دوشنبه ۱۳۹۶/۵/۳۰
آخرین به روزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
خبرنامه
کانال دکتر هلاکویی
به کانال دکتر فرهنگ هلاکویی و انتشارات باهدف وارد شوید و هر روز مطالب خواندنی ما را دنبال کنید.
برنامه امروز
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
کانال مدیریت رفتار
بنا به درخواست شما هموطنان عزیز کانال تلگرامی مدیریت خشم،ترس،افسردگی،استرس دکتر هلاکویی راه اندازی شد.
انتشارات باهدف
انتشارات باهدف
معرفی انتشارات
معرفی مجموعه کتابهای انتشارات باهدف در برنامه صبحی دیگر از شبکه آموزش(کانال 7 صدا و سیما)- 18 بهمن 1394

پرورش، تعلیم و تربیت (3 تا 7 سالگی)
225,000ریال
تعداد صفحات : 336
نوبت چاپ : سوم - پاییز1395
انتشارات : با هدف
قطع کتاب : رقعی

                پرورش، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان از 3 تا 7 سالگی               فصل1 ‌     

 

کودک تا 3 سالگی در حقیقت شبه انسان یا شبیه انسان است_________ 32

بعد از 3 سالگی در حقیقت با کودک یا بچه‌ی انسان سروکار دارید______ 32

بازی، خواندن و نوشتن_________________________________ 32

کودک از 3 سالگی تا 7 سالگی از طریق بازی است که همه‌چیز را می‌آموزد__ 32

اگر پدر و مادر برای فرستادن فرزندشان به مدرسه اصرار بیش از حد کنند__ 33

دو حالت و مرحله در دوران 3 تا 7 سالگی کودک________________ 33

1- مرحله «آغازگری» و «ابتکار»___________________________ 33

2- مرحله‌ی «سازندگی» و «خلاقیت»________________________ 33

گناه و تقصیر در زندگی کودک____________________________ 35

گناه و تقصیر و شرم و خجالت_____________________________ 35

فرزندان ما هر 6 ماه و سپس هر9 ماه یک بار به سمت عدم تعادل می‌روند__ 35

3 سالگی، 5 سالگی و 5/6 سالگی دوران خوب کودک است___________ 36

5/3، 5/4، 5/5 و 7 سالگی دوران بد فرزند ماست_________________ 36

 دوران 3 تا 5/3 سالگی کودک_____________________________ 36

کودک بسیار پرانرژی و کنجکاو و مایل است که برنامه او پُرِپُر باشد______ 36

کودک آمادگی پیدا می کند که مسئولیت برخی از کارها را قبول کند_____ 37

کودک مایل به پرسیدن است_____________________________ 37

کـودک مایل است محیط خـانـواده را طوری تغییر دهـد کـه از نوعی آرامش

برخوردار است______________________________________ 38

کودکـان سخن را به روشنی قبل بیان نمی‌کنند و به صورت بچه‌گانه‌ای حرف

می‌زنند__________________________________________ 38

 دوران 3 سال و 6 ماهگی کودک____________________________ 39

فرزند ما تعادل خودش را از دست می‌دهد و ناسازگاری را آغاز می‌کند_____ 39

کودک به راه‌های مختلفی شما را به آزمایش می‌کشد_______________ 39

وقتی که به جمعی وارد می‌شوند، سلام کردن را فراموش می‌کنند________ 40

در این دوران است که تخیل بد و منفی او را یک لحظه رها نمی‌کند______ 40

 دوران 4 سالگی کودک_________________________________ 40

کودک نزدیک 4 سالگی دوباره حال خوب گذشته را پیدا می‌کند________ 40

کودک در این دوران است که مایل است نقش‌هایی را انتخاب کند_______ 40

کودک فرصتی پیدا می‌کند که مهارت‌های خودش را افزایش دهد________ 41

کودک از مرحله اعتیاد به پدر و مادر بیرون می‌آید________________ 41

ترجیح بچه‌ها در 4 سالگی به بودن با همبازی‌هایشان است___________ 42

دراین ایام نوعی «مقایسه» و «مسابقه» و «رقابت» آغاز می‌شود_________ 42

بازی‌ها در این دوران باید بدون برد و باخت باشد_________________ 42

در این دوران «برد و باخت» را باید کاملاً نادیده گرفت و کنار گذاشت_____ 43

کودکان در این زمان بازی‌ها را بدون رعایت همه‌ی قوانین انجام می‌دهند___ 43

کودک در این زمان «آزادی و امنیت» را انتظار دارد________________ 44

کودک در 4 سالگی آمادگی برای «محدودیت» و «کنترل» پیدا می‌کند____ 44

