دوشنبه ۱۳۹۶/۵/۳۰
آخرین به روزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
خبرنامه
کانال دکتر هلاکویی
به کانال دکتر فرهنگ هلاکویی و انتشارات باهدف وارد شوید و هر روز مطالب خواندنی ما را دنبال کنید.
برنامه امروز
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
کانال مدیریت رفتار
بنا به درخواست شما هموطنان عزیز کانال تلگرامی مدیریت خشم،ترس،افسردگی،استرس دکتر هلاکویی راه اندازی شد.
انتشارات باهدف
انتشارات باهدف
معرفی انتشارات
معرفی مجموعه کتابهای انتشارات باهدف در برنامه صبحی دیگر از شبکه آموزش(کانال 7 صدا و سیما)- 18 بهمن 1394

پرورش، تعلیم و تربیت(13تا19سالگی)
215,000ریال
تعداد صفحات : 212
نوبت چاپ : سوم- پاییز1395
انتشارات : با هدف
قطع کتاب : رقعی

نوجوانی و بلوغ و تغییرات و دگرگونی‌های این دوران         فصل 1    

 

 نوجوانی و دوران نوجوانی به چه سنی گفته می شود؟----- 15

 علائم و نشانه ها و تغییرات فیزیکی دوران بلوغ--------- 15

 عواملی که در سن شروع بلوغ دخالت دارند---------- 16

 نقش منطقه جغرافیایی------------------------------------------ 17

 نقش ارث، غدد و هورمون ها------------------------------------- 17

 رشد سریع جسمانی--------------------- 18

 تغییرات در دوران بلوغ بین 3 تا 5 سال طول می کشد که شامل مواردی

می باشد------------------------------------------------------- 19

 بلوغ دیررس و بلوغ زودرس--------------------------------------- 20

 تغییرات در پسران و دختران از نظر ظاهری در دوران بلوغ------------- 21

 توصیه ای به پدران و مادران در مورد ظاهر فرزندشان----- 25

 هورمون‌های جنسی (Sexual Hormones)--------- 27

 محتلم شدن و انزال---------------------- 29

 نوجوانی و جوانی---------------------- 31

 

نقش خانواده، اجتماع و فرهنگ در رشد نوجوان          فصل 2     

 

 نوجوان فعال، منفعل و منحرف---------------- 41

 خصوصیت فرزندان از نوع فعال------------------------------------ 41

 خصوصیت فرزندان از نوع منفعل---------------------------------- 43

 خصوصیت فرزندان از نوع منحرف---------------------------------- 46

 

 تشخیص هویت (Identity)      فصل 3    

 

