دوشنبه ۱۳۹۶/۵/۳۰
آخرین به روزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
خبرنامه
کانال دکتر هلاکویی
به کانال دکتر فرهنگ هلاکویی و انتشارات باهدف وارد شوید و هر روز مطالب خواندنی ما را دنبال کنید.
برنامه امروز
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
کانال مدیریت رفتار
بنا به درخواست شما هموطنان عزیز کانال تلگرامی مدیریت خشم،ترس،افسردگی،استرس دکتر هلاکویی راه اندازی شد.
انتشارات باهدف
انتشارات باهدف
معرفی انتشارات
معرفی مجموعه کتابهای انتشارات باهدف در برنامه صبحی دیگر از شبکه آموزش(کانال 7 صدا و سیما)- 18 بهمن 1394

مهربانی

مهربانی نوعی بیان فیزیکی از احساسات است. این حالت معمولا با عشق و رابطه طولانی مربوط می شود زیرا مهربانی مکرر باعث نزدیکتر شدن افراد به یکدیگر می شود. بررسی ها نشان داده اند کودکانی که بیشتر مورد مهربانی و محبت قرار می گیرند، کمتر دچار اضطراب می شوند. در روابط زناشویی نیز مهربانی و محبت باعث رضایت از رابطه می شود. اگر می خواهید مهربانتر باشید، بهتر است به نکات زیر دقت داشته باشید:

محبت را با لمس کردن افزایش دهید.

ناراحتی ها را تشخیص دهید. برخی افراد به دلیل ویژگی های شخصیتی، خانوادگی، مشکلات صمیمیت یا سوانحی که تجربه کرده اند، حس خوبی با برقراری ارتباط از طریق لمس کردن ندارند. این مسئله باعث می شود محبت های فیزیکی، مانند نوازش کردن، بغل کردن و گرفتن دست ها با این افراد محدود شود.

ادامه مطلب...

چگونه افكار منفي نسبت به ظاهر خود را برطرف كنيم؟

در نظر داشتن روند طبيعي:

 بسياري از تغييرات بوجود آمده جزو روندهاي طبيعي هستند و دير يا زود در همة افراد رخ مي‌دهد. همچنين بسياري از آنها كه نامطلوب به نظر مي‌رسند، موقت و گذرا بوده، يا قابل بهبود و برطرف شدن هستند (نظير متناسب شدن اندامها تا اواخر بلوغ، برطرف شدن و يا قابل درمان بودن جوش صورت و ...).

 

ادامه مطلب...

تکنیک  تبدیل  نگرانی ها  به  پیش بینی ها

همه  ما  کم  و  بیش  نگرانی  را  تجربه می کنیم  و  بسیاری از  این  نگرانی ها  نیز  در  قالب  افکار  مبهم،  کلی  و  سوالات  "چی  می شود  اگر..."  یا   "نکند..."  در  ذهن  فعال اند.  به عنوان  مثال:

چی  می شود  اگر  همسرم  تصادف  کند؟

چی  می شود  اگر  ارتباط ام  با  بهترین  دوستم  خاتمه  یابد؟

نکند  از  پس  امتحانات  برنیام؟

نکند  نتوانم  بدهی ها  را  بپردازم؟

این  افکار  اغلب  بی پاسخ  می مانند  و  به  صورت  نگرانی  در  ذهن  تداوم  می یابند  و  فرد  همه  تلاش  خود  را  برای  خلاصی  از  این  نگرانی ها  انجام  می دهد.  اما  نه  تنها  نمی تواند  از  آن ها  خلاص  شود  بلکه  حتی  این  افکار  افزایش  می یابند  و  فرد  گرفتار  هیجان های  آشفته ساز  و  در  نتیجه  دچار  "بد تنظیمی  هیجانی"  می گردد.

 

به  همین  دلیل  کافی است،  هر  زمان  که  نگرانی ها  سراغ تان  آمدند،  آن ها  را  به  《پیش بینی های  دقیق  درباره  اتفاقات  واقعی  تبدیل  کنید》

ادامه مطلب...

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

هر چند عصبانیت یک هیجان طبیعی است، اما وقتی از کنترل خارج شود، می‌تواند مشکلاتی در خانواده، کار و ارتباطات اجتماعی پدید بیاورد و حتی زندگی روزمره را با اختلال روبه‌رو کند. این در حالی است که به عقیده بسیاری از روان‌شناسان نباید خشم و عصبانیت خود را سرکوب کنیم.

روانشناسان معتقدند فرو خوردن خشم نه تنها مشکلات جسمی زیادی به همراه خواهد داشت، بلکه سبب می‌شود انرژی منفی ناشی از عصبانیت را در موقعیتی دیگر و در ارتباط با دیگرانی که ربطی هم با موضوع ندارند، تخلیه کنیم و مشکلات جدیدی به وجود آوریم. به عبارتی، با تبدیل عصبانیت به پرخاشگری، زمینه بروز رفتار پرخاشگرانه را افزایش خواهیم داد.