 دوران 4 سال و 6 ماهگی کودک____________________________ 45

کودک برخلاف گذشته آرامش ندارد و کمی شلوغ و پرهیاهو است________ 45

کودک زبان به حرف زشت و بد و ناسزا باز می‌کند_________________ 45

خنده‌های او بسیار نابجا و بعضی از اوقات در مسیر تمسخر دیگران است____ 45

در این دوران حالت «لجبازی» و «یکدندگی» او را کاملاً می‌توان دید_____ 45

کودک برخی از اوقات به «خودزنی» و یا «دگرزنی» می‌پردازد__________ 45

معمولاً خودش را از دیگران جدا می‌کند_______________________ 46

 دوران 5 سالگی کودک_________________________________ 46

5 سالگی کودک بهترین ایام زندگی کودک است__________________ 46

در 5 سالگی «تولد اجتماعی کودک» (Social birth) صورت می‌گیرد____ 46

تولد سلولی، تولد زیستی، تولد روانی کودک_____________________ 46

به کودک باید آموخت کاری را که می‌تواند باید انجام دهد، اما ...________ 46

فرزند ما در این دوران آماده «همکاری» و «یاری» است______________ 47

زبانی شیرین و کلامی مهربان و خوب دارد_____________________ 47

همیشه می‌خواهد کاری انجام دهد و راهنمای کسی باشد_____________ 48

کوشش می‌کند که در زمینه‌های مختلف بیاموزد__________________ 48

از خودش خوشش می‌آید و احساس خوبی نسبت به خودش دارد________ 48

به آرایش و لباس خودش اهمیت می‌دهد______________________ 48

فرصت مناسب برای آموختن آداب ارتباط با دیگران، آداب خوردن غذا و ...__ 48

معمولاً از «اعتماد» و «اطمینان» به خودش و دیگران برخوردار است______ 49

«مسئولیت» را در زندگی تا حد زیادی می‌پذیرد__________________ 49

برای اولین بار دیگران را «شریک و سهیم» می‌دانند________________ 49

«شریک و سهیم کردن» دیگران در متعلقات کودک نباید انجام شود____ 49

خواهر و برادر را مانند گذشته به عنوان خطری متوجه خودش نمی‌بیند____ 50

برای اولین بار موضوع اسباب‌بازی را به همبازی می‌رساند و ...__________ 50

به خاطر مرتب و منظم بودن، نظم و ترتیب را می‌توانیم به او بیاموزیم_____ 51

«پیروی کردن» و «رهبری» در کودک 5 ساله___________________ 51

 دوران 5 سال و 6 ماهگی کودک____________________________ 52

در این دوران زندگی برای کودک سخت و مشکل می‌شود_____________ 52

در این دوران ایام «انزوا» یا «گوشه‌گیری» را دوباره تجربه می‌کند_______ 52

برخلاف گذشته آن‌قدرها به دور پدر و مادر نمی‌چرخد______________ 52

به دلیل شک و نگرانی از اشتباه و شکست، انتخاب برای او مشکل است____ 53

انتقاد را اصلاً نمی‌فهمد و نمی‌پذیرد__________________________ 53

حتماً باید در بازی‌ها برنده شود____________________________ 53

برخی اوقات پسر به دلایلی و دختر به علل دیگری با مادر رفتار بدی دارد___ 54

میلی به «تخریب» و «شکستن» و «برهم‌ زدن» دارد_______________ 54

 دوران 6 سال و 6 ماهگی کودک____________________________ 55

کودک با فعالیت‌های مفید و سازنده، خود را از احساس‌های بد دور می‌کند__ 55

تمایل بسیاری به همکاری دارد____________________________ 55

در این دوران ورزش نقش بسیار مهمی دارد_____________________ 56

کودک آمادگی پیدا می‌‌کند که به جای همبازی به دنبال دوست برود_____ 56

از اعتیاد و عادت به پدر و مادر دور و وارد مرحله‌ی وابستگی می‌شوند_____ 56

برخوردی واقع‌بینانه با «شکست» و «باخت»____________________ 56

بازی با هم‌جنسان خودشان را ترجیح می‌دهند___________________ 57

در این سن و سال است که علاقه‌ی فراوانی به موسیقی پیدا می‌کند______ 57

 دوران 7 سالگی کودک_________________________________ 58

غالبا خودش را «جدا» و «تنها» از دیگران می‌بیند_________________ 58

این زمان است که در زندگی بیشتر حالت تماشاچی را پیدا می‌کند_______ 58

خطر توجه بیش از حد به تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری____________ 58

