دوشنبه ۱۳۹۶/۵/۳۰
آخرین به روزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
خبرنامه
کانال دکتر هلاکویی
به کانال دکتر فرهنگ هلاکویی و انتشارات باهدف وارد شوید و هر روز مطالب خواندنی ما را دنبال کنید.
برنامه امروز
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
کانال مدیریت رفتار
بنا به درخواست شما هموطنان عزیز کانال تلگرامی مدیریت خشم،ترس،افسردگی،استرس دکتر هلاکویی راه اندازی شد.
انتشارات باهدف
انتشارات باهدف
معرفی انتشارات
معرفی مجموعه کتابهای انتشارات باهدف در برنامه صبحی دیگر از شبکه آموزش(کانال 7 صدا و سیما)- 18 بهمن 1394

پرورش، تعلیم و تربیت(تولد تا3 سالگی)
225,000ریال
تعداد صفحات : 228
نوبت چاپ : سوم-1395
انتشارات : با هدف
قطع کتاب : رقعی

آمادگی برای حاملگی و داشتن فرزند و فلسفه تعلیم و تربیت    فصل1      

  

موضوع سن و سال-------------------------------------------------------- 30

1- نوزادی (New Born)----------------------------------------- 30

2- دوران شیرخوارگی (Infancy)---------------------------------- 30

3- نونهالی (Toddler)------------------------------------------- 30

بـیـش از 30% شـخصیت انسـان‌ها در طـی مدت 3 سـال اول زنـدگـی شـکل

می‌گیرد-------------------------------------------------------- 30

در 14 ماه یا 18 ماه اول زندگی، کودک در دو منطقه زندگی می‌کند------- 31

 ویژگی‌ها و خصوصیات  کودک از تولد تا 3 سالگی------------------------ 31

یادگیری به همراه شرطی شدن (Conditioning)---------------------- 31

مکانیزم همانندسازی---------------------------------------------- 32

نتیجه‌گیری (Conclusion)--------------------------------------- 33

واکنش نشان دادن (Reaction)------------------------------------ 33

اطمینان کردن--------------------------------------------------- 33

امنیت داشتن---------------------------------------------------- 33

آرامش داشتن--------------------------------------------------- 34

اعتمادبه‌نفس---------------------------------------------------- 34

امیدواری------------------------------------------------------- 34

خوش‌بینی------------------------------------------------------ 35

مثبت و منفی بودن----------------------------------------------- 35

سازنده و ویرانگر بودن--------------------------------------------- 35

 رعایت ده نکته جهت رشد ویژگی‌های مناسب کودک در وجود وی------------ 36

1- تولد-------------------------------------------------------- 36

اگر تولدی بد وجود داشته باشد، چهار مشکل اصلی به وجود می‌آید------ 36

  الف) کودک مدت طولانی در مسیر تولد قرار می‌گیرد------------------- 36

  ب) آسیب بدنی------------------------------------------------ 36

  ج) مصرف برخی از داروها----------------------------------------- 36

  د) ریختن مواد زائد به ریه کودک یا مبتلا به بیماری‌های عفونی---------- 36

2- درد و رنج در 14 ماه اول زندگی--------------------------------- 37

  دو حـسِ «درد» و «درجه ســرما و گــرما» از بـدو تـولد در کـودک فعال

است----------------------------------------------------------- 37

3- نوازش (Strok)----------------------------------------------- 38

4- تحریک و تحرک و برانگیختن ----------------------------------- 38

5- یکنواختی و شباهت-------------------------------------------- 39

6- برآوردن بلافاصله نیازهای کودک--------------------------------- 39

  هیچ کودکی تا 14 ماهگی نباید منتظر شود تا به او شیر بدهند---------- 39

7- سلامت فیزیکی و روانی پدر و مادر-------------------------------- 39

  یک واقعیت آزاردهنده: افسردگی بعد از زایمان------------------------ 40

8- دانایی و توانایی و امکانات مالی خانواده---------------------------- 40

  باید توجه داشت که «نادانی»، «ناتوانی» می‌آورد---------------------- 41

9- عشق و محبت و دوستی و صمیمیت در محیط خانواده---------------- 41

  از کجا بفهمیم که در خانه‌های ما مهربانی هست؟--------------------- 41

  آیا در این خانه قدرت جایی دارد یا نه؟----------------------------- 41

  بسیاری تصور می‌کنند محبت آن زمان است که

  من و شما کار درست و خوب انجام دهیم---------------------------- 42

 «قدرت و محبت» با هم سازگاری ندارند----------------------------- 42

  در خانواده‌ای محبت وجود دارد که هیچ نوع دشمنی وجود نداشته باشد---- 42

10- آغوش مادر-شیردادن----------------------------------------- 44

 مروری بر تولد--------------------------------------------------- 45

تعیین کننده اتاق وضع حمل یا افرادی که باید باشند، از آنِ مادر است------ 45

قبل از تولد فرزند از جنس و سلامت او باخبر شوید---------------------- 46

حین انجام سونوگرافی نگویید مایل نیستم بدانم فرزندم پسر یا دختر است--- 46

کودک پس از تولد باید با مراقبت و مواظبت ویژه‌ای در آغوش گرفته شود---- 46

تنها جایی که باید پس از تولد مواظب و مراقب بود، سروگردن کودک است--- 47

