دوشنبه ۱۳۹۶/۵/۳۰
آخرین به روزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
خبرنامه
کانال دکتر هلاکویی
به کانال دکتر فرهنگ هلاکویی و انتشارات باهدف وارد شوید و هر روز مطالب خواندنی ما را دنبال کنید.
برنامه امروز
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
کانال مدیریت رفتار
بنا به درخواست شما هموطنان عزیز کانال تلگرامی مدیریت خشم،ترس،افسردگی،استرس دکتر هلاکویی راه اندازی شد.
انتشارات باهدف
انتشارات باهدف
معرفی انتشارات
معرفی مجموعه کتابهای انتشارات باهدف در برنامه صبحی دیگر از شبکه آموزش(کانال 7 صدا و سیما)- 18 بهمن 1394

كم‌رويي

 يك الگوي رفتاري طبيعي (نه لزوماً سالم) است كه شخص در زمان مواجهه و تعامل با ديگران (خصوصن افراد غريبه و ناآشنا) و يا موقعيت جديد احساس ناراحتي، اضطراب و تا حدي ترس كرده و در ابراز احساس، رفتار و يا افكارش با مشكل روبرو مي‌شود. اين احساس در حوالي 6 ماهگي و به صورت ترس از غريبه‌ها ظاهر مي‌شود. در كم‌رويي يك نوع نوسان بين تمايل براي برقراري ارتباط و اجتناب از آن وجود دارد و به همين دليل اين افراد در صحبت با ديگران بندرت پيش قدم مي‌شوند و تا مدتي نيز ساكت و آرام مي‌مانند اما با گذشت زمان ، احساس امنیت و پذيرش فرد مقابل يا جمع و يا خوگرفتن به موقعيت جديد، اضطراب‌شان كم شده و به اصطلاح يخ‌شان آب مي‌شود و ديگر مشكلي نخواهند داشت.

ادامه مطلب...

نقش پدر در پیشرفت تحصیلی فرزندان

از زمانی که کودک چشم خود را باز می کند با مادر آشنا می شود. سپس کم کم با موجودی به نام پدر  آشنا میشود و می فهمد که به جز مادر کسی نیز وجود دارد که با او متفاوت است. کسی که صحبت های او، بازیهای او، ابهت او، سرسختی او، همه و همه بیان از یک موجود پر قدرتی دارد که باید با او ارتباط دیگری داشته باشد. از آنجائیکه انسان ذاتا دوستدار قدرتمندی است و بی اختیار  به او احترام می گذارد پدر نیز شدیدا مورد توجه کودک در حال رشد و کنجکاو قرار می گیرد.

ادامه مطلب...

 مدرسه؛ یک دنیای واقعی

در مورد مسایلی که نوجوان تان خارج از کلاس یاد می گیرد با او صحبت کنید. تمام یادگیری ها در کلاس درس اتفاق نمی افتد. ملاقات های بین کلاس ها، کتابخانه، آزمایشگاه و صحبت با دانش آموزان سایر کلاس ها همه برای دانش آموز سودمند و قابل تجربه هستند و می توانند درس های مهمی به او بیاموزند.

 مهارت مطالعه را فراموش نکنید

به نوجوان کمک کنید تا مهارت مطالعه را یاد بگیرد؛ هم در خانه، هم در بیرون از خانه. هرگز منتظر نشوید از طرف مدرسه به دلیل وجود مشکل برایتان دعوتنامه یا کارت ارسال شود. سعی کنید زود به زود به مدرسه دانش آموزتان

ادامه مطلب...

 از کجا بفهمیم فرزندمان اوتیسم دارد؟

در بعضی از خانواده‌ها وقتی ابتلای کودک به اختلال اوتیسم تشخیص داده می‌شود، با مشکلات مهمی از سوی خانواده روبه‌‌رو می‌شویم. مورد اول انکار واقعیت است. بعضی از خانواده‌ها در مراحل اولیه نمی‌توانند با واقعیت کنار بیایند و با جملاتی مثل: «دایی‌اش هم همین‌طور بود»، «بزرگ که شد بهتر می‌شه.» یا «کم‌کم زبان باز می‌کنه.» به خود دلداری می‌دهند. مشکلی که انکار ایجاد می‌کند، تأخیر در کاردرمانی و از دست دادن زمان طلایی است. مورد بعدی ناامیدی برای درمان است. عده‌ای از همان ابتدا فکر می‌کنند درمان تأثیری ندارد و کودک را به مراکز درمانی ارجاع نمی‌دهند. گاهی هم به‌دلیل پرهزینه و طولانی بودن روند درمان از ادامه آن منصرف می‌شوند. مشکل دیگر اختلالی است که در سلامت روانی خانواده ایجاد می‌کند. مثلاً خواهر و برادرهای کودک مبتلا به اوتیسم از نسبت داشتن با او خجالت می‌کشند. همچنین توجه والدین بیشتر روی چنین کودکانی معطوف است که این کار نیز باعث اختلاف‌هایی با کودکان دیگر می‌شود.