میل او به جمع کردن و نگه داشتن برخی از چیزها افزایش پیدا می‌کند____ 59

ممکن است اهل کارهای دستی باشد_________________________ 59

خودش را غالبا متفاوت از دیگران و بیشتر اوقات برتر می‌بیند__________ 59

تصویر و تصوری دارد که خواستنی و دوست داشتنی نیست____________ 60

در ارتباط با محیط و محیط آموزشی آن‌قدرها راضی نیست____________ 60

فرض او بر این است که بزرگسال‌ها او را فریب می‌دهند______________ 60

احتمالاً خطی بر روی اتومبیلی می‌کشد، چیزی را می‌شکند و ..._________ 61

مایل است دیگران را امتحان کند که چه اندازه او را دوست دارند________ 61

                  بازی، اسباب‌بازی و همبازی در کودکان 3 تا 7 سال         فصل2     

                ‌

اهمیت بازی کردن کودک________________________________ 63

مسئله بازی و اسباب‌بازی و همبازی نقش مهمی دارد_______________ 63

«توجه و تمرکز» کودک در بازی‌ها کاملاً افزایش پیدا می‌کند__________ 63

در حداکثر توان فیزیکی خودش حرکت می‌کند___________________ 63

فرصتی برای شناخت بیشتر از خودش________________________ 64

رابطه (Relationship)، ارتباط (Communication)_____________ 64

بازی، اسباب‌بازی و همبازی در کودکان________________________ 64

کودک آمادگی پیدا می‌کند که در بازی مانند گذشته چیزی را خراب نکند__ 64

می‌دانیم که همبازی اول کودک، پدر و مادر و خواهران و برادران هستند____ 64

زمانی که بین بچه‌‌ها اختلافی پیدا می‌شود، چه کاری باید کرد؟_______ 66

اگر فرزند شما به یکی از اسباب‌بازی‌هایش توجه و علاقه‌ای دارد، باید__ 66

بچه‌ها از 4 سالگی در بازی‌های خودشان ابتکارات جالبی را به کار می‌برند___ 67

آزاد گذاشتن فرزند تا 7 سالگی برای انجام هر بازی خیالی و ذهنی_______ 68

کودکان با پوشیدن لباس‌هایی، خودشان را به صورت دیگری درمی‌آورند____ 68

نکته‌ای برای خریدن وسایلی که بوی «جنگ و جدال» می‌دهد_________ 69

استفاده از کارت‌های بازی________________________________ 70

وقتی که بچه‌ها به خاطر تولدی، هدایایی دریافت می‌کنند___________ 70

بچه‌هایی که به خاطر دوستی، نام یکدیگر را برروی هم می‌گذارند_______ 71

دوست خوب را به هر هزینه و قیمتی برای فرزندانمان بخریم و نگه داریم 71

 

            فصل3    جنبه‌ی احساسی، عاطفی، هیجانی و جنسی در کودکان     

 

