پنجشنبه ۱۳۹۶/۵/۲۶
آخرین به روزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
خبرنامه
کانال دکتر هلاکویی
به کانال دکتر فرهنگ هلاکویی و انتشارات باهدف وارد شوید و هر روز مطالب خواندنی ما را دنبال کنید.
برنامه امروز
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
کانال مدیریت رفتار
بنا به درخواست شما هموطنان عزیز کانال تلگرامی مدیریت خشم،ترس،افسردگی،استرس دکتر هلاکویی راه اندازی شد.
انتشارات باهدف
انتشارات باهدف
معرفی انتشارات
معرفی مجموعه کتابهای انتشارات باهدف در برنامه صبحی دیگر از شبکه آموزش(کانال 7 صدا و سیما)- 18 بهمن 1394

چرا پسرها (یا دخترها ) خیلی زود من را رها می کنند ؟

حتما در میان دوستان و نزدیکان خود افرادی را دیده اید که مدام از به هم خوردن زودرس رابطه هایشان می نالند و معتقدند کسی آن ها را دوست ندارد و یا معتقدند مردها و زن های این دور و زمانه بی وفا و  " سواستفاده چی " شده اند.

آدم ها بدون این که خود به آن آگاه باشند ، تمایل دارند که تجارب تلخ کودکی خود را دوباره برای خود بازآفرینی کنند .

حتما دیده اید که بچه های چهار پنج ساله ای را که  یک کارتون را بیست تا سی بار می بینند . انگار بچه ها جایی در عمق وجودشان دلشان می خواهد این بار که کارتون را می بینند ، آن صحنه دردناک که قهرمان محبوبشان کتک می خورد ، به جای کتک خوردن دخل دشمنش را بیاورد ؛ همین آرزو باعث می شود که بیست بار کارتون را ببینند تا شاید در بار بیست و یکم ، آن صحنه دردناک تکرار نشود

ادامه مطلب...

برای کودکان،  پذیرش والدین، مسئله مرگ و زندگی است.

همه کودکان در حالی بزرگ می شوند که ته مانده احساسی حرکات بیانگر منع کننده را با خود به همراه دارند. آنها خاطرات هوشیار و نا هشیاری از همه دفعاتی که احساس کار اشتباه کردن یا بد بودن کرده اند را در حافظه خود دارند.

ادامه مطلب...

 ذهن خوانی

 از ذهن خوانی پرهیز کنید. ذهن خوانی یکی از خطاهای شناختی است، یعنی شما برداشت‌های خود را به دیگران نسبت می‌دهید، تصور می‌کنید مردم چگونه فکر می‌کنند، چه احساسی دارند و چه می‌خواهند بکنند. ذهن خوانی می‌تواند کاملا تحریک کننده و خشم برانگیز باشد عباراتی از قبیل:

ادامه مطلب...

آیا شما هم اهل قهر کردن هستید ؟

قهر کردن و رفتاری دمدمی مزاج و کج خلق داشتن، در کودکان خوشایند به نظر نمی‌رسد، چه رسد به این که بزرگسالی چنین رفتاری داشته باشد.‌ این نوع رفتارها معمولا از اشخاصی که رفتار تهاجمی منفعل دارند سر می‌زند.‌

اگر مدام قهر می‌کنید، می‌توانید با چند روش از شر کج خلقی رها شوید:

ادامه مطلب...

در برابر کسی که مدام قهر می‌کند، چه کنیم؟

1-‌ جدی نگیرید

کسی که قهر می‌کند، سعی دارد مسئولیت عدم بلوغ احساسی خود را گردن شما بیندازد و اگر شما نگران و بی حوصله شوید و واکنشی که آنها می‌خواهند نشان دهید، باعث می‌شوید به هدفشان رسیده و برنده شوند.‌‌ در این مواقع با نادیده گرفتن رفتارشان، به آنها اجازه دهید احساس شان را مدتی این گونه بروز دهند و هرگز تسلیم خواسته هایشان نشوید. خودشان به ‌مرور خسته شده و دست از قهر برمی دارند

ادامه مطلب...

5دروغی که نباید به خودتان بگویید

 همۀ ما در مورد برخی چیزها به خودمان دروغ می گوییم. خیلی از این دروغ ها بی ضرر و حتی مفید هستند. اما آنچه در مورد این دروغ ها خطرناک است ریشه دواندن آنها و تاثیری است که روی رفتار ما دارند. دروغ هایی که حتی شاید متوجه دروغ بودن آنها نشویم و شاید آسایش کوتاه مدتی برای ما به ارمغان بیاورند اما در دراز مدت  هزینه های زیادی برای ما خواهند داشت. اگر می خواهیم تغییراتی را در زندگی ایجاد کنیم، باید ببینیم چطور خودمان را فریب می دهیم.

