پنجشنبه ۱۳۹۶/۵/۲۶
آخرین به روزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
خبرنامه
کانال دکتر هلاکویی
به کانال دکتر فرهنگ هلاکویی و انتشارات باهدف وارد شوید و هر روز مطالب خواندنی ما را دنبال کنید.
برنامه امروز
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
کانال مدیریت رفتار
بنا به درخواست شما هموطنان عزیز کانال تلگرامی مدیریت خشم،ترس،افسردگی،استرس دکتر هلاکویی راه اندازی شد.
انتشارات باهدف
انتشارات باهدف
معرفی انتشارات
معرفی مجموعه کتابهای انتشارات باهدف در برنامه صبحی دیگر از شبکه آموزش(کانال 7 صدا و سیما)- 18 بهمن 1394

مهربانی

مهربانی نوعی بیان فیزیکی از احساسات است. این حالت معمولا با عشق و رابطه طولانی مربوط می شود زیرا مهربانی مکرر باعث نزدیکتر شدن افراد به یکدیگر می شود. بررسی ها نشان داده اند کودکانی که بیشتر مورد مهربانی و محبت قرار می گیرند، کمتر دچار اضطراب می شوند. در روابط زناشویی نیز مهربانی و محبت باعث رضایت از رابطه می شود. اگر می خواهید مهربانتر باشید، بهتر است به نکات زیر دقت داشته باشید:

محبت را با لمس کردن افزایش دهید.

ناراحتی ها را تشخیص دهید. برخی افراد به دلیل ویژگی های شخصیتی، خانوادگی، مشکلات صمیمیت یا سوانحی که تجربه کرده اند، حس خوبی با برقراری ارتباط از طریق لمس کردن ندارند. این مسئله باعث می شود محبت های فیزیکی، مانند نوازش کردن، بغل کردن و گرفتن دست ها با این افراد محدود شود.

ادامه مطلب...

كم‌رويي

 يك الگوي رفتاري طبيعي (نه لزوماً سالم) است كه شخص در زمان مواجهه و تعامل با ديگران (خصوصن افراد غريبه و ناآشنا) و يا موقعيت جديد احساس ناراحتي، اضطراب و تا حدي ترس كرده و در ابراز احساس، رفتار و يا افكارش با مشكل روبرو مي‌شود. اين احساس در حوالي 6 ماهگي و به صورت ترس از غريبه‌ها ظاهر مي‌شود. در كم‌رويي يك نوع نوسان بين تمايل براي برقراري ارتباط و اجتناب از آن وجود دارد و به همين دليل اين افراد در صحبت با ديگران بندرت پيش قدم مي‌شوند و تا مدتي نيز ساكت و آرام مي‌مانند اما با گذشت زمان ، احساس امنیت و پذيرش فرد مقابل يا جمع و يا خوگرفتن به موقعيت جديد، اضطراب‌شان كم شده و به اصطلاح يخ‌شان آب مي‌شود و ديگر مشكلي نخواهند داشت.

ادامه مطلب...

كاركرد احساسات و عواطف

در یک کلام، احساسات و عواطف به زندگي ما رنگ و بو و ارزش مي‌دهند. در واقع بدون آنها تقریبن تمامي زندگي ما پوچ و بي‌معني مي‌شود. خوردن، خوابيدن، كار، تلاش، دوستي، عشق و فرزند و حتي زندگي كردن بي‌دليل و تهي مي‌شوند. از طرف ديگر عواطف و هيجانات به ما انگيزه و توان مي‌دهد تا خود را با محيط تطابق دهيم. ترس از تصادف است كه موجب مي‌شود با احتياط رانندگي كنيم؛ لذت و خوشحالي كه در دوستي وجود دارد موجب مي‌شود تا روابط انساني با ديگران برقرار كنيم؛ حس خرسندي و خوشحالي و افتخار و ارزشمندي است كه پيشرفت‌ها و اختراعات بشري را به راه مي‌اندازد و ... . در كل، احساسات و عواطف هستند كه به ما انگيزه زندگي و تلاش و توان حركت به سوي كمال و پيشرفت را مي‌دهند.

