دوشنبه ۱۳۹۶/۵/۳۰
آخرین به روزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
خبرنامه
کانال دکتر هلاکویی
به کانال دکتر فرهنگ هلاکویی و انتشارات باهدف وارد شوید و هر روز مطالب خواندنی ما را دنبال کنید.
برنامه امروز
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
کانال مدیریت رفتار
بنا به درخواست شما هموطنان عزیز کانال تلگرامی مدیریت خشم،ترس،افسردگی،استرس دکتر هلاکویی راه اندازی شد.
انتشارات باهدف
انتشارات باهدف
معرفی انتشارات
معرفی مجموعه کتابهای انتشارات باهدف در برنامه صبحی دیگر از شبکه آموزش(کانال 7 صدا و سیما)- 18 بهمن 1394

کابوس شبانه و خواب بد دیدن کودکان

کابوس شبانه و خواب بد دیدن کودکان

کابوس شبانه و خواب بد دیدن، امری عادی و متداول در میان کودکان به ویژه کودکان ۳ و ۴ ساله است. کودکی که کابوس می‌بیند، معمولا در حالی که جیغ می‌زند و گریه می‌کند از خواب بیدار می‌شود. حتی ممکن است به شما بگوید که چه دیده یا فقط بگوید که خواب بدی دیده است.

در کابوس، خلاف وحشت‌های شبانه، علاوه بر آن که کودک از خواب می‌پرد و بیدار می‌شود، خواب خود را هم به یاد می‌آورد و حتی می‌تواند در مورد آن صحبت کند. نگران نباشید. کابوس‌‌های شبانه به این معنی نیستند که کودک شما آشفته و عصبی است، اما می‌تواند تحت تاثیر یک فیلم یا داستان وحشتناک اتفاق افتاده باشد.

کافیست فقط برخی از راهکارهای این لیست طویل را به کار ببندید تا کودک شما راحت‌تر بخوابد!



مطمئن شوید که او با داستان‌های خوانده شده هنگام خواب، برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌های ویدئویی، یا هر چیزی که در ذهن او تصویری از هیولا یا شیر را ترسیم می‌کند، تحریک نشده است. اگر قبل از خواب به نظر می‌رسد ترسیده، به او اطمینان خاطر دهید که محیط خانه آرام و امن است. بگویید که کنارش هستید و فقط دوستان شما یا اعضای خانواده می‌توانند وارد خانه شوند.

  بهتر است به کودک اجازه ندهید تا بستر والدینش را بستر خود بداند. برای این کار از همان آغاز جلوی این عادت را بگیرید. البته تا شش هفت ماهگی بهتر است کودک نزد مادر یا والدین بخوابد تا از نظر تنفسی کنترل شود و دچار وقفه تنفسی شبانه نشود.

  از چیزهایی که به کودک آرامش می‌‌دهند، مانند عروسک استفاده کنید و اجازه دهید کودک آنها را با خود به رختخواب ببرد.

  دما و رطوبت اتاق باید مناسب باشد. تهویه مناسب نیز لازم است. گذاشتن دستمال مرطوب روی شوفاژ و دستگاه بخور یا کتری آب گرم باعث ایجاد رطوبت بهتری در زمستان می‌شود و خشکی هوا را می‌گیرد.

  هنگام نزدیک شدن وقت خواب، به او بگویید که کم‌کم باید آماده شود و بازی دیگر بس است. او را در مسواک زدن، پوشیدن لباس خواب، شب بخیر گفتن به اعضای خانواده و همین‌طور شب بخیر ‌گفتن به عروسکش همراهی کنید.

    با گفتن قصه شب یا خواندن کتاب مورد علاقه‌اش، او را برای یک خواب راحت آماده کنید.

در انتخاب رنگ اتاق خواب دقت کنید. همچنین برای ملحفه و روبالشی نباید از رنگ‌های محرک و بسیار تیره استفاده شود. داشتن عکس حیوانات کارتونی و جالب هم خوب است.