کودک هنگام تولد و چند روز اول تولد «صداها» را گلچین می‌کند--------- 48

کـودک 6 ماه طول می‌کشـد تا بتواند مادر را آن‌گونه که در بزرگسالی می‌بیند،

مشاهده کند---------------------------------------------------- 48

از بدو تولد «بو» قویترین نیروی ارتباطی کودک است-------------------- 48

حافظه کودک در یک ماه اول پس از تولد بیش از دو روز نیست------------ 48

 نام فرزند------------------------------------------------------- 49

نام فرزند باید ساده و زیبا باشد------------------------------------- 49

اضطراب جدایی (Separation Anxiety) --------------------------- 50

بین 6 تا 18 ماهگی دوران اضطراب جدایی کودک می‌باشد--------------- 50

مکانیزم بازگشت------------------------------------------------- 50

مکانیزم تحدید ارتباط--------------------------------------------- 50

 ترک کردن فرزند توسط مادر در دو ماهگی، چه آسیب‌هایی به وی وارد می‌کند؟------- 51

ترک کردن اختیاری یا اجباری فرزند توسط مادر------------------------ 51

در صورت ترک کردن کودک توسط مادر، وی صاحب دو مادر می‌شود------- 51

اثرات کودکی که در 14 ماهگی دچار سوختگی می‌شود، چیست؟----------- 52

اگر بلافاصله بـه نیاز کـودک برای آغوش گرفتن پاسخ داده شود، آیا او بغلی

می‌شود؟------------------------------------------------------- 52

 در 14 ماه اول، کودک باید به امنیت و آرامش برسد-------------------- 53

تأخیر در لذت و پاداش (Delay Gratification)---------------------- 53

 شیر دادن مادر به فرزند و نکات مربوط به آن---------------------------- 54

هم مـادر بـه فـرزند شـیر می‌دهد و هم فرزند به مـادر امنیت و شـادی و لذت

می‌دهد-------------------------------------------------------------------- 54

مـادری که به فـرزند شیر می‌دهد، هـورمون اُکسی توسین برای لذت رضایت و

حضّ و کیف ترشح می‌کند------------------------------------------------- 55

مسائل و مشکلات مادرانی که به فرزند خود شیر نمی‌دهند---------------------- 55

از زندگی زناشویی‌شان راضی نیستند--------------------------------------- 55

از مادری خود خوشحال نیستند-------------------------------------------- 55

سبب افسردگی و خشم و عصبانیت مادر می‌شود----------------------------- 55

در مـرحله اول شـیر دادن، شـیر مادر چربی کمی دارد و آهسته آهسته غلظت

چربی زیاد شده تا فرزند بتواند سیر شود------------------------------------ 56

 شیر اول مادر یا «آغوز» یا «ماک» (Colostrum)----------------------- 57

کودک هر 2 ساعت یا 30/2 دقیقه یک بار نیاز به خوردن شیر دارد---------- 57

در دو سه روز اول اگـر مـادر بین هشت تـا دوازده بار شیر دهد، چشمه شیر را

جوشان می‌کند------------------------------------------------------------ 57

سر و سینه مادر و کودک هنگام شیر خوردن باید در شرایطی باشد که کـودک

شیر را به راحتی بنوشد---------------------------------------------------- 58

مهمترین قدم در جهت «ارتباط انسانی» در یک ماه اول زندگی رخ می‌دهد--- 58

شیر مادر دارای فواید بسیاری است------------------------------------------- 58

شیر خشک یا شیری غیر از شیر مادر هم فوایدی دارد--------------------------- 59

در صورت دوشیدن شیر مادر فقط تا 24 ساعت قابل استفاده است----------- 60

حدود 2 تا 3 دقیقه بعد از نوشیدن شیر، نفخ را به دو صورت می‌توان آزاد کرد 60

کودکان هنگام شیر خوردن از چند چیز پرهیز می‌کنند-------------------- 60

کـودک بـاید بتواند در مـدت شبانه‌روز به وسیله شیر خوردن بین 2 تا 3 ساعت

عمل مکیدن را انجام دهد-------------------------------------------------- 60

کودک از حدود 4 و 5 ماهگی مکیدن را در شکم مادر شروع می‌کند---------- 61

نـوزادی کـه به دنیا می‌آید از طریق دهان و لـب و مکیدن بـا ایـن دنیا ارتبـاط

برقرار می‌کند-------------------------------------------------------------- 61

 تثبیت دهانی (Oral Fixation)---------------------------------------- 61

حالات روانی تثبیت دهانی------------------------------------------------ 62

1- وابستگی--------------------------------------------------------------- 62

2- پرتوقع و پرانتظار------------------------------------------------------- 62

3- زخم زبان و نیش زبان-------------------------------------------------- 62

4- بسیار ساده دل هستند------------------------------------------------- 63

اگر کودک شصت و یا انگشت خود را به دهان می‌برد بهتر آن است که پستانکی

به او بدهید---------------------------------------------------------------- 63

کودکان بعد از درآوردن دندان، خود را با «گاز زدن» ارضاء می‌کنند---------- 63

 گرفتن کودک از شیر مادر و نکات مربوط به آن---------------------- 64

بین 8 تا 14 ماهگی از شیر گرفتن کودک باید به اتمام برسد-------------- 64

برای گرفتن کودک از شیر مادر بهتر است او را از طریق شـیر مـادر بـا غذاهای

دیگر آشنا کرد--------------------------------------------------- 64