جنبه احساسی، عاطفی، هیجانی (Feeling and Emotion) _________ 72

جنبه‌ی جنسی (Sexuall)______________________________ 72

کودک حدود 20 ماهگی متوجه خواهد شد که او پسر یا دختر است______ 72

تفاوت چندانی تا حدود 5 سالگی میان پسر و دختر از نظر ویژگی‌های جنسی

و یا هورمون‌ها وجود ندارد_______________________________ 72

کودک 3 ساله تصویر نسبتا روشنی از جنسیت خود پیدا می‌کند________ 73

لمس و تماس کودک با بدن خودش___________________________ 74

کودک از حدود 3 سالگی متوجه می‌شود که تماس با برخی از قسمت‌های بدن

خود، لذتی را موجب می‌شود______________________________ 74

پدر و مادر وقتی که کـودک را درگیر و مشغول تماس با بـدن خود می‌بینند

باید...___________________________________________ 75

اگر پدر و مادر کودکی که در حال تماس با بدن خود می‌باشد را تنبیه کنند_ 75

کنجکاوی کودک برای دیدن بدن خود و دیگران____________________ 76

کودک حدود 5/3 سالگی مایل است تا بدن دیگران را ببیند___________ 76

در حالـی که پسر یا دختر انتظار دیـدن بدن پدر و مادر را دارنـد، پدر و مادر

بهتر است تا..._______________________________________ 76

دیدن بدن یکدیگر توسط کودکان آسیب چندانی ندارد ولی....________ 77

بهتر است فرزند ما از 2 و 5/2 سالگی به بعد، همیشه پوششی داشته باشد__ 78

حدود 4 سالگی بچه‌ها توجهی به بدن دیگران دارند________________ 78

کودک 4 ساله مایل نیست که کسی به حمام او وارد شود____________ 78

بچه‌های 5 ساله کمتر به موضوع دیدن بدن دیگران توجه می‌کنند_______ 79

کنجـکاوی بـچـه‌‌ها حـدود 6 سالـگی بـرای دیـدن بـدن پدر و مادر افـزایش

پیدا می‌کند________________________________________ 79

حدود 7 سالگی تمایلات جنسی کاهش پیدا می‌کند________________ 80

کنجکاوی کودک درباره چگونگی متولد شدن بچه__________________ 80

کنجکاوی کودک درباره‌ی این‌که: بچه چگونه به وجود می‌آید؟_________ 80

کودک حدود 4 سالـگی قبول می‌کند که ما خواهر و برادر را از جایی خریدیم

و یا آوردیم________________________________________ 80

کودک در 6 سالگی دوباره به موضوع بچه علاقه پیدا می‌کند___________ 81

کودک حدود 7 سالگی بچه‌دار شدن انسان را واقع‌بینانه‌تر می‌بیند_______ 81

 ارتباط کودکان با افراد بزرگتر از خودشان و نتایج آن________________ 83

رشـد سالـم احـساسی و عاطفـی و جنسی کـودک از مسیر خـودش منحرف

و متوقف می‌شود_____________________________________ 83

زمینه‌هایی را فراهم می‌کند که انحرافات اخلاقی را موجب شود_________ 83

شرایطی برای بیماری‌های جنسی و روانی فراهم می‌کند______________ 83

خشم، احساس اضطراب شدید، از پیامدهای این ارتباطات است_________ 84

هیچ پدری و مادری نبایـد بین 3 تا 7 سالـگی ماجـرای بـودن فرزندش را بـا

بچه‌ها و یا افراد بزرگسال براساس اصول کلی استوار کند_____________ 84

برای کودک 3 ساله، کوچک یا بزرگ بودن انسان‌ها، اهمیت پیدا می‌کند___ 85

برای کودک 3 ساله، ضعیف و قوی بودن اهمیت پیدا می‌کند__________ 85

برخی اوقات بچه‌ها مایل هستند که بین

پدر و مادر فاصله‌ای را به وجود بیاورند________________________ 86

حدود 5/3 سالگی بچه‌ها جنگی را با پدر و مادر

به خاطر داشتن رابطه‌ی آنها با هم، پیدا می‌کنند__________________ 87

نزدیک شدن و رفتار کودک نسبت به پدر و مادر از جنس مخالف__________ 88

بیشتر بچـه‌هـا حدود 4 تا 6 سالـگی گرایش به سمت والدین از جنس مخالف

پیدا می‌کنند_______________________________________ 88

عقده اختگی در برخی از مردان به دلیل آسیب‌های کودکی__________ 90

کـودکـان در زمینه نزدیـک شدن به پدر و مادر از جنس مخـالف، با احساس

خوب همراه نیستند___________________________________ 91

 همانند سازی کودکان با پدر و مادر (Identification)______________ 92

 پدر و مادر اگر پسری در خانه دارند، باید نکات زیر را رعایت کنند______ 92

مادر باید در خانه لباس پوشیده‌ای داشته باشد___________________ 92

مادر وقتی که فرزندش را در آغوش می‌بوسد، مدت آن را کوتاه کند______ 92

سن 4 تا 6 و 7 سالـگی بسیـار خطرنـاک است اگـر بچـه‌هـا کنار پدر و مادر

بخوابند__________________________________________ 92

پدر در یک چنین شرایطی باید کاملاً خودش را به پسرش نزدیک کند____ 93

 پدر و مادر در خصوص فرزند دختر باید نکات زیر را رعایت کنند_______ 94

دو اتفاق در مراحل بحرانی کودک بین 4 تا 6 و 7 سالگی_____________ 95

عقده‌ی اُدیپ و عقده‌ی الکترا و آسیب‌های مربوط به آن_______________ 98

از نظر تمایلات و رفتار جنسی حالاتی نامناسب می‌توانند داشته باشند_____ 98

گرفتاری‌های جنسی می‌تواند آن‌ها را به عنوان یک معتاد جنسی دربیاورد___ 99

این افراد علاقمند به کسانی می‌شوند که از آنها بسیار بزرگتر هستند______ 100

گرایش‌های همجنس‌گرایی (Homosexuality)_________________ 100

 اختلالات شخصیت (Personality disorder)__________________ 101

هویت جنسی (Sexual Identity)__________________________ 102

مقصود از هویت جنسی این است که فرد آنچه را که هست، می‌پذیرد______ 102

نقش جنسی (Sexual Role)_____________________________ 103

تا 12-13 سالگی امتیازی و تفاوتی میان پسران و دختران قائل نباشیم____ 104

کـودکـان مـا از حدود 3 سالـگی بـرای تجربـه جنس مـخالف دست به

کارهایی می‌زنند که عبارتند از:___________________________ 105

بازی‌های آن‌ها را مایل هستند که انجام بدهند و داشته باشند__________ 105

اگر فرزنـد من و شما حدود 2 یا 3 و 4 سالـگی بیان کرد که: من دوست ندارم

که پسر باشم یا نمی‌‌خواهم دختر باشم________________________ 105

فرزند من و شما در جهت انتخاب خود بین سه مرحله، یکی را برمی‌گزیند__________ 107

همکاری (Cooperation)______________________________ 107

رقابت و مسابقه (Competition)_________________________ 107

جنگ و ستیز (Conflict)______________________________ 107

با مردم، بر مردم، بی‌مردم________________________________ 107

فصل4       رشد ادراکی یا شناخت در کودک     

 

