دوشنبه ۱۳۹۶/۵/۳۰
آخرین به روزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
خبرنامه
کانال دکتر هلاکویی
به کانال دکتر فرهنگ هلاکویی و انتشارات باهدف وارد شوید و هر روز مطالب خواندنی ما را دنبال کنید.
برنامه امروز
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
کانال مدیریت رفتار
بنا به درخواست شما هموطنان عزیز کانال تلگرامی مدیریت خشم،ترس،افسردگی،استرس دکتر هلاکویی راه اندازی شد.
انتشارات باهدف
انتشارات باهدف
معرفی انتشارات
معرفی مجموعه کتابهای انتشارات باهدف در برنامه صبحی دیگر از شبکه آموزش(کانال 7 صدا و سیما)- 18 بهمن 1394

پرورش، تعلیم و تربیت (7تا13سالگی)
225,000ریال
تعداد صفحات : 280
نوبت چاپ : سوم-پاییز1395
انتشارات : با هدف
قطع کتاب : رقعی

 

            فصل اول ( دوران مدرسه یا دبیرستان و محیط آموزشی) 17     

 

 اجزای خانه پرورش، تعلیم و تربیت--------------- 17

 چهار مطلب مهم و اساسی و پایه بین 7 تا 13 سالگی فرزندانمان-- 17

 فرزندان ما ممکن است در دو محیط زندگی کرده و رشد پیدا کنند19

 زبان----------------------------- 21

   دوران عدم تعادل و مشکلات و دوران تعادل و آرامش------------------ 21

 مسائل فیزیکی------------------------ 21

   خوردن صبحانه‌ای که او دوست دارد و مفید .مغذی است--------------- 22

   خواب درست و به اندازه و مناسب---------------------------------- 22

   مشکل نداشتن از نظر بینایی و شنوایی----------------------------- 22

   بهره‌ی هوشی-------------------------------------------------- 23

   نقص عضو یا مشکل فیزیکی-------------------------------------- 23

 مسائل روانی------------------------- 23

   دانستن زبان و استفاده درست از آن-------------------------------- 23

   برقراری رابطه خوب با دیگران------------------------------------ 24

   آیا فرزند ما آمادگی بازی فردی، جمعی و گروهی را دارد؟--------------- 24

   حل اختلافات از طریق گفتگو و مذاکره----------------------------- 25

   دروغ گفتن و اغراق کردن در محیط خانه و مدرسه عواقب آن----------- 27

   خبر چینی یا جاسوسی در محیط آموزشی--------------------------- 27

   نظم و ترتیب، رعایت تقدم و تأخر، زمان و وقت----------------------- 28

 تکلیف و وظیفه------------------------ 29

   معلم خصوصی، بد آموزی یا کم آموزی و عقب افتادگی فرزندان---------- 30

   باید رابطه خوبی بین خانه و مدرسه باشد و با معلم و مدرسه همکار باشیم 34

خواندن و نوشتن------------------------ 35

   در کودکی باید خواندن را یاد گرفت و در جوانی باید خواند تا یاد گرفت--- 36

   فرزندمان را تنها درس خوان بار نیاوردیم بلکه کتابخوان بار آوردیم------- 37

   تکنیک‌های نوشتن خواندن و مطالعه کردن کتابها-------------------- 37

   حفظ کردن جدول ضرب، اشعار، مطالب جالب و آموزنده--------------- 40

   اگر قصد جابه‌جایی مدرسه فرزندتان را دارید به چند نکته توجه کنید---- 41

   تفاوت نمرات دختران و پسران در دبستان--------------------------- 42

   موضوع بسیار مهم در خصوص معلمین ( در حالی‌که علم، علم است معلمی

هنر است------------------------------------------------------- 43

   راه انتقاد از روش و متد و رفتار معلم چگونه است؟-------------------- 45

  بهتر است که معلمین محترم و عزیز، بدانند-------------------------- 45

    نمره فرزندان و نمره دادن در مدارس------------------------------ 46

   تأکید بر جنبه مثبت و سازنده فرزندان----------------------------- 48

   چند نکته بسیار مهم و مفید در مورد اختلاف نظراتی که پدر و مادر با محیط

آموزشی شاید داشته باشند----------------------------------------- 49

   تأثیر محیط آموزشی بر حالت سازندگی و ویرانگری فرزندمان------------ 53 

 نکاتی در مورد تکالیف مدرسه و چگونگی انجام دادن آن----- 53