ادامه مطلب...

تکنیک درخواست برای تغییر رفتار؛

تقاضای صریح یک همسر( فرستنده) به منظور ایجاد تغییر در رفتار همسر دیگر( دریافت کننده) است.

به گونه ای بیان می شود که دریافت کننده میتواند ان را به درستی بشنود و بدون حالت دفاعی یا احساس تهدید،

به ان پاسخدهی نماید.

ادامه مطلب...

چگونه اشتباهات خود را در رابطه مان جبران کنیم؟

همه ما هرازگاهی در روابط خود اشتباه می کنیم، اما اگر ایده های ساده زیر را در نظر داشته باشیم، می توانیم حتی بزرگ ترین شکست های ارتباطی خود را بهبود ببخشی

1.از همسرتان نظرخواهی کنید افرادی که می گویند همسرشان باید چه زمانی چه کار کنند، به طرزی فریبنده این اصل را فراموش کرده اند چه کسی گفته راهی که شما می روید، درسته است؟ به جای زور گفتن، کنترل کردن یا آموزش دادن همسرتان، روی همکاری با او تمرکز کنید نظر او را جویا شوید از او دعوت کنید افکار و ایده های شما را بشنود، در خلق آینده ای که می خواهید با هم آن را زندگی کنید، شریک باشی

ادامه مطلب...

چگونه وابستگی‌ها ما را محدود می‌کنند؟

درد و رنج ما، به اشکال مختلف ظاهر می شود. چرا که وابستگی های ما به منابع خارج از وجودمان دامنه نامحدودی دارند. برای آزاد شدن باید در برابر همه وابستگی های درونی و بیرونی به پا خیزیم. اما تا زمانی که نفهمیم که چرا وابسته ایم، این مقصود امکان پذیر نخواهد بود. در اینجا به هفت مورد از عمده ترین انواع وابستگی ها و دلایلی که این وابستگی ها منجر به انواع گرفتاریها می شوند اشاره می کنیم:

                                    

ادامه مطلب...

راهکارهایی برای افزایش احترام دیگران به شما

شما می خواهید مورد احترام قرار بگیرید، اما نمی‌دانید که راه و روش بالا بردن احترام دیگران نسبت به شما چیست و به چه صورت است. شاید بتوانید با پاسخ دادن به این سوال شروع کنید که، وقتی درباره فردی که برایش احترام زیادی قائلید، چه ویژگی‌هایی از این فرد در ذهن‌تان تداعی می‌شود؟ چه ویژگی‌هایی او را از دیگران متمایز می‌کند؟ شاید شیوه لباس پوشیدن و طرز صحبت و راه رفتن او از اولین مواردی باشد که به ذهن‌تان می‌رسد، اما این موارد نه به خودی خود به وجود می‌آید و نه برای کسب احترام دیگران کافی است. در ادامه چند مورد از مواردی که می‌تواند به شما در این مسیر یاری کند را مطرح می‌کنیم:

 

ادامه مطلب...

مهارت ها و توانایی های عاطفی، روانی و اجتماعی

نیازهای زندگی امروز، تغییرات سریع اجتماعی، فرهنگی، تغییر ساختار خانواده، شبکه گسترده و پیچیده ارتباطات انسانی و تنوع، گستردگی و هجوم منابع اطلاعاتی انسان ها را با چالش ها، استرس ها و فشارهای متعددی روبرو کرده است که مقابله مؤثر با آنها نیازمند توانمندی های روانی اجتماعی است. فقدان مهارت ها و توانایی های عاطفی، روانی و اجتماعی افراد را در مواجهه با مسائل و مشکلات، آسیب پذیر کرده و آنها را در معرض انواع اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری قرار می دهد.