کودک هم‌چنان تا 7 سالگی با حس، هوش و تخیل خودش زندگی می‌کند__ 109

مرحله‌ی پیش از عقل در کودک (Preoperational Stage)___________ 109

کودک هم‌چنان با واقعیت ارتباطـی نـدارد و بـا تخیل، جهان را تصور و تجسم

می‌کند___________________________________________ 109

خودبینی و خودمداری در کودک____________________________ 111

تقلید، تکرار و الگو و مدل قرار دادن کودک برای فهمیدن______________ 113

خودآموزی در کودکان 3 تا 7 ساله___________________________ 114

بیشتر آگاهی‌های کودک از طریق خودش هست تا این‌که از دیگران بیاموزد__ 114

کـودک از طریق «کوشش و خطا» و یا «آموزش و خطا» می‌خـواهد جـهان را 

تجربه کند________________________________________ 114

آموزش به کودک را به دو صورت می‌توان انجام داد_________________ 115

یکی به صورت «فرمان» و دیگری به صورت «قربان»_____________ 115

نوازش و محبت، اصل و اساس آموختن در این ایام است______________ 115

میل به مطـالعه، میل بـه دانستن و فهمیدن، موضـوعی اسـت که بین 3 تا 7

سالگی می‌تواند در وجود فرزند ما کاشته شود____________________ 116

کــودک تــا 3 سـالـگی کـار ضبـط را انـجـام مـی‌دهـد ولـی بـعـد از آن

«انتخاب و اختیار»  می‌کند______________________________ 117

کودک بین 4-5 سالگی حتی تا 6 سالگی مطالب را حفظ می‌کند________ 118

پرسش‌های کودک از 5-6 سالگی به بعد به مراتب دقیق‌تر است_________ 118

کودک به بچه‌های هم‌سن و هم‌جنس خودش توجهی پیدا می‌کند_______ 119

عادت کردن کودک به پدر و مادر در 6-7 سالگی به بعد______________ 119

کودک از 3 سالگی متوجه می‌شود که فرد غمگین و یا خوشحال است_____ 120

راه‌هـای رشد و نمو کـودک باید از طریق دادن وسایل و ابزار فراوان در اختیار

او باشد___________________________________________ 121

 

    فصل5          تجربه‌های تازه و جالب در زندگی کودک     

 

سفر رفتن آن هم با توضیح_______________________________ 122

رفتن به مزرعه یا باغ و تماشای آن__________________________ 122

بردن به باغ وحش آن هم با وقت کافی_______________________ 122

هیچ کـودکی نیست که از سن 4 سالـگی بـه بعد علاقـمند رفتن بـه کتابخانه

و کتابفروشی نباشد___________________________________ 122

بازی در جنگل، کنار دریا و یا کوهستان_______________________ 122

از 5 سالگی به بعد بچه‌ها را باید به مسابقات ورزشی برد_____________ 123

کـودک بعد از 3-4 سالـگی بـرای این‌که چگونه بازی کند، احتیاج به آموزش

ندارد____________________________________________ 123

کودک در این دوران مایل است که نقش‌های مختلف را ایفاء کند________ 124

کمک بسیار مهم در این ایام بدون تردید کتاب خواهد بود____________ 124

نقش موسیقی، اعم از شنیدن و یا عضو ارکستری بودن______________ 124

نقش تلویزیون و بازی‌های الکترونیکی در زندگی کودک_______________ 125

در همـه زمینه‌های زنـدگی، مرحـله «ارزیـابی»، «قضاوت» و «تصمیم‌گیری»

را تا آن جایی که ممکن است باید به عهده کودکان بگذاریم___________ 126

ما باید همیشه با مهر تأیید و تصویب، به دنبال عزیزان و فرزندانمان بدویم__ 126

اگـر فرزنـد مـا 4 یا 5 سالـه است، بـا کندن عکس‌هـا و یـا مطالبی از مجلات

به او فرصت بدهیم که حتی برای خودش کتابی داشته باشد___________ 126

به فرزندمان باید فرصت بدهیم که با دوستان خودش تلفنی صحبت کند___ 127

عکس‌های آلبوم‌ها را آورد، درباره افرادی که در آنجا هستند، توضیحاتی داد__ 127

بردن فرزند نزد پزشک________________________________ 127

فرزندتان را به این‌که دوستانش را به خانه بیاورد، تشویق کنید_________ 128

ایام 4-5 یا 6 سالگی، کودک مسئله‌ی «شمردن» را کامل یاد می‌گیرد_____ 128

بچه‌ها در سن 4-5 سالگی متوجه روز و شب و ... خواهند شد__________ 128

بچه‌ها در این سن و سال بسیار علاقمندند که درباره‌ی اندازه‌گیری بدانند___ 128

کودکان در این ایام رنگ‌ها را تشخیص می‌دهند__________________ 128

کودکان با اشکال مثلث، مربع یا مربع مستطیل و دایره آشنا می‌شوند_____ 128

حدود 5 سالگی باید سوادآموزی به کودک آموخته شود______________ 129

بردن کودکان به موزه‌ها، به گالری‌ها و ... می‌تواند اهمیت بسیار داشته باشد__ 129

کودک حدود 4 و 5 سالگی سئوالات کلی دارد، مانند: چرا آسمان آبی است؟_ 130

کودک مایل است که برای دیگران اهمیت و نقشی داشته باشد_________ 131

در رابطه با مدرسه بهتر است که او را پشت در و یا در داخل مدرسه ببریم__ 132

کودک در این ایام مایل است تا مطالبی را حفظ کند_______________ 132

کودک با محدودیت‌های فراوانی از نظر فهم و درک همراه است_________ 133

کـودک را مثلاً می‌توانیم بـه مغازه ببریـم، از او بـخواهیم که به همه‌ی میوه‌ها

دست بزند و ...______________________________________ 133

هنگام حمام رفتن او و لباس پوشاندن او می‌توانیم برایش آواز بخوانیم_____ 134

بچـه‌های را از حدود 5 سالـگی بـاید بـا خطراتی که ممکن است آنها را تحدید

کند، از طریق آموزش آشنا کنیم___________________________ 134

از بچه‌های خود بخواهیم که تصویر چیزی را بکشند و ..._____________ 135

آموزش زبان و کمک کردن به «فهمیدن»، «شنیدن» و «گفتن» ____________ 136

کودک در حدود 7 سالگی با 4000 یا 5000 کلمه آشنا خواهد بود______ 136

زبان کودک از 3 سالگی به بعد کامل قابل فهم است_______________ 136

کودک در 4 سالگی هم‌چنان «واقعیت» را با «خیال» مخلوط می‌کند_____ 136

کودک از حدود 4 سالگی از اطراف خودش خبر دارد________________ 137

کودک از 5 سالگی به بعد تمایل به نوشتن پیدا می‌کند_____________ 137

کودک حدود 5 سالـگی جملاتی بـا شش و یا هفت کلمه را به راحتی می‌تواند

بیان کند_________________________________________ 138

حـدود 5 سالـگی کـودک بـا مفهـوم «هیچ کس»، «هیچ وقت» یـا «همیشه»