   در چه سنینی و چند ساعت تکلیف مناسب است؟--------------------- 54

   گفت‌وگو کردن در مورد اتفاقاتی که در مدرسه رخ داده در صورت تمایل--- 54

   تعیین زمان انجام تکالیف و مدیریت زمان--------------------------- 55

   آیا حین انجام تکالیف فرزندمان در کنا او باشیم یا خیر؟--------------- 56

   تشویق و پاداش و شاد کردن کودک-------------------------------- 57

   انجام تکالیف مدرسه از اول تا آخر فقط وظیفه فرزند ما می‌باشد--------- 58

   شروطی برای درس اضافی یا کلاس‌های متفرقه----------------------- 59

   مسائل و مشکلات خواندن و مطالعه-------------------------------- 61

   میل به مطالعه و لذت بردن از خواندن کتاب------------------------ 61

   آیا فرزندمان درس خوان باشد خوب است یا کتاب خوان؟-------------- 61

   از متون ساده، عشق به مطالعه و آگاهی بدست می‌آید----------------- 62

   طرح پرسش و گفت‌و‌گو در مورد مطالب خوانده شده------------------- 64

   حداقل ماهی یک بار فرزند ما باید به کتابخانه یا کتابفروشی برود-------- 64

   متناسب، مفید بودن، خوب و درست بودن در انتخاب کتاب------------- 65

   علت نخواندن یا رنج بردن از کتاب خواندن چیست؟------------------ 68

   بچه‌های تیزهوش و باهوش--------------------------------------- 70

   مسائلی که بین مسئولین مدرسه یا معلمین با فرزندمان پیش آمده------ 70

   بسیاری از بچه‌ها بچه‌های دیگر را در مسیر رفت و آمد اذیت می‌کنند----- 73

   تنبیه کردن در محیط آموزشی و آیا بر فرض درست بودن ما نیز باید فرزندمان

     را تنبیه کنیم؟----------------------------------------------- 76

 دوستی و ارتباط با دوستان------------------- 77

   ریشه دوستی فرزندان ما در روابطی است که در آغاز با ما داشته‌اند------- 78

   تفاوتهای کودکان از 6 تا 13 سالگی در مورد روابط و دوستی------------ 78

   بچه‌ها به دو دلیل اصلی به هم علاقه و توجه دارند-------------------- 81

   شکایت کودکان از عدم دوست یابی یا دوست شدن------------------- 83

   گفت‌وگوی فرزندان ما با دوستانشان چند ساعت در روز مناسب است؟----- 84

 

                فصل دوم ( اهمیت هنر، ورزش، خواب و تغذیه و...)  87       

 

 ورزش---------------------------- 87

   فعالیت‌های گوناگون ورزشی-------------------------------------- 88

   نقش ورزش در زندگی فرزندمان----------------------------------- 88

 هنر----------------------------- 96

   مفهوم هنر---------------------------------------------------- 97

   موسیقی------------------------------------------------------ 99

   نکات مهمی برای آشنایی و ضرورت موسیقی در زندگی کودک----------- 99

   مروری به مطالب گذشته به صورت تیتروار و کاربردی و مفید------------ 108

 تغذیه----------------------------- 112

   نغذیه برای کودکان 7 تا 13 سال---------------------------------- 112

   بلند شدن قد به یکباره و نشانه بلوغ------------------------------- 113

   تغییرات و دگرگونیهای دوران بلوغ و آمادگی والدین------------------- 113

   نظافت و حمام کودکان------------------------------------------ 115

   اهمیت دادن دختران و پسران به لباس----------------------------- 115

   ولخرجی بچه‌ها------------------------------------------------ 116

   بیماری یا فعالیت بچه‌ها در دوران بلوغ----------------------------- 116

   بهترین دوران بین 7 تا 13 سالگی کدام سن است؟------------------- 116

 خواب بچه‌ها------------------------- 117

   راه رفتن بچه‌ها هنگام خواب-------------------------------------- 117

   اگر فرزندتان را در حال راه رفتن در خواب دیدید چه باید کرد؟---------- 117

   کابوس یا وحشت خواب----------------------------------------- 118

   چه مشکلاتی هنگام خواب در بچه‌ها خود را نشان می‌دهد؟------------- 118

 