 1.اگر فلان اتفاق بیفتد، فلان چیز(مثلا شادی) به دنبال آن خواهد آمد. این طرز فکر این توهم و افسانه است که اگر شغلم را عوض کنم، ازدواج کنم، درسم را تمام کنم و غیره زندگی من زیر و رو می شود. اما این واقعیت را نادیده میگیریم که شاید به خاطر ناخشنودی ما است که وضعیت کنونی خود را دوست نداریم نه اینکه دوست نداشتن وضعیت باعث ناخشنودی ما شده است. شاید در شغل یا رابطه بدی گیر افتاده باشید چون بیش از حد افسرده و مضطرب هستید. شاید به این دلیل تغذیه خوبی ندارید که هرگز برنامه منظمی نریخته اید. در این موارد گفتن "اگر شغلم را عوض کنم..." یا "اگر وزنم رو کم کنم، شاد تر می شم" اینجا و اکنون شما را می دزدد. به جای جمله بالا، از خودتان بپرسید چرا فلان اتفاقی که منتظرش هستم هنوز رخ نداده است؟

ادامه مطلب...

تکنیک درخواست برای تغییر رفتار؛

تقاضای صریح یک همسر( فرستنده) به منظور ایجاد تغییر در رفتار همسر دیگر( دریافت کننده) است.

به گونه ای بیان می شود که دریافت کننده میتواند ان را به درستی بشنود و بدون حالت دفاعی یا احساس تهدید،

به ان پاسخدهی نماید

ادامه مطلب...

پنج عادت روانی مرسوم که کارآیی فکری را تضعیف می نمایند و توانایی فکری ما را محدود می‌کنند:

1⃣ خودخوری : بازپخش ذهنی دوباره و دوباره اتفاقات ناراحت‌کننده، آزرده‌کننده یا اضطراب‌آور، به خصوص وقتی این کار را متناوبا و از روی عادت انجام می‌دهیم، افکار ما را به طور جدی مغشوش و دچار درگیری احساسی می‌کند، و عوارضی شدید روی منابع فکری ما می‌گذارد. علاوه بر تأثیر روی کارآیی شناختی، خودخوری (که «نشخوار فکری» نیز خوانده می‌شود) می‌تواند خطراتی جدی برای سلامتی احساسی و حتی فیزیکی ما به همراه داشته باشد.

 

ادامه مطلب...

عوامل محيطي موثر بر خوشحالي و خوشبختي

روابط فردي و اجتماعي: يك رابطه دوستانه، عميق، صميمي و ماندگار با جنس مخالف براي اكثر افراد سرآغاز و براي بسياري تمام خوشحالي و خوشبختي است. همچنين داشتن دوستهاي خوب و روابط اجتماعي مناسب نيز تاثير گذارند. در مطالعات كشورهاي خارجي 40% كساني كه ازدواج كرده‌اند اظهار خوشحالي و خوشبختي زيادي كرده‌اند. اين رقم در افراد مجرد يا جدا شده حدود 25% بوده است.

اعتقادات مذهبي: افراد مذهبي و معتقد بيش از ديگر از زندگي راضي و خشنود هستند. چرا كه نه! زيرا آنها ارتباط عميق و معني‌داري با خدا دارند (همچنانكه بعداً ملاحظه خواهيد كرد با اعتقاد و ايماني درست و تحريف نشده، اين افراد هر سه مولفه رها كردن گذشته، اميدوار بودن به آينده و تلاش و زندگي در حال را بيشتر دارا هستند).    

ادامه مطلب...

عدم تقارن اعضاي بدن چیست؟

آیا می توان از آن به عنوان عیب نام برد؟
عدم تقارن در تمام اندام های بدن مانند قفسه سینه، پاها، دستها، بازوها، پستانها، بيضه ها ، لابياها و… ديده مي شود. اگر دو نیمه بدن را در مقابل آینه به دقت مقایسه کنید متوجه می شوید که کاملا با هم تفاوت دارند زیرا سرعت رشد و حرکت دو نیمه بدن همیشه یکسان نیست، بنابراین دو طرف بدن نیز در هیچ فردی کاملا با هم یکسان نیست.

ادامه مطلب...

چگونه دیدن خواب‌های بد را متوقف سازیم :

 

با دیدن خواب بد به شما حس شدیداً منفیِ ترس ، اضطراب ، و اندوه دست می‌دهد . هنگامی که از یک خواب بد بیدار می‌شوید ، می‌توانید پیامد جسمانی آن همچون ضربان قلب سریع یا تعریق بیش از حد را نیز احساس کنید . همه‌ی ما در طول زندگی خود چند مرتبه‌ای آن را تجربه‌ کرده‌ایم ، اما افرادی وجود دارند که به طور مرتب خوابهای پریشان و کابوس می‌بینند .

