنظیم میکنید یا رویاپردازی می کنید، مطمئناً در مکالمه نشانه های غیرکلامی را از دست خواهید داد. برای برقراری ارتباط موثر باید از حواس پرتی جلوگیری کرده و تمرکز خود را حفظ کنید.
۳) زبان بدن متناقض
ارتباطات غیر کلامی باید گفته ها را تقویت کند، نه اینکه با آنها مغایرت داشته باشد. اگر یک چیز بگویید، اما زبان بدن شما چیز دیگری بگوید، شنونده احتمالاً احساس می کند که شما صادق نیستید. به عنوان مثال، ممکن است در حالی که سرتان را به نشانه نه تکان می دهید “بله” بگویید.
۴) زبان بدن منفی
اگر با گفته های شخصی موافق نیستید یا آن را دوست ندارید، میتوانید از زبان بدن منفی استفاده کنید تا پیام شخص مقابل را رد کنید. مثلا رو هم قراردادن بازوها، جلوگیری از تماس چشمی یا تکان دادن پاها.
لازم نیست با موارد گفته شده موافقت کنید یا حتی آنها را بپسندید، اما برای برقراری یک ارتباط موثر و اجتناب از قرار دادن شخص مقابل در حالت دفاعی، مهم است که از ارسال سیگنال های منفی خودداری کنید.
مهارت ارتباط موثر ۱: شنونده مشتاق باشید
هنگام برقراری ارتباط با دیگران، ما غالباً بر آنچه باید بگوییم متمرکز می شویم. با این حال، ارتباط موثر کمتر به صحبت و بیشتر به گوش دادن بستگی دارد. خوب گوش دادن نه تنها به معنای درک کلمات یا اطلاعات منتقل شده است، بلکه درک احساساتی است که گوینده سعی در انتقال آن دارد.
تفاوت زیادی بین شنیدن مشتاقانه و به سادگی شنیدن وجود دارد. وقتی واقعاً گوش می کنید یا وقتی آنچه گفته می شود را میفهمید، صدای واضحی را می شنوید که به شما می گوید حس آن شخص چیست و سعی در انتقال چه احساساتی دارد.
وقتی شنونده مشتاقی باشید، نه تنها شخص مقابل را بهتر درک می کنید، بلکه به او احساس شنیده شدن و درک شدن خواهید داد. این امر می تواند به ایجاد یک ارتباط قوی و عمیق بین شما کمک کند.
با برقراری ارتباط از این طریق، روندی را تجربه خواهید کرد که استرس را کاهش می دهد و از سلامت جسمی و عاطفی پشتیبانی می کند. به عنوان مثال اگر شخصی که با او صحبت می کنید آرام باشد، گوش دادن مشتاقانه کمک می کند تا شما را آرام کند. اما اگر فرد عصبانی باشد، می توانید با گوش دادن با توجه و ایجاد حس درک شدن در او، به آرامش وی کمک کنید.
اگر هدف شما درک و ارتباط کامل با شخص مقابل باشد، گوش دادن به روش مشتاقانه اغلب به صورت طبیعی انجام می شود. اگر این گونه نیست، نکات زیر را امتحان کنید. هر چه بیشتر آنها را تمرین کنید، تعاملات شما با دیگران رضایت بخش و پاداش آور خواهد بود. برای تقویت این مهارت میتوانید از راهنماییهای مشاور یا متخصص نیز بهره بگیرید.
نکاتی برای تبدیل شدن به یک شنونده مشتاق
به طور کامل بر روی فردی که صحبت میکند تمرکز کنید. اگر دائماً تلفن خود را چک کنید یا به چیز دیگری فکر کنید، نمی توانید به صورت درستی به او گوش فرا دهید. شما باید لحظه به لحظه در این تجربه تمرکز داشته باشید تا در مکالمه تفاوت های ظریف و نشانه های مهم غیرکلامی را انتخاب کنید.
اگر تمرکز روی برخی از صحبت ها برای شما دشوار است، سعی کنید کلمات را در ذهن خود تکرار کنید. این کار پیام آنها را تقویت می کند و به شما کمک می کند تا تمرکز خود را حفظ کنید.
ترجیحا با گوش راست خود گوش دهید. عجیب و غریب به نظر می رسد، اما سمت چپ مغز حاوی مراکز پردازش اولیه برای درک گفتار و احساسات است. از آنجا که سمت چپ مغز به سمت راست بدن متصل است، گوش دادن با گوش راست می تواند به شما کمک کند تفاوت های احساسی گفتههای شخص را بهتر تشخیص دهید.
از قطع کردن صحبت فرد یا تلاش برای هدایت مکالمه به نگرانی های خودتان با گفتن جملاتی مانند: “اگر فکر می کنید این اتفاق بد است، بگذارید به شما بگویم چه اتفاقی برای من افتاده است!” خودداری کنید.
گوش دادن به معنای انتظار کشیدن برای صحبت کردن خودتان نیست. اگر آنچه را که قرار است بعداً تعریف کنید، در ذهن خود مرور کنید هرگز نمی توانید بر روی آنچه که شخص می گوید تمرکز کنید. اغلب اوقات، گوینده می تواند حالات چهره شما را بخواند و متوجه شود که ذهن شما جای دیگری است.
علاقه خود را به آنچه گفته می شود نشان دهید. گاهی اوقات سر تکان دهید، به آن شخص لبخند بزنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که وضعیت بدن شما پذیرا و مجذوب صحبت است. با اظهار نظرهای کلامی کوچک مانند “بله” یا “اوه”سخنران را تشویق کنید تا به صحبت ادامه دهد.