ادامه مطلب...

ارتباط موثر با فرزندان

ارتباط با فرزندان دارای سه بعد حیاتی است:

یک بعد "ارتباط کلامی" که شامل: ابراز احساس کلامی به فرزند بدون شرط است، یعنی بدون اینکه فرزند کار خوبی انجام داده باشد (محبت بی قید و شرط)، همچنین گپ زدن مکرر و مداوم در طی روز هرگاه که فرصت باشد و گوش کردن به فرزند هنگامی که هیجان شدید به خصوص از نوع منفی را تجربه می‌کند که همان مهارت گوش کردن فعال است.

ادامه مطلب...

مشق شب دانش آموزان؛ مساله والدین

برای بسیاری از خانواده ها زمان انجام دادن تکالیف، هم برای فرزندان و هم برای اولیا، پر از اضطراب و نگرانی است. تحقیقات به وضوح نشان می دهد که انجام دادن تکالیف نه تنها در یادگیری فرزندان موثر است، بلکه مهارت هایی را که آن ها برای موفقیت در مدرسه و زندگی لازم دارند بالا می برد؛

مهارت هایی مانند سازمان دهی امور، حل مشکلات، تمرکز حواس، هدفمندی در زندگی و پشتکار در کار. به گفته روان شناسان، وقتی والدین در انجام تکالیف مدرسه مشارکت فعالی داشته باشند، بچه ها در مدرسه موفق تر خواهند بود و این مشارکت به دانش آموز نشان می دهد که والدینش به او اهمیت می دهند.

ادامه مطلب...

توصیه هایی به والدین دانش آموزان دبستانی

شما به عنوان والدین یک دانش آموز دبستانی باید حتما از اتفاقاتی که در مدرسه برای فرزندتان می افتد مطلع باشید. همیشه طبق برنامه منظم با معلم فرزند خود قرار ملاقات بگذارید یا در مورد سیاست های کلی انجام تکالیف سوال کنید و بدانید که شما چگونه باید در این امر مشارکت داشته باشید.

 یک محیط دوست داشتنی برای انجام تکالیف مدرسه ایجاد کنید. یادتان باشد که دانش آموز دبستانی خیلی بیشتر از دانش آموز دوران راهنمایی و دبیرستان در انجام تکالیف مدرسه به شما احتیاج دارد و دوست دارد همیشه در کنارش باشید.

زمان مطالعه و انجام تکالیف دانش آموز دبستانی باید منظم باشد. برخی دانش آموزان عصرها بهتر تکلیف انجام می دهند. عده ای بعد از زمان بازی و عده ای بعد از شام.

ادامه مطلب...

مشق شب دانش آموزان؛ مساله والدین

برای بسیاری از خانواده ها زمان انجام دادن تکالیف، هم برای فرزندان و هم برای اولیا، پر از اضطراب و نگرانی است. تحقیقات به وضوح نشان می دهد که انجام دادن تکالیف نه تنها در یادگیری فرزندان موثر است، بلکه مهارت هایی را که آن ها برای موفقیت در مدرسه و زندگی لازم دارند بالا می برد؛

مهارت هایی مانند سازمان دهی امور، حل مشکلات، تمرکز حواس، هدفمندی در زندگی و پشتکار در کار. به گفته روان شناسان، وقتی والدین در انجام تکالیف مدرسه مشارکت فعالی داشته باشند، بچه ها در مدرسه موفق تر خواهند بود و این مشارکت به دانش آموز نشان می دهد که والدینش به او اهمیت می دهند.