             فصل سوم  رشد ادراکی ( مرحله شناخت، آگاهی، درک) 120      

 

   کودک در یک سال اول با حس خود زندگی می‌کند------------------- 120

   ظهور تخیل و تصور و هوش یا توانایی در سازش در حدود یک سالگی----- 120

   عقل و مراحل رشد انسان بین 7 تا 13 سالگی----------------------- 122

   ادراک، شناخت و درک در انسان چند گونه است---------------------- 123

 ویژگی‌ها و مشخصات عقل------------------- 124

   آیا عقل به خودی خود رشد می‌کند؟------------------------------- 125

   در چه سنی اولین بار عقل در انسان ظاهر می‌شود؟------------------- 126

 کسی که در دنیای امروز دارای عقل نباشد چه اتفاقی می‌افتد----- 128

   چرا عقل وجود دارد و چگونه به‌وجود آمده است؟------------------ 137

   گُمی و گیجی  به نسبت حجم و اطلاعات و تنوع و تفاوت‌ها------------- 139

   چهار نون تلخ و نحس تاریخ ( نادانی، ناتوانی، نیازمندی، نگرانی)--------- 139

 چندین نکته درباره تغییر و دگرگونی‌هایی که در فعالیت‌های ذهنی که

در کودک 7 تا 13 ساله اتفاق می‌افتد-------------- 141

 خود مداری (Self Center)------------------------------------ 148

 چندین اصل که کودک بین 7 تا 13 سالگی باید با آن آشنا شود-- 150

   اصل این همان یا آنچه هست، هست (what is . is) ----------------- 150

   اصل این همانی یا تجرید ذهنی یا اصل علیت (causality)------------ 153

   دوری کردن از دو نوع توهم تقدم و تأخر زمانی و همبستگی------- 154

   اصل تضاد و تناقض--------------------------------------------- 156

 تفاوت قائل شدن کودک بین سه کلمه ( واقعیت، عینیت، ذهنیت )---- 108

 رشد اخلاقی------------------------- 160

   پنج اصل از اصول اخلاقی---------------------------------------- 161

   در چه سنی کودک همه چیز را حول احتیاج و نیازها خود می‌بیند وچرا؟-- 162

   کودک بین 5 تا 7 سالگی به دنبال چه چیزی است؟------------------ 164

   مفهوم قدرت، عدالت، اطاعت در سنین 11 تا 13 سالگی--------------- 168

   تبعیض و دوری کردن از پیش داوری و تعصب------------------------ 169

 نظرات کودکان در مورد رشد اخلاقی به خصوص عدالت و انصاف 170

   چند نمونه مطالعه و تحقیق در رابطه با عدالت و انصاف در کودکان------ 171

 رشد اخلاقی و ارتباط آن با رشد عقلی و ادراکی در کودکان--- 173

   چند نمونه مطالعه و تحقیق در رابطه با رشد اخلاقی و ارتباط با رشد عقلی 173

 دیدگاه کودک درباره احترام، اطاعت، حرمت و حیثیت انسان--- 178

 

                       فصل چهارم ( رشد احساسی عاطفی هیجانی) 180        

 