در سال ۱۹۹۳ آموزش مهارت های زندگی از سوی سازمان ملل متحد به کشورهای عضو به طور جدی توصیه شد. این تحول، فعالیت علاقه مندان به کاربرد روانشناسی در زندگی روزمره با هدف ارتقای بهداشت روانی جامعه را در ایران وارد مرحله جدیدی ساخت. مهارت های زندگی توانایی هایی هستند که به ما کمک می کنند تا در موقعیت های مختلف، عاقلانه و صحیح رفتار کنیم، به طوری که آرامش داشته باشیم، لذت ببریم و در عین حال با دیگران ارتباط سازگارانه و مفیدی را برقرار کنیم و بدون توسل به خشونت یا خودخوری بتوانیم مسائل پیش آمده را حل کنیم و ضمن کسب موفقیت در زندگی احساس شادمانی داشته باشیم. مهارت های اجتماعی شامل قابلیت هایی می شود که تواماً هوش اجتماعی نامیده می شوند. مهارت های اجتماعی شامل قابلیت بیان افکار در تبادلات اجتماعی، دانش نسبت به نقش ها و ارزش های اجتماعی، مهارت درک شرایط مختلف اجتماعی، مهارت های حل مسئله و مهارت های ایفای نقش های اجتماعی است.

ادامه مطلب...

در آموزش مهارت‌های زندگی باید به عوامل مؤثر توجه شود:

- بیان اهداف: اهداف باید در قالب جملات مثبت بیان شود، بنابراین ضمن نگاه ویژه‌ به امور، همواره باید کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم، در بیان اهداف با شفافیت کامل منظور گردد. درواقع اهداف باید مثبت‌نگر و مبتنی بر عملیات باشد. اهداف نباید یک‌سویه برای دیگران تصمیم‌سازی نماید زیرا دیگران، حق خواهند داشت با آن مخالفت نمایند پس در این‌صورت، نه‌تنها مشکلی حل‌نمی‌شود، بلکه مشکلات دیگری را نیز به‌وجود می‌آورد.

- توانایی‌های فردی: اندیشیدن به توانایی‌ها، موجب انگیزه و انرژی گردیده و پیش‌برد اهداف را تسریع می‌بخشد و غلبه بر مشکلات و موانع را آسان می‌سازد. خصوصیات فردی مانند صبوربودن، پذیرش دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات دیگران و یا مسؤولیت‌پذیری در انجام کارها، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند.

ادامه مطلب...

رابطه مغز و گفتار

عصب شناسان معتقدند کلماتی که شما انتخاب می کنید تاثیر عظیمی بر مغز شما می گذارند

مراقب باشید چون کلمه بعدی که شما بگویید خوب یا بد بودن روزتان را تعیین می کند، و بر کل زندگی تان تاثیر خواهد گذاشت. پزشکان در دانشگاه توماس جفرسون توضیح می دهند که نحوه انتخاب کلمات توسط ما تاثیری بسیار بیش از آنچه خودمان فکر می کنیم بر زندگی ما دارد. آیا فکر می کنید گفتن «من نمی توانم»، «نمی کنم»، یا «برایم سخت است» بی ضرر است؟ اگر آنها را برای مدت کافی به کار ببرید، آنها به معنای واقعی کلمه مغز شما را تغییر می دهند. دلیلش را در ادامه می خوانید.

 

 

ادامه مطلب...

۲۰ عادت افراد با اصالت

وقتی با فردی ملاقات می کنیم که اصالت وجودیش را حفظ کرده و درون و بیرونش هماهنگ است روحمان تازه می شود. این افراد نادرند – اینکه حقیقتا خودتان باشید، مستلزم شهامت و اعتماد به نفس عظیمی است، زیرا باید با عکس‌العمل‌های مخالف و بدبینانه دیگران کنار بیایید که سعی دارند شما را همرنگ جامعه کرده و ظاهرتان را مطابق میلشان عوض کنند. اگر شما آماده‌اید که خود حقیقی‌تان را به دنیا نشان دهید، این پست می‌تواند شروع خوبی برای شناخت ویژگی‌های این نوع شخصیت باشد.