 تعداد زیادی از دانش آموزان، به ویژه در مقطع دبستان و راهنمایی، برای انجام تکالیف خود و مطالعه از والدین کمک می گیرند. بیشترین نیاز دانش آموزان برای درخواست کمک از والدین به سنین 9 تا 12 سالگی مربوط می شود. درصد زیادی از والدین دراین مرحله به فرزندان دانش آموزخود کمک می کنند و تعدادی هم چند بار در هفته و هر بار دست کم یک ساعت برای این کار زمان صرف می کنند.

ادامه مطلب...

 اهمیت بازی های وانمودی

خردسالان از راه خیال پردازی و عمل کردن یاد می گیرند. آیا تا کنون دیده اید که فرزند تان یک سنگ را بردارد و با آن همانند یک ماشین بازی کند، یا با جنباندن لگویی، آن را یک آدم یا خرگوش فرض کند ؟
در این هنگام فرزند شما با حرکت، چیزی را به جای چیز دیگری وانمود می کند. اما روند وانمود سازی به همین سادگی که دیده می شود، نیست. فرآیند وانمود سازی سبب پرورش بسیاری از زمینه های بنیادی رشد کودک می شود.

بیشترکلاس های کودکستان ها و مهد کودک ها سالن نمایش مجهزی دارند. اختصاص جایی به نمایش برای کودکان، کاری هدفمند است. پژوهش ها نشان داده اند که بازی های وانمودی برای آن ها، امکان زندگی در دنیایی کوچک، با همان ویژگی های دنیای واقعی را فراهم می آورد و آن ها را به کاربرد مهارت هایی که آموخته اند، تشویق می کند. این امکان، همچنین زمینه را برای به کار بردن مهارت های شان در فعالیت های معنادار زندگی آماده می سازد.

ادامه مطلب...

راههای مقابله با افت تحصیلی

طبق الگوی یادگیری شناختی-اجتماعی آلبرت بندورا ، افراد رفتارهای دیگران را می بینند و یاد می گیرند و این در حالی است که اگر آن رفتارها با تقویت و تشویق همراه بوده باشند افراد آن رفتارها را انجام می دهند.پس ما نباید هیچگاه رفتارهایی را که نمی خواهیم در فرزندانمان ایجاد شود تشویق کنیم.(این لزوما بدین معنا نیست که آن رفتارها تنبیه شود).به عنوان مثال اگر شما می خواهید فرزندتان رفتار خوب درس خواندن را یاد بگیرد ، باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

ادامه مطلب...

افزايش دقّت و تمرکز دانش‌آموزان

) از دانش‌آموز بخواهيد تصاوير ناقص را کامل کند.

2) به دانش‌آموز دو تصوير مشابه (که فقط در برخي جزييات با هم متفاوت هستند) نشان دهيد و از او بخواهيد تفاوت آن‌ها را بگويد.

3) از دانش‌آموز بخواهيد با استفاده از نقشه، محل‌هايي را که از او مي‌پرسيد، به شما نشان دهد.

4) از دانش‌آموز بخواهيد جملات ناقص را به دلخواه خود کامل کند. مثال: من ديروز ...  .

ادامه مطلب...

روشهای مطالعه درس ریاضی

رياضيات شامل علائم، فرمول‌ها، روش‌هاي ويژه و کتاب‌هاي درسي‌اي است که سخت به نظر مي‌آيند و خيلي کلمات و اصطلاحات منحصربه‌فرد هستند. در نتيجه مهم است که از مهارت‌هاي مطالعه‌اي استفاده کنيد که اختصاصاً مناسب رياضيات باشد  

1- شما نمي‌توانيد رياضيات را فقط با خواندن و گوش دادن ياد بگيريد. قسمت زيادي از يادگيري رياضيات به تمرين کردن فعالانه بستگي دارد. اين بدان معني است که شما حتماً بايد همه‌ي تکاليف و وظايف محوله‌ي درسي خود در رياضيات را انجام دهيد. ياد گرفتن چگونگي استفاده از فرمول‌ها و روش‌ها، حياتي است.

2- رياضيات يک موضوع زنجيره‌اي است. چيزي که در يک روز معين درس داده مي‌شود بر اساس آموخته‌هاي روز قبل از آن است. همين که عقب افتاديد، دوباره رسيدن به درس سخت مي‌شود. آماده شدن براي امتحان، آن هم در دقايق آخر، به شما کمک نخواهد کرد. بايد در همه‌ي کلاس‌ها شرکت کنيد و پابه‌پاي معلم‌‌تان پيش برويد.