معمولاً در هفته اول از شیر گرفتن کودک، مادر مشکلاتی دارد------------- 65

از شیر گرفتن کودکی که با شیر خشک تغذیه شده است---------------- 65

بعد از 18 ماهگی بهتر است که شیشه شیر کنار گذاشته شود------------ 65

 خواب کودک--------------------------------------------------- 66

خواب جزء اصلی و اساسی زندگی کودک است-------------------------- 66

خواب پدیده‌ای فعال و پویا است------------------------------------ 66

افراد دارای خواب متفاوت هستند------------------------------------ 66

خـواب کودک از 16 تا 18 ساعت خواب در روز شروع می‌شود و آهسته آهسته

 کم شود------------------------------------------------------- 67

در ماه اول، میزان خوابِ شب و روز نوزاد مساوی است-------------------- 67

رؤیا یا خواب دیدن----------------------------------------------- 67

خواب سبک و سنگین در افراد-------------------------------------- 68

اگر فردی سه شبانه‌روز نخوابد دچار افسردگی می‌شود-------------------- 68

اگـر مادر در دوران مراقبت از فرزند، خواب سنگین و عمیق نداشته باشد، سبب

آسیب به فرزند می‌شود-------------------------------------------- 68

ساعت مغزی--------------------------------------------------- 69

باید از کودکی به فرزند آموزش داد تا خوابش دارای «نظم» باشد--------- 69

تغذیه مناسب و تأثیر آن در خواب کودک-------------------------- 70

در یک ماه اول، کودک خواب و بیداری مشخصی ندارد------------------- 70

کـودک در یـک ماه اول آمـادگی پـذیرش نظـم و تـرتیب را درباره خـواب خود

دارد----------------------------------------------------------- 70

بهتر اسـت همه فعالیت‌های کـودک از حـدود 3 ماهگی سـاعت مـعینی انجام

شود----------------------------------------------------------- 70

معمولاً کودکان قادرند در حدود 4 ماهگی خواب طولانی داشته باشند------- 71

خواب کودک مستقیم برروی تغذیه و سلامت و رشد او اثر دارد------------- 71

 نکاتی درباره جای خواب و رختخواب کودک------------------------ 71

بهتر آن است که فرزند هرگز به رختخواب پدر و مادر راه پیدا نکند--------- 71

عمل خواباندن و چگونگی خواباندن کودک در شب و روز متفاوت باشد------ 71

اگـر کـودکی بعد از 6 ماهگی در تختخواب پدر و مادر باشد، تقریباً دیگر ممکن

نیست که آنجا را ترک کند----------------------------------------- 72

 خواب به دو مرحله تقسیم می‌شود------------------------------------- 73

1- مرحله حرکت بسیار زیاد مردمک چشم (REM)-------------------- 73

2- مرحله عدم حرکت مردمک چشم--------------------------------- 73

نکته مهم در خصوص مرحله فعال در خواب کودک--------------------- 73

 در رابطه با خوابیدن، کودکان به دو دسته تقسیم می‌شوند------------------- 74

1- کودکانی که در هر شرایطی قادرند بخوابند------------------------- 74

2- کودکانی که بدخوابند------------------------------------------ 74

نکاتی درباره کودکانی که هنوز بعد از یک سالگی بدخوابند------------- 74

 نظافت کودک-------------------------------------------------- 75

شست‌وشوی کودک----------------------------------------------- 75

واکسیناسیون کودک---------------------------------------------- 75

موضوع انتخاب در زندگی کودک----------------------------------- 76

 چشم و بینایی کودک-------------------------------------------- 77

عقب‌افتاده‌ترین و حساس‌ترین عضو کودک چشم و بینایی اوست----------- 77

حدود 2 ماهگی کودک رنگ‌ها را تشخیص می‌دهد ---------------------- 77

حدود 4 ماهگی کـودک می‌تواند رابطه خود و یا چشم خود را با بقیه حواسش

برقرار کند------------------------------------------------------ 77

حـدود 6 ماهگـی کـودک مـی‌تواند مستقیم نگاه کند و عمق و فـاصله را مانند

بزرگسالان ببیند------------------------------------------------- 77

اگر چیزی دور و بر کودک آهسته حرکت کند، توجه او را جلب می‌کند------ 78

نشاندن کـودک در جلوی تلویزیون تا 20 ماهـگی حتماً اشتباه است حتـی

5 دقیقه-------------------------------------------------------- 78

محتوای دیدن برنامه نیز مانند کارتون و .... برای کودک به هیچ عنوان اهمیتی

ندارد و کار نادرستی است------------------------------------------ 78

 لمس کردن و تماس با بدن کودک--------------------------------- 79

آغوش مادر و نوازش بدن کودک باعث سلامت فیزیکی و روانی اوست------- 79

بوسیدن کودک-------------------------------------------------- 79

درجه حرارت محیط اطراف کودک----------------------------------- 80

‌ دندان‌های کودک----------------------------------------------- 80

 حس چشایی در کودک------------------------------------------ 80

شیر مادر بهترین طعم را برای کودک دارد----------------------------- 80

 حس بویایی در کودک------------------------------------------- 81

کودک بوی پدر و مادر خود را می‌شناسد و به وسیله آن ارتباط برقرار می‌کند- 81

 حس شنوایی در کودک------------------------------------------ 81