حال پرسش اینجاست که مناسب‌ترین واکنش در برخورد با موقعیت‌های تنش‌زا چیست؟ متن پیش رو با ارائه شش راهکار سعی می‌کند به افراد کمک کند تا عصبانیت خود را درک و کنترل کنند.

 

ادامه مطلب...

چطوراسترس را کنترل کنیم؟

کلید: افکار استرس زا را با نگاه دیگری بررسی کنید!

 "من باید برنده شوم" "همسرم باید در مهمانی حاضر باشد" "دوستم نباید... " همه ی این باید ها و نباید های استرس زای خود را پیدا کنید و در آنها تجدید نظر کنید.

فاجعه سازی نکنید! هر اتفاقی هم بیافتد دنیا به آخر نمی رسد. اگر در امتحان رد شوید یا حتی اگر نتوانید در مصاحبه شغلی موفق شوید. همیشه راه و فرصت جدیدی هست.

ادامه مطلب...

‍وسواس خرید

خرید برای بعضی آدمها خصوصا خانمها به نوعی تفریح محسوب میشود و آنها را از بیحوصلگی و خستگی روزمره در می آورد.گرچه خرید کردن یک امر عادی در زندگی امروزی محسوب میشود اما در مواردی تبدیل به یک اختلال روانی میشود که نیازمند درمان است.

تمایل شدید برای خرید علی رغم بی نیازی و صرف پول و هزینه و وقت و زمان زیاد در این راه یک نوع اختلال روانی محسوب میشود.

ادامه مطلب...

كم‌رويي

 يك الگوي رفتاري طبيعي (نه لزوماً سالم) است كه شخص در زمان مواجهه و تعامل با ديگران (خصوصن افراد غريبه و ناآشنا) و يا موقعيت جديد احساس ناراحتي، اضطراب و تا حدي ترس كرده و در ابراز احساس، رفتار و يا افكارش با مشكل روبرو مي‌شود. اين احساس در حوالي 6 ماهگي و به صورت ترس از غريبه‌ها ظاهر مي‌شود. در كم‌رويي يك نوع نوسان بين تمايل براي برقراري ارتباط و اجتناب از آن وجود دارد و به همين دليل اين افراد در صحبت با ديگران بندرت پيش قدم مي‌شوند و تا مدتي نيز ساكت و آرام مي‌مانند اما با گذشت زمان ، احساس امنیت و پذيرش فرد مقابل يا جمع و يا خوگرفتن به موقعيت جديد، اضطراب‌شان كم شده و به اصطلاح يخ‌شان آب مي‌شود و ديگر مشكلي نخواهند داشت.

ادامه مطلب...

كاركرد احساسات و عواطف

در یک کلام، احساسات و عواطف به زندگي ما رنگ و بو و ارزش مي‌دهند. در واقع بدون آنها تقریبن تمامي زندگي ما پوچ و بي‌معني مي‌شود. خوردن، خوابيدن، كار، تلاش، دوستي، عشق و فرزند و حتي زندگي كردن بي‌دليل و تهي مي‌شوند. از طرف ديگر عواطف و هيجانات به ما انگيزه و توان مي‌دهد تا خود را با محيط تطابق دهيم. ترس از تصادف است كه موجب مي‌شود با احتياط رانندگي كنيم؛ لذت و خوشحالي كه در دوستي وجود دارد موجب مي‌شود تا روابط انساني با ديگران برقرار كنيم؛ حس خرسندي و خوشحالي و افتخار و ارزشمندي است كه پيشرفت‌ها و اختراعات بشري را به راه مي‌اندازد و ... . در كل، احساسات و عواطف هستند كه به ما انگيزه زندگي و تلاش و توان حركت به سوي كمال و پيشرفت را مي‌دهند.

ادامه مطلب...

راه‌های به دست آوردن اعتماد به نفس

راه‌های به دست آوردن اعتماد به نفسمی‌خواهید اعتماد به نفس داشته باشید؟ ولی اگر نداشته باشید یا اعتماد به نفس شما كم باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

اعتماد به نفس واقعی را نمی‌توان یك شبه به دست آورد.تلا‌ش زیادی لا‌زم است تا خودتان را به عنوان انسانی شایسته كه ارزش احترام و دوست داشتن را دارد بیابید.

۱) نگرانی و تشویش خود را تشخیص دهید. ببینید این حس ملامتی كه در پس ذهنتان، شما را آزار می‌دهد، چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود كه از خودتان خجالت بكشید؟ ممكن است جوش صورت شما باعث خجالتتان باشد یا ممكن است كسی كه او را دوست داشته اید در گذشته یا حتی الان‌ از احساسات زیبای شما سو استفاده كرده است و همین امر باعث دل نگرانی شما شده است. مشخص كنید كه چه چیزهایی باعث شده كه شما احساس بی ارزشی كنید و خجالت بكشید سپس نامی‌روی آنها بگذارید.