کاملاً آشنا است_____________________________________ 138

کودکان 5 ساله وقتی که مفهوم زمان را در زبان و کلام از جانب ما می‌شنوند،

گیج و گرفتار می‌شوند_________________________________ 138

از 5 سالـگی بـه بعد بـاید لغت «لطفا» و «متشکرم» یا «ممنون» را به کودک

آموخت__________________________________________ 138

کودک 4 ساله می‌تواند ده دقیقه در یک گفت‌وگو بنشیند____________ 139

شکل ظاهری و اعضای بدن کودکان___________________________ 139

شکل ظاهری بچه‌ها تا حدود 5 سالگی (پسر و دختر) شبیه هم می‌باشد____ 139

رنگ چشم بچه‌های ما تا 7 سالگی می‌تواند تغییر پیدا کند____________ 139

کودک تا 8 سالگی، ساق پای او قوی و یا حالت هلالی دارد____________ 139

قد پسران و دختران____________________________________ 140

تغذیه در کودکان_____________________________________ 140

کودک تا 11-12 سالگی بهتر است که 4 یا 5 نوبت غذا در روز صرف کند__ 140

باید بـا غذای خوب و خوشمزه‌ی خانه، آن‌ هم به موقع، کودک را کمک کرد تا

بتواند غذایی مناسب داشته باشد___________________________ 140

وقتی کـه از کـودکان می‌خواهیم تـا غـذای منزل را بـه مدرسه ببرند، احساس

کودکی و ناچیزی می‌کنند_______________________________ 141

آداب غذا خوردن_____________________________________ 141

خوردن غذا با همه‌ی اعضای خانواده، یک انتخاب خوب و با ارزش است____ 141

سر میز شام و یا ناهار دو اتفاق هرگز نباید بیفتد_______________ 142

کودک 4 ساله مایل است هنگام چیدن میز به پدر و مادر کمک کند______ 142

بچه‌ها در 6 سالگی به بهانه‌هایی از سر میز راهی کارهای دیگری می‌شوند___ 142

زمینه‌ی احساسی، عاطفی و هیجانی کودک______________________ 143

از حدود 5-6 سالـگی کـودکان متوجه حالات عزیزان و اطرافیان می‌شوند و به

آنها پاسخ نشان می‌دهند________________________________ 143

اصولا کودک حتی تا 5-6 سالگی اهمیت زیادی به مطالب کلامی نمی‌دهد__ 143

کـودکان هیچ حال خوب و حتی بـدی را بیشتر از ده دقیقه در خودشان نـگه

نمی‌‌دارند_________________________________________ 144

وقتی کـه بـچه‌ای حالـت بـد و ناراحتی دارد، بـه او فـرصت بـدهیم که کمی

آرام بگیرد_________________________________________ 144

کـودک از حـدود 4 سالـگی تـوان این را دارد که حس و احساس خـودش را

پنهان کند________________________________________ 144

کودک در این حالت احساساتش را کمی با خودش متفاوت می‌بیند_______ 145

انسان در یک سال اول، با حس و حواس خود زندگی می‌کند__________ 145

در 1 تـا 7 سالـگی، احساسات و عـواطـف مـا تـابع حس و هوش و تـخیل ما

می‌باشد__________________________________________ 146

خطراتی که به دلیل عدم رسیدگی و ارتباط والدین، فرزندان را تهدید می‌کند__ 147

بچه‌ها بین 3 تا 7 سالگی می‌توانند درِ وجودِ خودشان را ببندند و جهان حسی

و احساسی خودشان را از کار بیندازند________________________ 147

احتمال دیگر این است که حس و احساس خودشان را سرکوب کنند______ 148

کودک ممکن است حالات و احساسات خودش را به بیرون منتقل کند و آنچه

که از آنِ او هست را، از آنِ دیگری بداند_______________________ 148

خطر دیگری که وجود دارد، «جایگزینی» و «جانشینی» است__________ 148

این افراد می‌توانند کسانی باشند که به دنبال کنترل دیگران بروند_______ 148

این افراد می‌توانند دست به گله و شکایت‌های دائمی بزنند____________ 149

شمـا همیشه بـا کسانی روبـرو مـی‌شوید کـه از روزگـار و زمان و زمانه گله و

شکایت دارند_______________________________________ 149

بچه‌ها به حریم و حقوق دیگران تجاوز می‌کنند___________________ 149

از توهین به دیگران، تحقیر دیگران، زدن برچسب به دیگران پروایی ندارند__ 149

در این ایام بچه‌ها از سه طریق می‌‌توانند به نوعی خودشان را کنترل کنند_____ 149

فضای بازی، سرگرمی و امنیت و آرامش کودک____________________ 150

کودک به هیچ وجه توجهی به وسعت و بزرگی ندارد________________ 150