کودک از حدود 3، 5 ماهگی و بعد از 8، 9 ماهگی از طریق صدا با دنیای بیرون

ارتباط برقرار می‌کند---------------------------------------------- 81

بهترین صدا برای کودک صدای انسان است---------------------------- 81

حدود 3 ماهگی 3 حرف را می‌توان در زبان و صدای کودک تشخیص داد----- 81

حدود 4 ماهگی کـودک بـا صدایی کـه از خـود درمی‌آورد با مادر ارتباط برقرار

می‌کند--------------------------------------------------------- 81

کودک حدود 5 ماهگی به صداهای اطرافش پاسخ می‌‌دهد---------------- 81

کودک حدود 7 ماهگی نام خود را تشخیص می‌دهد--------------------- 81

کودک حدود 7 یا 8 ماهگی با لغت‌ «نه» آشنا می‌شود------------------- 82

کودک حدود 8 ماهگی اگر اشیاء را نام ببریم به سمت آنها برمی‌گردد------- 82

کودک نزدیک به 10 ماهگی لغت «بابا»، «ماما» و «دادا» را ادا می‌کند------ 82

کودک حدود 10 تا 12 ماهگی به آهنگ عکس‌العمل نشان می‌دهد-------- 82

از 7 ماهگی برای کـودک باید کتابی را خواند که بهتر است به صورت ریتم و یا

حرکات بدنی باشد----------------------------------------------- 82

هنگام حمام کـردن و یـا قبل از خواب کـودک، خـواندن بـرای او نقش خـوبی

در حال او دارد--------------------------------------------------- 82

کودکان به لحاظ فیزیکی صدا دارند اما متفاوت از صدای دیگران است------- 83

کـودک حـدود 4 ماهگـی مـی‌تواند اجـزاء صـدا را تفکیک کـند، مـانند لغـت

 “pa” را از “ba” و ...-------------------------------------------- 83

کودک بین 9 تا 18 ماهگی اولین کلمه را به معنی زبان به کار می‌برد------ 83

معمولاً کودک با فرد آشنا بیشتر سخن می‌گوید------------------------ 83

حـرکات بـدنی بـرای کـودکان جالب است و مـوجب آمـوزش اصلی برای زبان

آنان است------------------------------------------------------- 84

کودک انسانی ظرفیت و توان آن را دارد که در یک زمان چند زبان را بیاموزد- 84

 آموزش زبان فارسی و یا هر زبان دیگر به کودک------------------------- 84

آمـوزش زبان فـارسی و انگلیسی بـه کودک برای هم‌وطنانی که خارج از کشور

زندگی می‌کنند-------------------------------------------------- 84

توصیه می‌شود تا 2 سالگی فرزند باید زبان مادری را بیاموزد-------------- 85

کودکان در 4 سالگی حدوداً 1600 لغت می‌دانند----------------------- 85

«امنیت» مهم‌ترین نیاز، بعد از نیاز فیزیکی است که کودک به آن نیاز دارد--- 86

کودک در آغاز کودکی «شخصیت» ندارد بلکه دارای «خلق‌وخو» است---- 86

 کودک تا 18 سالگی 4 موجود مختلف و متفاوت است---------------------- 87

مرحله اول-مرحله «حسی و حرکتی» است---------------------------- 87

آموزش در کودک از طریق دو فرآیند صورت می‌گیرد------------------ 87

1- درونی‌سازی، مانندسازی یا مانندگرایی(Assimilation) ------------- 87

2- دگرسازی یا همسازی------------------------------------------ 88

رشد انسانی از سر شروع می‌شود بعد به پا می‌رسد---------------------- 89

 انسان از قبل از تولد تا بزرگسالی از چهار تولد می‌گذرد-------------------- 89

1- تولد سلولی-------------------------------------------------- 89

2- تولد زیستی-------------------------------------------------- 89

3- تولد روانی--------------------------------------------------- 89

4- تولد اجتماعی------------------------------------------------ 89

 اضطراب جدایی (Separation Anxiety)---------------------------- 90

معمولاً در بـزرگسالی در ارتباط بـا دیگران بـه دلیل پنج اصل احتمالـی دارای

مشکلاتی می‌شویم------------------------------------------------ 92

مکانیزم «جانشین‌سازی» برای غلبه بر اضطراب جدایی توسط کودک------- 93

 گریه کردن در کودکان------------------------------------------ 93

کودک در 3 ماهگی 5 نوع گریه دارد--------------------------------- 93

وقتی از طریق گـریه متوجه کـودک می‌شویم، بـاید او را نـوازش کنیم تا به او

کمک شود------------------------------------------------------ 93

 از یک سالگی به بعد چند دگرگونی در زندگی و توانایی کودک ایجاد می‌شود---- 94

1- راه رفتن----------------------------------------------------- 94

2- کودک فهمی تازه پیدا می‌کند----------------------------------- 94

3- حرف می‌زند و یا صداهایی را از خود درمی‌آورد تا پیامش را برساند------ 94

4- او می‌خواهد دنیا را لمس کند پس به بخاری و پنکه دست می‌زند------- 94

5- مایل به آزمایش کردن است------------------------------------- 94

6- به دنبال جدا بودن از شماست----------------------------------- 95

7- تخیلاتش نیز مهم است----------------------------------------- 95

8- کودک به حرکات بدنی نیز علاقه‌مند است------------------------- 95

9- به دلیل میل باور نکردنی او به کشف، خواهان خبردار شدن از جهان است- 95

10- کودک می‌داند در جهان نقشی دارد و باید خودش به استقلال برسد---- 96

کودک در این دوره از طریق دو مکانیزم کارها را انجام می‌‌دهد----------- 96

کوشش و خطا--------------------------------------------------- 96