سعی کنید قضاوت را کنار بگذارید. برای برقراری ارتباط موثر با کسی، لازم نیست او را دوست داشته باشید یا با عقاید، ارزش ها یا نظرات وی موافقت کنید. با این حال، لازم است قضاوت را کنار بگذارید و از سرزنش و انتقاد خودداری کنید تا کاملا وی را درک کنید. دشوارترین ارتباط هم، اگر با موفقیت انجام شود، اغلب می تواند منجر به شکل گیری یک ارتباط غیرممکن با کسی شود.
بازخورد بدهید. اگر به نظر می رسد ارتباط قطع شده است، آنچه را که گفته شده به زبان خودتان بازگویی کنید. جملاتی همچون “چیزی که من شنیدم…” ، یا “به نظر می رسد شما می گویید…” روش های عالی برای بازخورد دادن هستند.
هر لفظی که گوینده ذکر کرده را به سادگی تکرار نکنید. زیرا فاقد صداقت یا غیر هوشمند به نظر خواهید رسید. در عوض، معنای کلمات گوینده را بیان کنید. برای روشن شدن نکات خاص سوال کنید: “منظورت از اینکه میگویی … چیست” یا “منظورت این است؟”
احساسات پشت کلمات را بشنوید
این فرکانس های بالاتر گفتار انسان است که احساسات را منتقل می کند. با تمرین دادن عضلات ریز گوش میانی می توانید با این فرکانس ها سازگارتر شوید. بنابراین بهتر می توانید آنچه دیگران واقعاً می گویند را درک کنید.
این کار را می توانید با آواز خواندن، نواختن ساز بادی یا گوش دادن به انواع خاصی از موسیقی با فرکانس بالا انجام دهید.
مهارت برقراری ارتباط موثر ۲: به سیگنال های غیرکلامی توجه کنید
نوع نگاه کردن، گوش دادن، حرکت کردن و عکس العمل شما نسبت به شخص دیگر، بیشتر از کلمات در مورد احساس شما به او اطلاعات میدهد. ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن، شامل حالات صورت، حرکات بدن، تماس چشمی، لحن، تن صدا و حتی فشار عضلانی و تنفس میشود.
ایجاد توانایی درک و استفاده از ارتباطات غیرکلامی می تواند به شما کمک کند با دیگران ارتباط برقرار کنید. منظور خود را بیان کنید، در موقعیت های چالش برانگیز موقعیت خود را مشخص کنید و روابط بهتری در خانه و محل کار داشته باشید.
- می توانید با استفاده از زبان بدن باز، بازوهای باز، ایستادن یا نشستن روی لبه صندلی با حالت باز و برقراری ارتباط چشمی با شخصی که با او صحبت می کنید، ارتباط موثر را تقویت کنید.
- شما همچنین می توانید از زبان بدن برای تأکید یا تقویت پیام کلامی خود استفاده کنید. برای مثال به دوست خود ضربه بزنید و از موفقیت او تعریف کنید، یا مشت های خود را گره کنید تا بر پیام خود تاکید کنید.
نحوه بهبود بخشی به تفسیر ارتباطات غیرکلامی
از تفاوتهای فردی آگاه باشید. افراد از کشورها و فرهنگ های مختلف تمایل به استفاده از ارتباطات غیر کلامی مختلفی دارند. بنابراین مهم است که هنگام تفسیر سیگنال های زبان بدن، سن، فرهنگ، دین، جنسیت، و حالت عاطفی او را در نظر بگیرید. به عنوان مثال یک نوجوان آمریکایی، یک بیوه داغدار و یک تاجر آسیایی احتمالاً به طور متفاوتی از سیگنال های غیرکلامی استفاده می کنند.
به سیگنالهای ارتباط غیرکلامی به صورت گروهی نگاه کنید. یک حالت بدن یا نشانه غیر کلامی منفرد را بارها تفسیر نکنید. تمام سیگنالهای غیرکلامی را که دریافت می کنید، از تماس چشمی گرفته تا لحن صدا تا زبان بدن را باهم در نظر بگیرید.
هر کسی می تواند گاه گاهی بلغزد و اجازه دهد تماس چشمی از بین برود. یا به طور ناگهانی دستهایش را در هم گره کند بدون اینکه معنی خاصی داشته باشد. در مجموع همه سیگنال ها را به عنوان یک “تفسیر” بهتر در مورد یک فرد در نظر بگیرید.
نحوه بهبود بخشی به ارائه ارتباطات غیرکلامی
از سیگنالهای غیرکلامی متناسب و در راستای کلمات خود استفاده کنید. اگر یک چیز بگویید، اما زبان بدن شما چیز دیگری بگوید، شنونده شما احساس گیجی می کند یا به صداقت شما شک می کند. به عنوان مثال، نشستن با دستان صلیبی شکل و تکان دادن سر، با گفته هایی که موافقت شما با موضوع را اعلام میکند مطابقت ندارد.
سیگنال های غیرکلامی خود را متناسب با شرایط تنظیم کنید. به عنوان مثال لحن صدای شما هنگام مخاطب قرار دادن یک کودک باید متفاوت از زمانی باشد که گروه بزرگسالان را خطاب می کنید. به همین ترتیب، وضعیت احساسی و زمینه فرهنگی فردی را که با او تعامل دارید در نظر بگیرید.
از زبان بدن منفی خودداری کنید. در عوض، از زبان بدن برای انتقال احساسات مثبت استفاده کنید. حتی وقتی در واقع احساس مثبتی را تجربه نمی کنید. اگر از موقعیتی عصبی هستید، می توانید از زبان بدن مثبت برای نشان دادن اعتماد به نفس استفاده کنید.
دیدگاهها