کودک با این‌که چیزی ارزان یا گران قیمت است، کاری ندارد__________ 150

برخی از پـدران و مادران حسرت و افـسوس مـی‌خورند کـه جای وسیع، اتـاق

زیادی و ابزار و وسایل گران قیمتی ندارند______________________ 151

شرایط اتاق کودک و محیط اطراف او__________________________ 152

لباس، پوشش و کفش کودکان______________________________ 153

برخی اوقات لباس‌های افراد بزرگسال را بـرای کودکان درست کنیم، بـچه‌ها از

آن لذت می‌برند_____________________________________ 154

«حسادت»، «رقابت» و اختلاف و «جنگ و جدال» میان کودکان___________ 155

کودکان موجودات «انحصارطلبی» هستند______________________ 155

در کودکی ترتیب تولد اهمیت ویژه‌ای دارد______________________ 156

وقتی کـه فاصـله‌ی سنی بـچه‌هـا کـم بـاشد، نـوعی از «رقـابت» کـه منجر

بـه «مسابقه» می‌شود، دائما وجود دارد________________________ 156

وقتی کـه فاصله‌ی سنی بـچه‌هـا از 3 یـا 4 سالگی می‌گذرد، رابطه، رابطه‌ی

فرماندهی و فرمان‌برداری می‌شود___________________________ 156

رعایت اصل یکسانی (Sameness) توسط والدین در ارتباط با فرزندان___ 157

فرزنـدان اصل یـکسانی و بـرابـری را در ارتباط بـا خودشان، علاوه بر گفتار ما،

باید در رفتار ما نیز ببینند_______________________________ 157

بزرگترین آسیب و ضربه‌ی کودکی می‌تواند از تفاوت و تبعیض به وجود بیاید_ 158

بچـه‌های بزرگتر غالبا شکایتشان ایـن است کـه بـچه‌های کوچکتر مزاحم آنها

می‌شوند__________________________________________ 159

بچه‌های کوچکتر هم غالبا سخنشان این است که: «او به من زور می‌گه»___ 160

بیشترین شـکایـت وقتی است که دوستان بـچه‌ها بـا آن‌ها هستند و بـه منزل

می‌آیند__________________________________________ 160

اگر اختلافی بین فرزندان پیدا شد و یا مسئله‌ای را شاهد بودید، باید...___ 162

دادگـاهی را کـه پدر و مـادر بـرای حـل اختـلاف مـیان فرزندان خـود تشکیل

می‌دهند، تأثیرات زیر را برروی فرزندان خواهد گذاشت______________ 163

بـچـه‌هـای بـزرگتـر مـعـمولاً شِـکوه‌ی دیـگری دارنـد و آن ایـن اسـت کـه:

«بچه‌های کوچکتر ادای منو در میارند» و ..._____________________ 164

بچه‌هـا بایـد بدانند کـه می‌توانند حـرف‌شان را بـزنند ولی در خانه کتک‌کاری

و برخورد فیزیکی نداریم________________________________ 165

بـرخـی اوقـات بـچه‌ها حـاضر هستند کـه آسیب شـدیدی ببینند اما به خواهر

و برادرشان هم آسیبی بزنند______________________________ 166

برخی از حالات کودکی و یا مشکلات کودکان بین 3 تا 7 سالگی___________ 167

بچه‌های حدود 5/4 تا 5/5 ساله می‌توانند لرزش دست داشته باشند______ 167

بچه‌های 5/6 تا 5/7 ساله یک مقدار بیشتر حالت بی‌قراری دارند________ 167

خواب کودکان بین 3 تا 7 سالگی____________________________ 168

کودک 3 تا 5 ساله حدود دوازده ساعت می‌خوابد_________________ 168

کودکان با خوابیدن مسئله دارند. تقریبا تمایلی به خوابیدن ندارند_______ 169

پدر و مادر تـقریباً نـزدیک بـه یـک ساعـت قبل از وقت خواب مناسب بچه‌ها،  

باید خانه را آرام کنند__________________________________ 169

کودک 4 ساله علاقمند است که به تختخواب و رختخواب خودش برود____ 169

اگر در این سن و سال بچه‌ها به اتاق شما آمدند بهترین کار این است کـه یکی

از شما پدر یا مادر به اتاق خواب بچه برگردید___________________ 169

کابوس دیدن کودکان در خواب_____________________________ 170

کابوس (Nightmare)، وحشت خواب (Night terror)___________ 170

اگر فرزند ما گرفتار کابوس و یا وحشت خواب شد_________________ 171

شب ادراری بچه‌ها برخی از اوقات سبب می‌شود که آن‌ها را بیدار کند_____ 171

در 6 و 7 سالـگی معمولا نـگرانی بـچه‌ها از ارواح و اشباح و حـرف‌هایی از این

قبیل است_________________________________________ 172

برخی از بچه‌ها حدود 4 تا6 سالگی قبل از خوابیدن، بازی‌هایی را درمی‌آورند_ 172

 

                    15اسیب از دوران 3تا 7سالگی در زندگی بزرگسالان     فصل6

                                      