جنگ و گریز---------------------------------------------------- 96

11- به خاطر رسیدن به هدف‌هایش مقلد می‌شود و تکرار می‌کند---------- 96

بعد از یک سالگی خانه، خانه پدر و مادر نیست بلکه خانه کودک است------ 97

کودک را باید درگیر کرد تا از طریق درگیری به «یادگیری» برسد---------- 97

وقتی که پدر و مادر حد و مرزی برای کودک تعیین کنند، آن را می‌پذیرد---- 97

کودک به دنبال شباهت‌هاست ولی آهسته به دنبال تفاوت‌ها نیز می‌رود----- 98

 آزاد گذاشتن کودک-------------------------------------------- 98

کودکان آزاد از سلامت روانی بهتری برخوردارند------------------------- 98

آیا کودک باید آزاد باشد یا خیر؟----------------------------------- 98

چه کسی کودک را آزاد می‌گذارد و آزادی به چه معناست؟---------------- 98

مقصود از آزادی در دوران کودکی------------------------------------ 99

مـواظب باشـید کـه به جای استقلال و آزادی، شک و تردید را به کودک هدیه

ندهیم--------------------------------------------------------- 100

کودک پنج مشکل اصلی و اساسی دارد------------------------------ 101

1- نادان است و از نادانی خودش خبر دارد---------------------------- 101

2- ناتوان است و از ناتوانی خودش خبر دارد--------------------------- 101

3- نیازمند است------------------------------------------------- 101

4- اشتباه‌کار است------------------------------------------------ 101

5- فکر یا خیال و تخیل------------------------------------------- 101

 تخیل و فکر و خیال در کودک------------------------------------- 102

وسواس (Obsession) در برخی از کودکان--------------------------- 103

گرفتاری کودک در این سن و سال این است که نمی‌تواند خود را از فکر و خیال

بد دور کند----------------------------------------------------- 103

برخی کودکان برای کنترل ضمیر و ذهن خودشان دچار وسواس می‌شوند و مدام

گیر می‌دهند---------------------------------------------------- 103

کـودکان وسـواسی سـطح کنجکـاوی خـودشان را با تکرار کارها به نوعی ارضاء

می‌کنند-------------------------------------------------------- 103

این احسـاس بـد می‌باشد که سبب می‌گردد کودک به رد و نفی خودش دست

بزند----------------------------------------------------------- 104

از هـر 100 کـودک، 95 کـودک در 3 سالگی احسـاس خوبی راجع به خودش

ندارد---------------------------------------------------------- 104

هــرگز هــرگز نباید از دهـان پــدر و مــادر ایـن کـلمه بیرون بیاید کـه

«تو پسر یا دختر بدی هستی»------------------------------------- 105

 سه حالت یا وضعیت کودک بین سن 1 تا 3 سالگی------------------------- 107

1- کودک به این نتیجه می‌رسد که پدر و مادر من خوب هستند و من خوب

نیستم--------------------------------------------------------- 107

2- کـودک در پایان 3 سالگـی بـه این نتیجه مـی‌رسد که من خوب نیستم

و بدم و تو هم خوب نیستی و بدی----------------------------------- 107

3- کودک به این نتیجه می‌رسد که من خوبم و شما بد هستید------------ 107

 حرمت نفس (Self-Esteem)------------------------------------- 108

حرمت نفس، عزت نفس، اعتمادبه‌نفس-------------------------------- 108

 مراحل چهارگانه ایجاد حرمت نفس در فرزندان--------------------- 110

1- خودیابی----------------------------------------------------- 110

2- خود دوستی (Self-Love)------------------------------------- 110

کسی که خودش را دوست دارد از 4 اصل پیروی می‌کند------------------ 111

3- خودپذیری (Self-Acceptance)------------------------------- 111

4- خلق و خو (Temperament)----------------------------------- 111

کودک انسانی با خلق و خویی به این جهان می‌آید---------------------- 112

 نه قسمت اصلی و اساسی خلق و خو-------------------------------- 113

1- میزان و سطح فعالیت کودک------------------------------------ 113

2- توجه و تمرکز------------------------------------------------- 114

3- شدت و میزان پاسخ یا واکنش به محیط اطراف یا ارتباطات انسانی------ 114

4- مرتب و منظم بودن-------------------------------------------- 116

5- حساسیت به محیط فیزیکی------------------------------------- 116

6- چگونگی ارتباط، دوری و نزدیکی با اطرافیان------------------------ 117

7- سازگار یا سازش‌کاری یا ستیز----------------------------------- 117

8- اصرار و تداوم بر خواسته---------------------------------------- 118

9- نوسانات خلق و خو-------------------------------------------- 118

 اختلالات خلق ‌و خو در کودکان----------------------------------- 119

1- گاز گرفتن--------------------------------------------------- 119

2- در دهان گذاشتن---------------------------------------------- 120

3- زدن ضربه به سر، به در و دیوار یا زمین---------------------------- 120

 

                              رشد ادراکی (Cognitive)    فصل2      

 

