محصول به سبد خرید اضافه شد
0

آر مــان خواهی و آرمان جویی

تاریخ: 17 خرداد 1401
بازدید: 490

آر مــان خواهی و آرمان جویی

آرمان خواهی و آرمان جویی لغتی معادل (Ideal) است. آرمان خواهی و آرمان جویی در یک چارچوبی ایده آلیست بودن است . به این معنی که مجموعه­ای از نظام باورها، اعتقادات و نظام ارزشی و اخلاقی است که در آن هیچ عیب و ایرادی وجود ندارد. یعنی این مجموعه به درستی و به دقت برگزیده شده و ما به نوعی پاسدار و مواظب و مراقب آن هستیم.

در حالی­که بیشتر اوقات آرمان­خواهی و آرمان­جویی در مقابل ایدئولوژی قرار می­گیرد و مقصود از ایدئولوژی مجموعه­ای است، درست مانند آرمان با این تفاوت که عیب و ایراد و اشکال و گرفتاری­های فراوانی هم با خودش دارد.

وقتی که یک نظام فلسفی، یا اعتقادی را انتخاب می­کنید نشان می­دهد که شما انسان ایدئولوگی هستید و یک ایدئولوژی را انتخاب کرده­اید و مجبور هستید جنبه­های بد، منفی، غلط، نامناسب، اشتباه و گرفتارکننده آن را هم بپذیرید. مثالی که می­توان گفت این است که ماری که کبوتری را می­خورد و در حالی که قسمت های خوب آن را می­خورد ولی بقیه قسمتهای بد آن را بیرون می­ریزد اما انسان ایدئولوگ این چنین نمی­کند.

به عبارتی روزی که گفتید من چنین باور فلسفی یا باوری چنین و چنان دارم بعدا مجبور هستید با وجود اینکه با تمام وجود خود می­دانید اینجا و آنجای آن ایدئولوژی اشکال دارد، اما آن مجموعه را خوب بدانید.

فراموش نکنید که اصلاً بحث مقایسه نیست. مقایسه ابداً برای انسان خوشبخت معنا و مفهومی ندارد. من نمی­توانم 10 کار خوب انجام دهم و بعد 2 کار بد بکنم و بعد حرفم این باشد که من از دیگری که 5 کار خوب و 7 کار بد انجام داده بهترم. بلکه بحث این است که چرا من آن 2 کار بد را انجام داده­ام؟!

بنابراین انسان خوشبخت ایدئولوگ نیست بلکه آرمان خواه است.

قرن 19 پایان عصر ایدئولوژی بود. متأسفانه دوباره در اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21 زنده شدنِ ایدئولوژی را در سراسر جهان به دلیل فشار اقتصادی و سیاسی می­بینیم و شاهد برخی افکار و عقاید پابرجای نابجایی که در جهان وجود داشته و همچنان در زندگی ما به نوعی اثر می­گذارد هستیم. حتی در کشوری مانند آمریکا با آن سطح آگاهی و دانشی که دارد، همچنان درصد عظیمی از مردمانش گرفتار نظرگاه­های تند و افراطی ایدئولوژی هستند.

بنابراین انسان خوشبخت انسانی است که آرمان خواه است و همه باورهای اصلی و اساسی او درست ، خوب و متناسب با شرایط زمان و مکان است و هرگز به بهانه این­که جنبه­های بد آن عیبی ندارد یا عیب کمی دارد یا چه می­شود کرد، حاضر نیست مانند کسی که ایدئولوگ است و یا کسی که ایدئولوژی دارد باشد.

سید حسن ساداتیان

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی باهدف، مرکز خرید کتب روانشناسی می باشد و همچنین فروشگاه اینترنتی انتشارات باهدف مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه های روانشناسی و علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم باهدف می باشد.
Copyright © 2020 Bahadaf