1-بحران هویت و فردیت_______________________________ 173

2-نداشتن خبری واقع‌بینانه از محیط اطراف خود_______________ 173

3-از حال و احساس درونی خود بی‌خبر بودن_________________ 174

4-درگیر حدس و گمان بودن_____________________________ 175

این افراد ترجیح می‌دهند آدرس را نپرسند، بلکه بروند و آن را پیدا کنند___ 176

5-مشکل داشتن با نزدیکان و عزیزان خود____________________ 176

6-کنترل کردن دیگران_________________________________ 177

این افراد بچه‌های کوچکتر خودشان را بیشتر دوست دارند____________ 177

7-تعصب و تنگ‌نظری________________________________ 178

این افراد نوعی پیش داوری و قضاوت را راجع به دیگران دارند__________ 178

8-جلوه‌گری و نمایش_________________________________ 179

این افراد بین 3 تا 7 سالگی از توجه و محبت لازم بهره‌مند نبوده‌اند______ 179

9-آیا خواستن، توانستن است؟___________________________ 179

این خطر و آسیب وجود دارد که ما را از واقعیات دنیا دور کند__________ 181

من مفهوم ذهنی خواستن خودم را بـا امکانات و تـوانایی‌های خودم و واقعیات

دنیا یکی می‌گیرم____________________________________ 181

این فـکر خواستن، توانستن است سبـب مـی‌شود کـه فـرد معتاد هم‌چنان در

اعتیادش بماند______________________________________ 181

خواستن، آفریدن است آن زمانی که ما توانایی و امکان این آفرینش را داشته باشیم_ 182

10-داشتن تفکری معجزه‌‌گرانه (Magical Thinking)____________ 182

این افراد نگاهی به دنیا دارند که با واقعیت نمی‌خواند_______________ 182

یک چنین فردی باور دارد که نیروهایی و پدیده‌هایی در جهان در کارند____ 182ورآورندآن

11-گناه مسموم (Toxic Guilt)__________________________ 184

من احساس قدرت و توانایی می‌کنم، در حالی که قدرتی ندارم و توانایی از آنِ

من نیست_________________________________________ 184

من تصور می‌کنم اگـر برای خرید کفش به پدر و مادرم فشار نیاورم، اختلافات

آن‌ها را از بین می‌برم__________________________________ 184

گناه مسموم انسان را با این توهم آشنا می‌کند که:_________________ 184

این افراد احساس و تصور می‌کنند که از عهده‌ی همه‌ی کارها برمی‌آیند____ 184

12-از طریق تغییر احساسات و حالات خود، احساسات و حالات دیگران

را عوض کردن_____________________________________ 185

اگر او خوشحال باشد، دیگران خوشحال می‌شوند!_________________ 185

فرد نـظرش ایـن است کـه اگـر مـطالعه کنم، همسرم نیز به مطالعه علاقمند

می‌شود__________________________________________ 186

اگر رفتار خوبی داشته باشم، رفتار همسرم را نیز خوب خواهم کرد________ 186

13-پذیرفتن نقش یا رُل در زندگی_________________________ 187

یا مـی‌خواهد رُل قـهرمـان را داشته بـاشد، یـا مـی‌خواهد رُل نجات‌ دهنده را

داشته باشد________________________________________ 187

14-نمایشنامه یا پیش‌نویس زندگی خود را نوشتن______________ 188

15-داشتنِ مشکلِ جهت و هدف در زندگی_____________________ 190

این افراد این موضوع را در رشته‌ی تحصیلی و در شغل و کار دارند_______ 190

این افـراد در ازدواج و عشق و عـاشقی، بـه سـرعـت عـاشق می‌شوند و ازدواج

می‌کنند__________________________________________ 190

برای این افراد، معنی زندگی نیز زیر سئوال می‌رود_________________ 191

 

فصل7       نکات مربوط به بردن فرزندان به محیط‌های آموزشی     

 

مسیر زندگی کودکان در طول تاریخ_________________________ 193

مسیر زندگی کودکان در دنیای امروز_________________________ 193

در دنیای امروز رشد و تکامل کـودک هرگز در کنار پدر یا مادر مانـدن، تحقق  

پیدا نخواهد کرد_____________________________________ 193

برای بچه‌ها مناسب است که از حدود 2 سالگی وارد مهد کودک شوند_____ 194

بسیاری از مـا بـه دلیل برخوردهای اولیه در مهد کودک، کودکستان و دبستان

از آموختن بیزار شده‌ایم_________________________________ 194

چند نکته هنگام بردن عزیزانمان به محیط‌های آموزشی________________ 195

باید مطمئن باشیم کـه کودک مـا مرحله «اضطراب» و یا «اضطراب جدایی»  

را پشت سر گذاشته است________________________________ 195

 بازی قایم باشک____________________________________ 195

مهم است که فرزند ما از نظر «روانی و اجتماعی» رشد کرده باشد_______ 196

فرزند ما باید «همکاری» و «بازی» و «توافق» را آموخته باشد__________ 196

کودک بـاید بـا مفهوم رابطه (Relationship) و ارتباط (Communication)

آشنایی داشته باشد___________________________________ 197

کودک باید با مفهوم این‌که کارها