در 2 سال اول، مرحله اول رشد ادراکی، «مرحله حسی-حرکتی» است------- 121

مرحله دوم رشد ادراکی از 2 تا 7 سالگی «مرحله پیش از عمل یا عقل» است- 121

 واقعیت (Fact)-------------------------------------------------- 121

 عینیت (Objective)--------------------------------------------- 121

 ذهنیت (Subjectivity)------------------------------------------ 121

 حالات کودکان در دوران 2 تا 3 و 4 سالگی------------------------ 122

1- خودمداری یا خودشیفتگی-------------------------------------- 122

تصور کودک این است که تنها موجود مهمِ جهان است------------------- 122

2- زمینه‌های ذهنی----------------------------------------------- 123

کودک باید بتواند مفهوم‌سازی کند----------------------------------- 123

3- نسبت دادن صفات و حالات به طبیعت----------------------------- 124

از نظر کودک طبیعت جان دارد و زنده است--------------------------- 124

4- مرکزیت یا توجه از یک زاویه و بُعد------------------------------ 124

اگـر بابابزرگ بـرای کـودک همیشه بستنی مـی‌آورد، او را بـابـابـزرگ بستنی

می‌نامد--------------------------------------------------------- 124

5-کودک از عمل برگشت بی‌خبر است------------------------------- 124

6- مفهوم عدد و زمان--------------------------------------------- 125

7- شروع به کار و عملکردِ حافظه کودک----------------------------- 125

از حدود یک سالگی حافظه کودک شروع به کار می‌کند------------------ 125

کودک از یک سالگی به بعد حرف‌های ما را می‌فهمد و آن را تکرار می‌کند--- 126

کـودک تا 3 سالگی احتیاجـی بـه هیچ نـوع آمـوزش رسمی و کلاس و معلـم

نخواهد داشت--------------------------------------------------- 126

8- اسباب‌بازی-------------------------------------------------- 127

2 تا 3 سالگی اسباب‌بازی هرچقدر ساده‌تر باشد، برای کودک مفیدتر است---- 127

در حین لباس پوشیدن کودک، خواندن و آواز خواندن به او کمک می‌کند---- 127

9- سوق دادن کودک به کتاب خواندن------------------------------- 127

کودک از حدود 3 سالگی می‌تواند با ما صحبت کند--------------------- 128

بعد از 2 سالگی از کودک بخواهیم کتاب را ورق بزند-------------------- 128

کودک را از حدود 3 سالگی حداقل ماهی یکبار باید به کتاب‌فروشی برد----- 128

به کودک اجازه دهید خانه را به هم بریزد و کثیف کند اما ...-------------- 128

کودک در این سن و سال دست به خیال‌پردازی می‌زند و تخیل قوی دارد---- 129

 مقایسه کردن در کودکان---------------------------------------- 130

کودک از حدود 2 سالگی به بعد مسئله‌ی مقایسه را آغاز می‌کند----------- 130

هیچ پدری و مادری حق ندارد کودک خود را با دیگری مقایسه کند--------- 130

تربیت کودک در آغاز زندگی ایجاد عادت‌های مطلوب است--------------- 130

 همکاری و یاری------------------------------------------------ 131

کودک در 3 سالگی آمادگی «همکاری» و «یاری» را دارد----------------- 131

کودک بین 2 تا 3 سالگی کاملاً کنترل ادرار و مدفوعش را دارد------------ 131

 پیروی، اطاعت و توجه------------------------------------------- 132

 کدگذاری یا علامت‌گذاری ذهنی---------------------------------- 132

کودک در 14 ماهگی به راه می‌افتد---------------------------------- 132

کودک بین 1 تا 3 سالگی توان حرکات دقیق و ظریف را پیدا می‌کند------- 132