۲) درمورد آنها با دوستان خود صحبت كنید و آنها را بروز دهید و سعی كنید هر روز آنها را كوچك‌تر و ضعیف‌تر كنید. ریشه این مشكلا‌ت را پیدا كنید و بدانید كه قبل از انجام هر كاری باید آنها را حل كنید.

ادامه مطلب...

تکنیک درخواست برای تغییر رفتار؛

تقاضای صریح یک همسر( فرستنده) به منظور ایجاد تغییر در رفتار همسر دیگر( دریافت کننده) است.

به گونه ای بیان می شود که دریافت کننده میتواند ان را به درستی بشنود و بدون حالت دفاعی یا احساس تهدید،

به ان پاسخدهی نماید.

ادامه مطلب...

چگونه اشتباهات خود را در رابطه مان جبران کنیم؟

همه ما هرازگاهی در روابط خود اشتباه می کنیم، اما اگر ایده های ساده زیر را در نظر داشته باشیم، می توانیم حتی بزرگ ترین شکست های ارتباطی خود را بهبود ببخشی

1.از همسرتان نظرخواهی کنید افرادی که می گویند همسرشان باید چه زمانی چه کار کنند، به طرزی فریبنده این اصل را فراموش کرده اند چه کسی گفته راهی که شما می روید، درسته است؟ به جای زور گفتن، کنترل کردن یا آموزش دادن همسرتان، روی همکاری با او تمرکز کنید نظر او را جویا شوید از او دعوت کنید افکار و ایده های شما را بشنود، در خلق آینده ای که می خواهید با هم آن را زندگی کنید، شریک باشی

ادامه مطلب...

چطور احساسات ناخوشایند را مهار می کنیم؟

دچار ناراحتی و هجوم افکار منفی می‌شویم که گاه توان ما را زایل ساخته و اجازه نمی‌دهد بتوانیم از زمان و لحظات خود استفاده کنیم. در واقع این طرز فکر ما درباره رویدادهای زندگی است که تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر نوع احساس ما درباره آنها دارد. بنابراین اگر بتوانیم طرز فکر خود را تغییر دهیم، احساس ما هم تغییر خواهد کرد و می‌توانیم لذت‌ بیشتری را تجربه کنیم. گاهی به علت نداشتن آگاهی لازم، ترس وجودمان را دربرمی‌گیرد، دچار اضطراب می‌شویم و سردرگم می‌مانیم که چگونه باید با این احساسات خود کنار بیاییم.

ادامه مطلب...

برای فراموش کردن خاطرات بد از چه تکنیک هایی استفاده کنیم؟

خاطرات بد گذشته از جمله مواردی هستند که اگر در ذهن فرد باقی بمانند اثرات بدی را بر زندگی او می گذارند. پس باید تلاش کند تا هر چه زودتر خاطرات بد را فراموش کرده و زندگی آرام و زیبایی داشته باشد.

 فکر کردن و یادآوری مداوم این خاطرات بد باعث افسردگی و تضعیف روحیه شخص می شود و اگر طولانی مدت باشد خطرناک است.

ادامه مطلب...

چرا گذشته دست از سرم بر نمیدارد!؟

ترس، با قدرت متقاعد کردن خیلی زیاد، خود را در صدای عدم اطمینان مستتر می‌نماید، وجودتان را مالامال از نگرانی، تردید و حتی وحشت می‌کند. ترس، با نطق غرای همیشگی خود، شما را در چنبره‌ی انتقاد از خویش گرفتار می‌سازد. قدرت مبهم ترس برگرفته از متقاعد کردن شما به دوری جستن از بالاترین حقیقت خود و سر فرود آوردن در مقابل جراحات گذشته است.

هربار که ترس پیروز میدان می‌شود، شما بازنده هستید. هر بار که ترس را برمی‌گزینید، بالاترین آرزوهایتان از مقابل دیدگانتان پر می‌کشند. در چنین وضعیتی، در دام گذشته خود می‌افتید و قادر نیستید به سمت آینده‌ای که آرزویش را دارید و سزاوارش هستید، گام بردارید.

ادامه مطلب...

شما چگونه با انتقاد روبرو می‌شوید؟

در برابر انتقاد، هرچقدر که ما هیجانی‌تر باشیم، تفکر ما محدودتر، و در نتیجه واکنش‌هایمان سؤال برانگیزتر خواهند بود.

اگر با هر انتقادي با مقاومت و اعتراض برخورد كنيد، تعادل هيجاني و رفتاري تان را از دست مي دهيد و ارتباطتان دچار مشكل مي شود.

یک راهکار موثر برای حفظ تعادل در روبه‌رویی با انتقاد این است كه

ادامه مطلب...