در ادامه بیست مورد از مواردی که در آنها افراد اصیل به طور متفاوتی از عموم مردم عمل می‌کنند ارائه شده است:

ادامه مطلب...

 برای مدیریت دعواهای خانوادگی چکار کنیم؟

 هنگام مشاجره و درگیری مجموعه ای از علائم جسمی بروز می کند. این علائم شامل ضربان سریع قلب، عرق کردن کف دست ها، سرگیجه ها، خشم، دلشوره و گرفتگی عضلات است. حل تعارض از مهارت های بین فردی است که می توان به شیوه ای نظام مند، از آن برای حل و فصل اختلافات استفاده کرد. تکنیک هایی که در این مطلب می خوانید به شما کمک می کنند تا ناسازگاری ها را مدیریت کنید.

1.تکنیک بازگشت

وقتی آرام شدید، دوباره بازگردید و آرام درباره مشکل بحث کنید. اگر احساس آرامش نمی کنید، بحث درباره مشکل را به بعد موکول کنید.

2.تکنیک توقف

پذیرش این تکنیک ساده به زمان و مقداری شوخ طبعی نیاز دارد. وقتی مشاجره و درگیری اوج می گیرد، دست خود را بالا می گیرید و فریاد می زنید «توقف» یا «ایست». این علائمی است که می گوید دو طرف باید فریاد زدن را متوقف کنند و به اتاق های مجزایی بروند.

3.تکنیک تایم اوت

توقف کردن درگیری به معنای حل و فصل مشکل نیست بلکه مهلتی است تا طرفین آرام شوند و به حالت عادی بازگردند. زوج ها، هنگام مشاجره هیجان زده می شوند. وقتی این اتفاق می افتد میزان ضربان قلب، تنفس، نبض و هورمون آدرنالین خون افزایش می یابد. یکی از اهداف این مرحله، آرام کردن افراد است. هر فرد به اتاقی می رود و 15-10 دقیقه بی سر و صدا می نشیند.

ادامه مطلب...

شانزده موردی که هرگزنباید درباره فردی که درونگراست، بگویید

۱٫ او خیلی ساکت است!

آیا این واقعا دیدگاه شما است؟ از نگاه فردی که بسیار آرام و ساکت است، بیشتر افراد پرسروصدا هستند. در بسیاری از فرهنگ ها برای آرام و ساکت بودن ارزش و پاداشی را اختصاص می دهند و صدای بلند، فرد زودجوش و رفتارهایی که ظاهری باشند را نمی پسندند. آنچه که باعث می شود شما فکر کنید که شخصی بسیار ساکت است، شاید به این دلیل باشد که شما به سادگی افراد آرامی که در اطراف شما هستند را تحت الشعاع قرار می دهید (شاید آنها در مقابل شما آرام به نظر می رسند). شما ممکن است که تلاش کنید تا ساکت شوید و بیشتر گوش کنید.

۲٫ او خیلی کسل کننده است.

بسیار خوب، این دوباره به نقطه نظر شما بستگی دارد. اگر شما از آن افرادی هستید که در بعضی از ورزش ها و ساعات اولیه ی مهمانی ها شکوفا می شوید؛ بنابراین از نظر شما شخصی که ترجیح می دهد در خانه بماند و کتابی مطالعه کند خسته کننده است.

۳٫ او نیاز دارد که حرف بزند

. مردم فکر می کنند که آرام بودن چیزی است که به درمان نیاز دارد و به زبان آوردن راه علاج آن است_ در صورتی که توسط شخصی به کلوب های شبانه کشیده شوند، زندگی گروهی شان به طور معجزه آسایی تغییر می کند. حرف زدن زیاد باعث می شود که افراد ساکت زمانی که از خودشان لذت نمی برند احساس درماندگی و بی کفایتی کنند، و از سر نا امیدی به خانه بروند و در کتاب فرو روند. لطفا، فقط ما را ترک کنید و تنهایمان بگذارید.