 جلوه هایی از تشخیص هویت----------------- 49

 ظاهر و زیبایی-------------------------------------------------- 49

 جنس و جنسیت----------------------------------------------- 51

 احساس------------------------------------------------------- 53

 هوش، عقل، دانایی و توانایی------------------------------------- 56

 رشته تحصیلی و شغلی------------------------------------------ 58

 مذهب-------------------------------------------------------- 61

سیاست (روابط کلی اجتماعی)------------------------------------ 62

 علائق، جدول ترجیحات----------------------------------------- 64

 شخصیت------------------------------------------------------ 64

 هویت (Indentity) و شخصیت (Personality)----------------- 66

 آگاهی-------------------------------------------------------- 66

 تفاوت آگاهی در دوران کودکی و نوجوانی---------- 66

 جنبه‌‌ی تجریدی و جنبه‌ی آرمانی است که کودک درباره شناخت خودش

 پیدا می‌کند---------------------------------------------------- 67

 تفکیکی است که میان نقش های خودش قائل می شود--------------- 67

 نقش ها را در زمان و مکان کاملا متفاوت می بیند------------------- 67

 آنچه که پدر و مادر باید بدانند---------------- 71

 نوجوان در این ایام برای شناخت خودش دست به مقایسه‌ای دائمی می‌زند           71

 کودک در این ایام مایل است حالا که به صورت نوجوان درآمده است مرکز

توجه باشد----------------------------------------------------- 71

 در این دوره نوجوانان به بهانه‌هایی مانند آنچه که در آن‌ها می‌گذرد و خارج

 از اراده و کنترل آن‌ها است، مسئولیت‌های خودشان را نمی پذیرند----- 75

 جلوه‌گری و نمایش دادن----------------------------------------- 76

 خودخواهی و خواهش------------------------------------------- 76

 حرمت نفس یا عزت نفس (Self Esteem)---------------------- 76

نظر نوجوان و یا هر فرد دیگری درباره خودش------------------------ 77

 حرمت نفس پایین در نوجوانان و آسیب‌های آن--------------------- 80

 چـگونه حمایت عـاطفی و مخصوصا تـأیید اجتماعی را بـرای فـرزندانمان

به‌وجود آوریم؟-------------------------------------------------- 82

 حالت گُمی و گیجی در نوجوانان و عوارض و آسیب‌های آن--- 84

 دودلی و تردید------------------------------------------------- 84

 راه و چاه را از هم تشخیص نمی‌دهند------------------------------ 84

 نوجوانان در این ایام درباره هویت و شخصیت خودشان نظر و قضاوت های

مختلف و متفاوتی دارند------------------------------------------ 84

 موضوع مهمی به نام بحران--------------------------------------- 85

 امکان و احتمالات دیگری وجود دارد------------------------------ 86

 فرزندان دست به تجربیاتی می‌زنند که بد و غلط است---------------- 86

 به دلیل دخالت پدر و مادر همچنان در گمی و گیجی می‌مانند--------- 86

 به خاطر ندانستن دست به اشتباهاتی می‌زنند----------------------- 87

 در این ایام «دال» مسئله اصلی و اساسی فرزندانمان است---- 88

 جدایی و فاصله گرفتن نوجوان از خانواده----------- 91

 دوگانگی «دمدمی مزاج» (Ambiualence)---------- 94

 خودمحوری (Self Centeredness) ------------ 95

 خودشیفتگی (Narcissism)----------------- 97

 تفاوت دختر و پسر و اختلافات فرهنگی و اجتماعی------- 102

 با انتظارات و خـواسته‌ها و خـودخواهی فـرزندانمان چگونه

 برخورد کنیم؟------------------------ 107

 نظر و عقیده‌ی خود را با مهربانی و در وقت مناسب ابراز کنند---------- 107

 فرصتی برای گفت‌وگو و شنیدن حرف نوجوان داده ‌شود--------------- 108

 باید متوجه کاربرد لغت «باید» باشیم------------------------------ 108

 بـاید به او فـرصت داد کـه به جـای ما بنشیند و از جـانب و دیدگـاه ما به

موضوع  نگاه کند------------------------------------------------ 108

 داشتن رابطه فقط با یکی از والدین کفایت می‌کند------------------- 109

 مهم است که بدانیم تشویق و تأیید بالاخره کار خودش را می‌کند------ 110

 جابه‌جایی محیط‌های اجتماعی و فرهنگی و مشکلات آن-------------- 110

 فرهنگ‌پذیری------------------------ 111

 مرحله‌ی اول مرحله‌ی جشن و شادمانی یا عزا و سوگواری است-------- 111

 مرحله‌ی دوم مرحله‌ای است که بیشتر افراد، اعم از این‌که آزادانه یا مجبور،

به این کوچ و حرکت شدند، در ارتباط با فرهنگ پیدا می‌کنند---------- 112

 مرحله‌ی سوم مرحله‌ای است که معمولا بعد از چند سال اتفاق می‌افتد که

به این فرهنگ و جامعه تعلق ندارند-------------------------------- 112

 مرحله‌ی چهارم مرحله‌ی رسیدن به این نتیجه است که در این جامعه من

پذیرفته نیستم-------------------------------------------------- 112

 مرحله پنجم مرحله‌ی رسیدن به این واقعیت است که بهتر است از هر کدام

 از این فرهنگ‌ها، بهترین را برگزینند------------------------------- 113

 در مرحله‌ی ششم فرد به جایی می‌رسد که افراد و دیگران که مانند او وارد

فرهنگ و جامعه‌ی جدید شده‌اند را در جایگاه و پایگاه آن بفهمد و بپذیرد 113

 رفتن به محیط جدید و جابه‌جایی و نکاتی که باید رعایت شوند- 116

 

رشد و شناخت ادراکی در نوجوانان     فصل 4    

 