کودک از یک سالگی به بعد توانایی و میل به مسواک زدن را دارد---------- 133

کودک حدود 3 سالگی باید تشویق شود که جلوی آینه بازی کند---------- 133

 مسیر رشد زبان در کودک---------------------------------------- 134

کودکان تا دو سالگی خوشحال می‌شوند که پدر و مادر با زبان آنها صحبت کنند135

در 2 سالگی کلمات کودک معنی‌دارتر است---------------------------- 136

کودک 5/1 ساله به بعد توان تشخیص موضوعات با افراد را پیدا می‌کند----- 136

کودکان آماده هستند تا روش مطالعه و توجه به کتاب را بیاموزند---------- 137

کودک نامش را خیلی به کار نمی‌برد بلکه به نوعی به خودش اشاره می‌کند-- 137

کودک دیروز را کاملاً از روزهای قبل تفکیک می‌کند--------------------- 137

پرسش‌های کودکان «چه چیز» و سئوال اصلی آنها «چرا» است------------ 138

از 8 هفتگی کودک، باید سخن گفتن برای فرزند آغاز شود---------------- 138

کودک را باید از حدود یک سالگی به بعد با کتاب آشنا و علاقه‌مند کرد---- 138

بچـه‌ها در دو سالگی در هنگام خـواندن کـتاب شـاید راه بـروند و باید منتظر

برگشت آنها باشیم------------------------------------------------ 139

کودکان با موضوع کتاب‌ها، تخیل را آغاز می‌کنند----------------------- 139

 لکنت زبان (Stuttering)----------------------------------------- 140

پدر و مادر نباید از لکنت فرزند خود خجالت بکشند--------------------- 141

 چپ دستی و راست دستی کودک---------------------------------- 141

ترجیح دست راست یا چپ در سال اول زندگی نامشخص است------------- 142

 رشد عاطفی احساسی (جنسی)------------------------------------ 143

در 12 یا 14 ماه اول زندگی، لذت و زمینه‌های جنسـی و جسمـی کـودک در

منطقه دهان او می‌باشد-------------------------------------------- 143

بعد از 14 ماهگی جهت میل جنسی کودک به سمت عمل دفع می‌رود------ 143

 نگاه بد و منفی به ادرار و مدفوع کودک و عواقب آن---------------- 144

بچه‌هایی بسیار حساس و شکننده می‌شوند---------------------------- 144

خسیس بودن، نگه‌دارنده و خوددار بودن------------------------------ 144

مخالفت و مقاومت آشکار است-------------------------------------- 145

 آموزش رفتن به دستشویی--------------------------------------- 147

آموزش رفتن به دستشویی باید با توجه به نکاتی باشد----------------- 147

آمـوزش رفتن بـه دستشویی یک آموزش است و یـک اصـل اخـلاقـی و یک

انضباط نیست--------------------------------------------------- 147

تفاوت زیادی بین آمادگی فیزیکی و روانی کودک وجود دارد--------------- 147

این عمل تا حد زیادی مرتبط به خلق و خوی کودک است---------------- 147

می‌توان دستشویی رفتن پدر و مادر و یا کودکان دیگر را به او نشان داد------ 148

اگر اصول مربوط به دستشویی رفتن کودک رعایت نشود--------------- 148

1- خطر خودداری از عمل دفع در کودک اتفاق می‌افتد------------------- 148

2- کودک از طریق جنگ و جدال با ما، به یکباره مدفوع خود را رها می‌کند-- 148

نکته مهم این است که ببینیم آیـا خـود کودک متوجه می‌شود که چـه زمـانی

ادرار و یا مدفوع دارد؟--------------------------------------------- 148

پدر و مادر باید با رضایت فرزندشان و با آمادگی او دست به چنین کاری بزنند- 149

 

                چگونگی مواظبت و مراقبت از نوزادی تا پایان نونهالی یدآیددئ      فصل3     

 