۴٫ او فقط خجالتی است.

این از آن مواردی است که می تواند فرد را عصبانی کند. تنها به این دلیل که ما در حال حاضر خیلی صحبت نمی کنیم، به این معنا نیست که ما از حرف زدن درباره موارد مختلف می ترسیم. کمرویی، ترس از قضاوت اجتماعی است. افراد ساکت از صحبت کردن نمی ترسند، آنها به سادگی می فهمند که چه زمانی و با چه کسی باید صحبت کنند!

۵٫ او نمی تواند خیلی باهوش باشد( یا به تعبیری دیگر: او تنبل است)_ او هرگز در کلاس، جلسات و کارگاه ها و….. چیزی نمی گوید

. فقط به این دلیل که ما خیلی در فضاهای گروهی صحبت نمی کنیم، به این معنا نیست که کند ذهن باشم و یا اینکه توجهی نداریم. هنگامی که فردی با شور و هیجان درباره موضوعی بحث می کند، ما در حال پردازش کردن نکات برجسته ی آن و فکر کردن به راه حل های آن هستیم( ما در حال دریافت همه ی آن موارد هستیم). ما به خاطر صحبت کردن، صحبت نمی کنیم؛ تنها زمانی حرف می زنیم که احساس کنیم چیز مفیدی برای گفتن داریم.

ادامه مطلب...

زود رنج بودن را کنار بگذاریم:

آیا فرد زودرنجی هستید و حرف های دیگران سریعا بر شما تاثیر میگذارند و روحیه و فکرتان را درگیر می کنند؟

بهتر است این عادت را با در پیش گرفتن برخی روش های ساده از بین ببرید و حساسیت بی مورد و زودرنجی را کنار بگذارید!

یک مشکل بزرگ که می‌تواند اعتمادبه‌نفستان را پایین آورده یا چنان عصبانیتان کند که از گوش‌هایتان دود بیرون بیاید، این است که همه چیز را به خودتان بگیرید.

همینطور ممکن است سعی کنید پوست‌کلفت‌تر شوید و اجازه ندهید انتقادات، منفی‌گرایی‌ها یا حملات کلامی دیگران اثری در شما داشته باشد.

اما گفتن این همیشه آسان‌تر از عمل کردنش است.

به همین دلیل چند عادتی را به شما معرفی مب کنم که کمکتان می‌کند استرس و عصبانیتتان را کم کرده و کمتر در زندگی آسیب ببینید.

۱. نفس بکشید.

یک تا دو دقیقه فقط روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید. فقط روی هوایی که از بینی داخل و خارج می‌کنید متمرکز شوید. نه هیچ چیز دیگر.

این تمرین ساده کمک می‌کند ذهن و بدنتان را کمی آرام‌تر کنید و فضای کوچکی بین خودتان و اتفاقی که افتاده است ایجاد کنید. با این روش احتمال اینکه واکنش شدید به آن اتفاق نشان دهید بسیار کمتر خواهد شد.

ادامه مطلب...

رابطه خواهر و برادری یکی از زیباترین رابطه های خلقت است.

از آن رابطه های بدون خودخواهی و منفعتی که پایه هایش روی محبت بنا شده. محبتی همه جانبه و عمیق که از ریشه های محکم نَسَبی سرچشمه گرفته. می گویند برادر با برادر راحت تر است. خواهر هم با خواهر. هم جنس همند، حرف و احساس هم را بهتر می فهمند و با انتظارات هم آشنا هستند. اما میان رابطه افراد خانواده، رابطه خواهر و برادر ، با همه شیرینی اش، نکات و ظرایف بیشتری دارد که باید بیشتر مراقبش بود.

ادامه مطلب...