 اهمیت عقل و تغییرات عقل در این دوران------------ 120

 تفاوت قائل شدن نوجوانان از مفهوم گذشته، حال و آینده---- 123

 مانندگردی و مانندگرایی (Simulation) قرار دادن تجربه‌ی جدید در

 طرح جدید---------------------------------------------------- 124

 موضوع ذهنیت نوجوان-------------------- 128

 

رشد ادراکی و عقلی      فصل 5    

 

 

 یکی از مواردی که نـوجـوانان بـه درستی با آن بـرخورد نمی‌کنند علت و

چرایی حوادث است--------------------------------------------- 130

 تفکر صوری و تجریدی------------------------------------------- 132

 اندیشه درباره‌ی اندیشه و شناخت درباره‌ی شناخت------------------ 133

 هوش--------------------------------------------------------- 134

 چگونه رشد عقلی را در فرزندانمان پرورش دهیم--------------------- 136

 بحث، مشورت و گفت‌وگو---------------------------------------- 136

 دادن فرصت بررسی احتمالات، حوادث و امکانات-------------------- 136

 رهایی از قید باید و نبایدها در زمینه‌ی تفکر و تعقل------------------ 137

 آموزشِ اندیشیدن و لذتِ درک و فهم------------------------------ 137

 تفکر و اندیشه را به عنوان سرگرمی و بازی مطرح کردن--------------- 137

 دادن فرصت ملاقات با افراد مهم و برجسته------------------------- 138

 آشنایی با شرح حال بزرگان--------------------------------------- 139

 بازگو کردن مطالب آموخته شده----------------------------------- 139

 یکدست بودن خودشان با خودشان و دیگران------------------------ 139

 رشد اخلاقی------------------------- 139

نظر و عقیده کودکان و نوجوانان درباره‌ی ارتباط قانون و اخلاق- 142

 بچه‌ها بین 4 تا 7 سالگی ---------------------------------------- 142

 بچه‌ها بین 7 تا 10 سالگی--------------------------------------- 143

 بچه‌ها بین 10 تا 12 سالگی-------------------------------------- 143

 نظر و عقیده‌ی کـودکان و نـوجوانان درباره قـانون و مسئله‌ی

مجازات و امور اخلاقی-------------------- 144

 کلبرگ معتقد است که مـوضوع اخلاق در انسان از سـه مـرحله

می‌گذرد--------------------------- 146

 اهمیت احساسات، عواطف و هیجانات در رشد اخلاقی------ 152

 گـرفتار نشدن نـوجوانان و جـوانان به چهار نون نحس تاریخ

(نادانی، ناتوانی، نگرانی و نیازمندی)------------- 157

 نقش دگرگونی‌‌های فیزیکی و فیزیولوژیکی در احساس، عاطفه

 و هیجان--------------------------- 159

نکته‌هایی در مـورد شناخت نوجوانان از خودشان و کنترل و اختیار

حالات و احساسات‌شان توسط خودشان و پدر و مادر و اطرافیان-- 164

 تـوانایی، تشـخیص و تفکیک این حالات و احساسات و بـرخورد درست با

آن‌ها---------------------------------------------------------- 165

کمک کردن به آن‌ها در جهت ابراز حالات و احساسات‌شان------------- 165

 کمک کردن به آن‌ها تا حال و احساس بد خودشان را بفهمند و بپذیرند- 166

 کمک کـردن به آن‌ها تا از حال دیگران باخبر شوند و برای آن در صورت

لزوم کاری کنند.------------------------------------------------- 167

 در این ایام، نـوجوانان کـوشش می‌کنند که به نوعی بـرابـری و یکسـانی

 خودشان را با دیگران و یا بزرگ‌ترها اعلام کنند و انتظار داشته باشند--- 168

 

مسائل جنسی و دگرگونی‌ها در این دوران      فصل 6 

 

 خودکنترلی، خودنظم‌دهی

(Self disable and self control)------------- 173

 

مسائل اصلی و اساسی، جنبه‌های شخصیت در نوجوانان   فصل 7 

 

 موضوعات و مشکلات اصلی و اساسی نوجوانان--------- 187

 تغذیه و وزن نوجوانان-------------------- 200

 بیماری جوع و یـا لاغری خطرناک و بیش از حد (Anorexia) -   202

 پرخوری و سپس تهوع و بالا آوردن عمدی غذا  (Bulimia)--- 204