پـدر و مـادر بهتر اسـت حـداقل یکسال بعد از ازدواجشان در رابطه بـا داشتن

فرزند تصمیمی را آغاز کنند---------------------------------------- 150

کـودک در 12 یا 14 ماه اول به یک محیط، بـه یـک شرایط و به یک وضعیتِ

یکسانِ ساده نامتغییری نیازمند است--------------------------------- 151

کار پدری و مادری در یک ماه اول کودک، کاری 24 ساعته است---------- 151

اگـر مادری فرزند اول خودش را، خودش بزرگ کرد، با دومی و سومی نیز باید

چنین کند------------------------------------------------------ 152

بـرخی از اوقات زوجین بهانه مـی‌آورند که دیگری یـا مادر همسـرم بهتر از ما

می‌تواند از فرزندمان مراقبت کند------------------------------------ 154

بیشتر پـدران و مـادرانی کـه فـرزند 1 تا 3 ساله خود را در اختیار دیگران

می‌گذارند، در خود احساس حسادت و خشم می‌کنند------------------ 154

من و شما هـر چـه هستیم نتیجه بـرخورد اولیه در ارتباط بـا غـذا بـا خـواب

با نظافت یا بازی بوده که در یک سال یا دو سال اول با ما کرده‌اند--------- 156

اگـر تصمیم داریم که فرزندمان را به دیگری بسپاریم باید بدانیم که خطر و

آسیب در کمین فرزندمان است------------------------------------- 156

تردیدی نیست که در شش هفته اول بهتر است که مادر در کنار فرزندش بماند

و حتماً به او شیر بدهد-------------------------------------------- 157

اگر پدر و مادر قصد رفتن از پیش فرزند خود را دارند، این رفتن را قبل از شش

ماهگی انجام دهند------------------------------------------------ 157

اگـر مـادری مایل است سر کار برود، این کار را نبـاید بین 6 تا 18 ماهگـی

انجام دهد------------------------------------------------------ 157

پدر و مادر و یا هر کسی که از فرزند مراقبت می‌کند، باید تا 18 ماهگی

با او بماند------------------------------------------------------- 157

اگر از فرزندمان بین سن 6 تا 18 ماهگی جدا شویم...------------------- 158

داشتن کار یا خواندن درس و داشتن فرزند هر دو با هم بدون تردید افسانه

و توهمی بیش نیست--------------------------------------------- 158

اگر شما تا 8 ماهگی کنار فرزند خود ماندید، بین 18 تا 30 ماهگی باید...--- 158

نقش خواهران و برادران و عزیزان------------------------------------ 158

 مهاجرت خانواده به کشوری دیگر--------------------------------- 160

افرادی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، برای رفع مشکلات اقتصادی ممکن

است کار را به محیط خانه بیاورند----------------------------------- 161

هیچ پدر و مادری نباید کار پرورش، تعلیم و تربیت و آموزش فرزندش را خودش

انجام دهد------------------------------------------------------ 162

از دو سالگی به بعد بچه‌ها بـاید روزی دو سـه ساعتی به محیط آموزشی برده

شوند---------------------------------------------------------- 162

پدر و مادری که تا 5 سالگی فرزندشان را در خانه با خودشان نگه می‌دارند...- 162

به دلیل احتمال آسیب خوردن و خطر بهتر است که فرزند خود را بین 6 تا 18

ماهگی به محیط آموزشی نفرستیم----------------------------------- 163

اگر بعد از 18 ماهگی فرزنـدتان را به محیط آموزشی می‌فرستید همه چیز مرتبط

به این است که:--------------------------------------------------- 163

 نکات بسیار مهم درباره محیط‌های مختلف آموزشی------------------ 164

1- مسئله فاصله تا محیط آموزشی اهمیت بسیار دارد-------------------- 164

2- در محیط آمـوزشی وسایل آموزشی و بـه خصوص وسـایل بـازی اهمیت

ویژه‌ای دارد----------------------------------------------------- 164

3- تعداد معلمین با توجه به تعداد شاگردان--------------------------- 165

4- سن بچه‌هایی که در مهدکودک یا محیط آموزشی هستند------------- 165

5- فلسفه و هدف و دانش و بینش مسئولین آموزشی-------------------- 165

6- زبانی که در این محیط آموزشی تدریس می‌شود--------------------- 165

7- شرایط خواب، دستشویی، غذا و وقتی که برای آنها در نظر گرفته شده---- 166

8- مهم‌ترین مسئله، مسئله هزینه خواهد بود-------------------------- 166

 مهدکودک یا محیط آموزشی------------------------------------- 166

فرزندمان در این محیط‌ها باید احساس تعلق و مالکیت داشته باشند-------- 166

برای بسیاری از بچه‌ها اهمیت دارد که یکی از دوستان و خویشاوندان هم‌سن و

سال او در آن محیط باشد------------------------------------------ 166

محیط آموزشی‌ای را انتخاب کنید کـه بـه شما اجـازه می‌دهند تـا زمـانی که

ضرورت دارد، کنار فرزندتان بمانید----------------------------------- 167

محیط آموزشی در رابطه با زبان و یا کمک‌های پـزشکی بـرای فـرزند شـرایط

مناسبی داشته باشد---------------------------------------------- 167

 استفاده از عزیزان، دوستان یا پرستار و خدمتکار برای مواظبت از کودک------- 168

محیط خانه برای کودک بهترین است-------------------------------- 168

اگر کسی را انتخاب کنید که از اعضاء خانواده باشد و با زبان ما یکی و با فرهنگ

ما آشنا باشد، امتیاز برتری دارد-------------------------------------- 168

کسی که از فـرزند شما مراقبت می‌کند باید بـرخوردش با فرزند شما همانند

برخورد شما با فرزندتان باشد-------------------------------------- 168

باید مطمئن باشید که چنین فردی به نگهداری از فرزند شما علاقمند است-- 169

کسی را که انتخاب می‌کنید باید ببینید چگونه مـادری بـرای فـرزند خود بوده

است----------------------------------------------------------- 169

برخی از اوقات این افراد وقتی که شما نیستید برخورد و رابطه‌ای کاملاً مختلف

و متفاوت با فرزندتان دارند----------------------------------------- 170

نوع زندگی و نحوه غذا خوردن و نوع نظافت این شخص باید مـورد تـوجه قـرار

بگیرد---------------------------------------------------------- 170

 چند نکته درباره پرستار یا خدمتکار برای فرزندانمان---------------------- 172

اگـر خدمتکار، ف<