اختلالات نوشتاری در کودکان
اختلالات نوشتاری در کودکان
💠۱.بدخطی یا نارسانویسی: در بررسی علل بدخطی دانشآموزان دوره ابتدایی، علاوه بر عوامل آموزشی و تربیتی موثر بر دستخط کودکان باید عوامل مربوط به وضعیت جسمی و روانی آنها را نیز مورد توجه قرار داد. چهبسا بدخطی دانشآموزان بهدلیل ضایعات استخوانی، عصبی یا حالات عاطفی و روانی نامطلوب باشد. در این صورت آموزشهای معلم در زمینه خوشنویسی کافی نیست و ارجاع به متخصص ضروری است. اگر کودکی دچار نارسانویسی است، بهتر است کودک از نظر اختلالات یادگیری هم بررسی شود.
💠۲ .فاصلهنویسی بین حروف و کلمات: از جمله علل بروز این حالت سرعت زیاد قلم هنگام نوشتن، حرکت بیش از حد و سریع جانبی و بیتوجهی به هماهنگی لازم برای نوشتن است. برای رفع این مشکل والدین یا معلم باید کلمههای یک جمله را بهصورت کمرنگ یا نقطهچین بنویسند تا دانشآموز ضمن کامل کردن به فاصلهها هم توجه داشته باشد. همچنین میتوان از چوب کبریت به شکل عمودی بهعنوان حد فاصل استفاده کرد تا دانشآموز پس از نوشتن یک کلمه چوب کبریت را قرار دهد سپس کلمه بعدی را بنویسد و مجدد چوب کبریت را به انتها انتقال دهد و…
💠۳.اختلال در گذاشتن سرکش و نقطه: بچههایی که نقطه و سرکش کم و زیاد میگذارند، نیاز به تقویت دقت دیداری و دقت و تمرکز دارند. اگر در سال اول دقت دانشآموز را افزایش ندهید در سالهای بعد مشکل او بیشتر به چشم میآید و بیدقتی او به سایر دروسش منتقل خواهد شد. پس از همان سال اول برای تقویت دید او تلاش کنید.تمریناتی مانند اختلاف تصویر را پیدا کن، بگرد و پیدا کن، کارهای نقطهچین، شباهت را پیدا کن، بازیهای دقتی و… میتواند دقت دانشآموز را افزایش دهد.
💠۴ .کجنویسی: از جمله علل بروز این اختلال سفت در دست گرفتن مداد و فشار زیاد انگشت شست به آن یا در جهت درست قرار ندادن دفتر یا کاغذ و قرار نگرفتن درست مداد بین انگشتان است. برای درمان کافی است از کودک بخواهید هنگام نوشتن بازو را به بدن بچسباند تا دست انعطاف زیادی نداشته باشد. برای دانشآموزانی که هنگام نوشتن از خط زمینه منحرف میشوند و بالا و پایین خط مینویسند با قرار دادن خطکش باریک در بالا و پایین خط محدوده نوشتن را تنظیم کنید، به طوری که اگر هنگام نوشتن از محدوده خط زمینه بالاتر و پایینتر رفت با خطکش برخورد کند و منحرف نشود.
💠۵ .نامرتبنویسی: علت نامرتبنویسی حرکت بسیار کند دست، محکم گرفتن مداد بین انگشتان و نبودن آزادی حرکت و انعطاف پایین دست، همچنین نادرست بودن وضعیت نشستن و قرار دادن کاغذ است. برای درمان ابتدا قوانینی را در نظر میگیریم، مثلا از ابتدای خط شروع به نوشتن میکنیم. از خط منحرف نمیشویم. از پاککن استفاده نمیکنیم. نوک مداد هنگام نوشتن باید تیز باشد و… همچنین میتوانید از کپی کردن استفاده کنید. کاغذ نازکی روی نوشته درس قرار دهید، بهطوری که نوشتهها دیده شود. بعد از دانشآموز بخواهید به نوشتهها دقت کند و روی نوشتهها را پررنگ کند و بنویسد.
دیدگاهها