پرخوری پیش از خواب، باعث اختلال خواب می‌شود.

  هر گاه کودکتان خواب ترسناکی دید، از او بخواهید خوابش را نقاشی کند و در موردش توضیح دهد.

  نگاه مثبت به روزی که در پیش است، تاثیر زیادی در خوب خوابیدن دارد. کودک را در جریان برنامه و تفریحات فردا قرار دهید. ضمنا از دادن وعده‌های پوچ و دروغین که بر او تاثیر منفی گذارند، بپرهیزید.

  تغذیه ناسالم، کمبود آهن، ویتامین‌‌ها و مواد معدنی، در بی‌خوابی تاثیر دارند.

  در مورد ترس‌ها، اضطراب و تشویش‌های کودک که در شب بیشتر نمایان می‌شوند، با او صحبت کنید. او را تشویق کنید تا در مورد مشکلاتش صحبت کند تا بتوانید آنها را برطرف کنید و به او کمک کنید تا بهتر و راحت‌تر بخوابد.

  اغلب کابوس‌های شبانه، به علت احساس ناامنی، اضطراب، ترس یا نگرانی خاصی روی می‌‌دهند. در این حالت او ممکن است عرق کند، جیغ بکشد و نفس‌نفس بزند. او را از خواب بیدار کنید و مورد حمایت روانی و عاطفی قرار دهید.

  از هیجان زیاد در ساعت‌های قبل از خواب پرهیز کنید.به کودک اطمینان خاطر بدهید، ولی زیاد در مورد کابوس حرف نزنید و مساله را بزرگ نکنید. در عین حال، مشکل را کاملا نادیده نگیرید.

  سعی کنید کودک را، با داشتن وسیله‌ای برای دفاع در مقابل کابوس‌ها آرام کنید. این وسیله می‌تواند یک زره اسباب‌بازی، چراغ رنگی روشن، دعا و نیایشی خاص یا حتی خواندن یک شعر باشد.

  اگر کابوس‌های تکراری می‌بیند حتما باید علتش مشخص شود و از آن علت مشخص، حساسیت‌زدایی شود. اگر با به کار بستن این راهکارها مشکل رفع نشد، با پزشک اطفال یا روانشناس و روانپزشک متخصص مشورت کنید و در صورت لزوم از دارو استفاده کنید.

دکتر فرهنگ هلاکویی  

 برای شنیدن فایلهای صوتی و تصویری دکتر هلاکویی و مشاوره(خانواده-کودک-زناشویی-رفتاری-تحصیلی-تربیتی-ازدواج و طلاق-خیانت و.....) کلیک کنید:

برنامه رازها و نیازها - رادیو همراه از دکتر هلاکویی
سخنان ناب و آموزه های دکتر فرهنگ هلاکویی
سایت رسمی دکتر فرهنگ هلاکویی
محصولات دکتر فرهنگ هلاکویی
گفته های دکتر هلاکویی به صورت عکس نوشته
--------------------------------------------------------------

 ورود به کانال تلگرام دکترهلاکویی / خرید و پیگیری تلگرامی کتابهای دکتر هلاکویی  / ورود به صفحه آپارت دکترهلاکویی    

 ورود به صفحه یوتیوب دکتر هلاکویی / ورود به صفحه نماشا دکترهلاکویی / ورود به صفحه اینستاگرام دکترهلاکویی / محصولات دکتر هلاکویی
   انتشارات باهدف /  آرشیو دکتر هلاکویی در اینستاگرام
 ورود به کانال والدین و فرزندان
ورود به کانال تربیت کودکان و نوجوانان

آرشیو برنامه ها، مطالب،محصولات و کتابهای دکتر هلاکویی در تلگرام: https://telegram.me/bahadaf

برای ثبت نظر ابتدا وارد شوید