 بند ناف روانی------------------------ 181

 وابستگی به خانه و خانواده و ارتباط داشتن با دوستان------ 182

 خواستن عشق بدونِ قید شرط و مشروط کودک---------- 183

   مکالمه درونی کودک-------------------------------------------- 187

   احساس گناه و تقصیر------------------------------------------- 187

 رشد احساسی، عاطفی و هیجانی فرزندان------------ 188

   فرزندمان به دلیل لجبازی و بازی شاید حیله گر به نظر برسد----------- 189

   کودک آماده است که بشنود و علل و عوامل را پیدا کند---------------- 190

   تقلید و تکرار یا انتخاب و خلاقیت--------------------------------- 191

   اهمیت روابط و دوستی------------------------------------------ 192

   مفهوم و اهمیت برد و باخت در کودک------------------------------ 194

   صحبت کردن و نصیحت را نپذیرفتن ------------------------------ 196

   توجه کودک به آبرو و قضاوت و نظر دیگران------------------------- 197

   در صورت رعایت کردن اصول تربیتی دو اتفاق خواهد افتاد-------------- 198

   حرمت نفس و عزت نفس---------------------------------------- 200

   مسائل و موارد مهم و ضروری درباره موضوع جنسی-------------------- 204

   عقده اُدیپ و عقده اِلکترا----------------------------------------- 204

   فعال بودن کودک از نظر جنسی در این دوران و داشتن مسئله با خانواده-- 206

   نکاتی بسیار مهم در مورد رشد جنسی کودک در این دوران------------- 207

   آگاهی و آزادی و شناخت آن طریق زبان---------------------------- 214

   تعداد لغاتی که باید فرزندمان با آن آشنا باشد----------------------- 215

 مشکل زبان (Language)-------------------------------------- 216

 سخن گفتن (Speech)----------------------------------------- 216

 لکنت زبان و اختلالات سخن گفتن------------------------------- 217

 نکاتی مهم در مورد شنیدن و دیدن برنامه‌های رادیو و تلویزیون---- 218

 نکاتی برای کمک به آموزش و افزایش سطح دانش فرزندانمان-- 220

   کامپیوتر------------------------------------------------------ 220

   دنیای اینترنت و دنیای مجازی------------------------------------ 223

اهمیت روابط اجتماعی--------------------- 229

   سه اصل در محیط خانه----------------------------------------- 231

   سه اصل که با (F)  شروع می‌شود و باید از آن برخوردار بود------------- 231

   دخالت نکردن پدر و مادر در موضوعات یکدیگر---------------------- 233

   خشم و عصبانیت----------------------------------------------- 235

   خشم ( احساس بد )-------------------------------------------- 235

   عصبانیت ( رفتار نامناسب )-------------------------------------- 235

نکاتی برای ارتباط برقرار کردن مطلوب و مناسب در دنیای بیرون از

محیط خانه-------------------------- 236

   تنبیه و مجازات------------------------------------------------ 236

   نظم و ترتیب بین 7 تا 13 سالگی--------------------------------- 239

   مدیریت وقت و انرژی------------------------------------------- 239

   پول و مسائل مالی خانواده--------------------------------------- 240

   دادن پول تو جیبی--------------------------------------------- 241

   تنوع و تفاوت رفتار در مواقع گرفتاری و بیماری و مشکلات در کودکان----- 242

   مرگ، جدایی و اختلافات شدید خانوادگی--------------------------- 243

   رفتار و عادات نامطلوب------------------------------------------ 244

 

                    فصل پنجم ( ترس، اضطراب و وحشت در این دوران) 246    

   ترس--------------------------------------------------------- 247

   اضطراب یا نگرانی---------------------------------------------- 248

   استرس------------------------------------------------------- 249

   7سالگی به بعد و تغییرات ترس و اضطراب در کودکان----------------- 250

عوارض و آسیب‌های فیزیکی و روان تنی (Psychosomatic)--- 252

علل و عوامل اضطراب و وحشت در مواردی که باعث شروع یا شدت

آن می‌شود-------------------------- 253

   آیا پدر و مادر می‌تواند برای فرزندش درد دل کند؟-------------------- 257

   وقتی فرزندمان گرفتار ترس، اضطراب و وحشت می‌شود باید او را بفهمیم-- 259

   اگر فرزند ما از چیزی می‌ترسد چگونه می‌توان به او کمک کرد؟---------- 259

   علل و عوامل این گرفتاری‌ها را بشناسیم---------------------------- 261

   تیک زدن----------------------------------------------------- 261

   وسواس یا گیر دادن (Obsession)------------------------------- 262

 

فصل ششم ( افسردگی در این دوران) 266                   

 

 نشانه ها و علائم افسردگی در کودکان-------------- 266

 علل و عوامل افسردگی در کودکان و چگونگی برخورد و معالجه-- 268

   شیدایی و سرخوشی و (Manic Depression)--------------------- 273

   اختلال دو قطبی (Bipolar)------------------------------------- 274

   توصیه نهایی به پدر و مادر عزیز----------------------------------- 275