شایع‌ترین دلایل دیدن خوابهای پریشان ، داشتن اضطراب و استرس می‌باشد. وقایع بزرگ آسیب‌زا در زندگی ، اختلال خواب، مصرف بیش از حد الکل ، عوارض جانبی دارو ، قطع مصرف الکل، و غیره ، از دیگر علل آن می‌باشند . در دو بخش بعدی این مقاله ، در مورد این که چگونه می‌توان از دیدن خواب‌های بد در کودکان و بزرگسالان دوری گزینید ، صحبت خواهیم کرد .

ادامه مطلب...

روش های بازی والدین خسته با کودک

اکثر والدین زمانی که ازسر کار به منزل می روند ،اولین کاری که برای سرگرم ساختن کودک خود انجام می دهند این است که تلویزیون را روشن می کنند . ما به شما چند روش می آموزیم که بسیار بهتر از تلویزیون است و فعالیت کودک را بیشتر و رابطه کودک را با خانواده محکم تر می کند.

پازل: پازل های مناسب با سن او را تهیه کنید و یا تصویر یا عکسی را که خیلی به آن علاقه مند است به صورت پازل در آورید و از او بخواهید آن را برای شما درست کند .

ادامه مطلب...

خانواده با هوش مالی بالا

۴. درک تفاوت بین بدهی خوب و بدهی بد

یک خانواده با هوش مالی بالا می داند که کارت و خرید اعتباری، ابزاری بسیار فوق العاده در انجام امور مالی است، در صورتی که به صورت صحیح از آن استفاده شود.

همانطور که می دانید کارت اعتباری بسیار مناسب تر از پول نقد و چک است. تمامی کارشناسان هم در موارد مناسب، استفاده از کارت اعتباری را بسیار مفید می دانند.

 

از طرف دیگر اگر یک سابقه اعتباری خوبی داشته باشید، می توانید خرید های بزرگ تر خود، مثل خرید ماشین، لوازم اساسی منزل و سایر موارد مشابه را نیز با کارت اعتباری انجام دهید. همانطور که می دانید داشتن وام مسکن برای خانواده های ایرانی چیز غریبی نیست و اکثر خانواده ها سال های زیادی از زندگیشان را به پرداخت اقساط وام های خود اختصاص می دهند.

از نمونه های بدهی های خوب همین وام مسکن یا خرید سایر دارایی های مشابه است. بدهی به خاطر گرفتن وام دانشجویی نیز یکی دیگر از بدهی های خوب می باشد، زیرا یک نوع سرمایه گذاری برای آینده است.

با توجه به تمامی موارد فوق باید دقت کنید که تمامی این بدهی ها نباید از توان بازپرداخت ما بیشتر باشد و گرنه تبدیل به یک بدهی بد می شود.

ادامه مطلب...

خانواده با هوش مالی بالا

خانواده با هوش مالی بالا، به خانواده ای گفته می شود که اعضای آن از پدر و مادر گرفته تا فرزندان، مهارت های مدیریت پول را در سطوح مختلف فراگرفته اند و به صورت اجرایی و کاربردی این آموخته ها را در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می دهند.

اکنون سوال اساسی این است که برای تبدیل شدن به یک خانواده با هوش مالی بالا چه باید کرد؟

در گام نخست، اعضای خانواده باید یکسری عادت های مالی ارزشمند را در خود ایجاد کنند و والدین اولین افرادی هستند که باید در این مسیر قدم بگذارند، در این صورت است که نظم مالی آنها و تبعیت سایر اعضا باعث موفقیت اقتصاد خانواده و افزایش سطح هوش مالی آنها خواهد شد.

بنابراین در این مقاله ده مورد از مهم ترین نکاتی را که اعضای خانواده باید تلاش کنند تا به عادات روزانه خود تبدیل نمایند؛ مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ادامه مطلب...

ضمير ناخودآگاه و عواطف

از نظر تعريف، به عملكرد مغز يا فرآيندي كه موجب احساس، درك، قضاوت و رفتار مي‌شود، ذهن (mind) گفته مي‌شود و از آن در علوم مختلف به عنوان ضمير، نهاد، نفس، خود، خويشتن، روان و حتي روح نيز نام برده شده است. عملكرد ذهن يا ضمير در سه سطح صورت مي‌گيرد: خودآگاه (conscious)، نيمه خودآگاه (subconscious) و ناخودآگاه (unconscious)

ادامه مطلب...