دوشنبه ۱۳۹۶/۵/۳۰
آخرین به روزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
خبرنامه
کانال دکتر هلاکویی
به کانال دکتر فرهنگ هلاکویی و انتشارات باهدف وارد شوید و هر روز مطالب خواندنی ما را دنبال کنید.
برنامه امروز
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
کانال مدیریت رفتار
بنا به درخواست شما هموطنان عزیز کانال تلگرامی مدیریت خشم،ترس،افسردگی،استرس دکتر هلاکویی راه اندازی شد.
انتشارات باهدف
انتشارات باهدف
معرفی انتشارات
معرفی مجموعه کتابهای انتشارات باهدف در برنامه صبحی دیگر از شبکه آموزش(کانال 7 صدا و سیما)- 18 بهمن 1394

چگونه می توانم از بروز افسردگی و اضطراب در دوران حاملگی جلوگیری كنم؟

چگونه می توانم از بروز افسردگی و اضطراب در دوران حاملگی جلوگیری كنم؟
افسردگی و اضطراب نتیجه تغییرات بیو شیمیایی بدن هستند؛ بنابراین در صورت ابتلای به آن‌ها ممکن است نتوانید به طور کامل از آن‌ها دوری کنید اما مراقبت‌های عاطفی می‌تواند به شما کمک کند تا علائم آن را کاسته و روحیه‌تان حفظ کنید.

  • سخت نگیرید. این فکر را که قبل از تولد نوزادتان باید تا می‌توانید کارهای لازم را انجام دهید، کنار بگذارید. شاید فکر کنید که قبل از گرفتن مرخصی زایمان باید اتاق شیرخوار را آماده کنید، خانه را تمیز کنید یا تا آنجا که می‌توانید کار کنید اما این طور نیست. خودتان را در صدر لیست کار‌هایتان قرار بدهید. با به دنیا آمدن کودکتان دیگر وقت چندانی برای رسیدن به خود ندارید. کتاب بخوانید، صبحانه را در رختخواب میل کنید یا به یک پیاده روی طولانی و لذت‌بخش در اطراف خانه‌تان بروید. کاری را انجام دهید که موجب شود احساس خوشایندی به شما دست بدهد. مراقبت کردن از خود بخشی ضروری مراقبت از نوزادتان است.
  • رابطهٔ خود را با همسرتان حفظ کنید. اطمینان حاصل کنید که وقت زیادی برای بودن با همسرتان و تقویت این رابطه اختصاص می‌دهید. در صورت امکان همین الان مرخصی بگیرید. هر کاری می‌توانید برای تحکیم رابطه خود انجام دهید تا هنگامی که نوزاد به دنیا آمد، بتوانید به این رابطه تکیه کنید.
  • حرف بزنید.ترس‌ها و نگرانی‌های خود در خصوص آینده را با همسر، دوستان و خانواده‌تان مطرح کنید.
  • استرس خود را مهار کنید. اجازه ندهید یأس و نا‌امیدی بر زندگیتان تاثیر بگذارد. راه‌هایی برای مراقبت نمودن از روان خود بیابید. به خود استراحت بدهید، زیاد بخوابید، ورزش کنید و خوب بخورید. اگر اضطراب به درونتان راه یافت، سعی کنید به کلاس‌های یوگای مخصوص زنان باردار بروید یا مدیتیشن انجام دهید.


برای جلوگیری از بروز افسردگی پس از زایمان چه می‌توانم بكنم؟
حدود نیمی از زنانی که از افسردگی بارداری رنج می‌برند، افسردگی پس از زایمان را نیز تجربه خواهند کرد، اما در صورت درمان این افسردگی در دوران بارداری، احتمال ابتلای به آن پس از زایمان به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

دراینجا چند مورد دیگر که می‌تواند کمکتان کند، ارائه شده است:

  • هم اکنون عادت کنید که از خودتان مراقبت کنید به طوری که بخشی از کارهای روزمره‌تان شود. شیوه ‌هایی را طراحی کنید تا هنگامی که نوزاد به دنیا آمد، زمانی برای استراحت داشته باشید.
  • با همسرتان در مورد نحوهٔ تقسیم کار‌های خانه، مراقبت از یکدیگر و نیز نوزادتان صحبت کنید.
  • شبکه‌ای حمایتی تشکیل دهید (شبکه‌ای متشکل از دوستان، اعضای خانواده، همسرتان و پزشک یا درمانگر) تا قبل از اینکه نوزاد به دنیا بیاید، کسانی را برای کمک گرفتن از آن‌ها داشته باشید.
  • کسانی را پیدا کنید که در انجام کارهای آشپزی، نظافت یا مراقبت از کودک کمکتان کنند تا بعد از تولد نوزادتان فرصت دوش گرفتن، استراحت کردن یا قدم زدن را داشته باشید.


برای ثبت نظر ابتدا وارد شوید