3- رياضيات مبحث سختي است که به طور فزاينده‌اي پيچيده مي‌شود. شايد لازم باشد که زمان مطالعه‌ی بيش‌تري براي رياضيات نسبت به ديگر مباحث اختصاص دهيد.

4- سعي نکنيد که روش خود را در رياضيات حفظ کنيد. فرمول‌ها و روش‌هاي بسيار زيادي در رياضيات وجود دارد. سعي کنيد که بر روش‌هاي کليدي مسلط شويد. اين کار ميزان اطلاعاتي را که بايد به خاطر بسپاريد کاهش خواهد داد.       

5- وقتي روشي را براي حل يک مسئله ياد گرفتيد، دقيقاً همان روش براي ديگر مسائل هم در اغلب موارد مي‌تواند استفاده شود. وقتي با مسئله‌ي جديدي روبه‌رو مي‌شويد، سعي کنيد آموخته‌هاي قبلي خود را بر مسئله‌ی جديد اعمال کنيد.

6- فرهنگ لغات رياضي را ياد بگيريد. اغلب کلمه‌اي که در رياضي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، وقتي در مبحثي غير از رياضي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، معناي متفاوتي مي‌دهد. کلمات و اصطلاحات جديد رياضي و معناي رياضي آن‌ها را در قسمت‌هاي خاصي از دفتر خود وارد کنيد.

7- رياضيات مبحثي است که بسياري از دانش‌آموزان را مضطرب مي‌کند. داشتن اعتمادبه‌‌نفس مي‌تواند اضطراب شما را کاهش دهد. روش‌هايی که برای مطالعه‌ی رياضي به شما پیشنهاد می‌کنیم مي‌تواند به شما در موفقيت در رياضيات کمک کند. تا زماني که تشخيص مي‌دهيد به راهکار‌هايي بيش از اين‌ها نياز داريد، کمک بگيريد و تلاش بسياري بکنيد.

حجم بسیار زیاد و تنوع در درس ریاضی، عواملی هستند كه باید داوطلبان با برنامه‏ای ویژه و پیوسته، خود را در این درس بسیار مهم برای كنكور سراسری آماده كنند تا به بهترین نتیجه برسند

.مطالعه‏ ی درس ریاضی را باید بر مبنای سه اصل یادگیری، تمرین و مرور قرار دهیم كه در ادامه به هر یك از این موارد می‌پردازیم:

یادگیری:      

اولین مرحله از مطالعه، یادگیری است كه می‏توان گفت بهترین اصل است؛ زیرا تا درست و مفهومی یاد نگیریم، نمی‏توانیم سؤالات ریاضی را به درستی پاسخ دهیم؛ پس باید از تمام ابزارهای موجود برای یادگیری استفاده كنیم. ابزارهای یادگیری این درس عبارت‌اند از: كلاس، جزوه و كتاب درسی. شما داوطلب عزیز باید به دقت در كلاس، درس را از دبیر بیاموزید، سپس در همان روز، مبحث تدریس‌شده را از جزوه، مطالعه کرده و مثال‏ها را مجدداً حل كنید.

بعد از خواندن جزوه، نوبت به مطالعه‏ ی كتاب درسی می‏رسد كه باید خط به خط آن را بخوانید و تمام مثال‏ها و تمرین‏های حل‌شده و حل‌نشده را حل كنید. تعدادی از تست‏های كنكور سراسری، عیناً از مثال‏ها و تمرین‏ها و نكات متن درس مطرح می‏شود. توجه داشته باشید برای حل سؤالات ریاضی، تنها یاد گرفتن نكات، قضیه‏ ها و فرمول‏ها كافی نیست بلكه باید علاوه بر یادگیری و فهمیدن، آن‏ها را به خاطر بسپارید؛ زیرا در جلسه‏ ی آزمون، نه كتاب داریم و نه جزوه.

پس اول به دقت و مفهومی یاد بگیرید و سپس فرمول‏ها و نكات و رابطه‏ ها و... را حفظ كنید. در ادامه‏ ی مرحله‌ی یادگیری لازم است تعدادی تست به طور آموزشی از مبحثی كه مطالعه كردید، حل كنید. در حل تست به طور آموزشی، زمان تست زدن مهم نیست، بلكه یادگیری تمام نكات تست و به‌كارگیری مطالب مطالعه‌شده در حل تست، مهم است. هنگام حل تست آموزشی می‏توانید از جزوه یا كتاب درسی یا حتی پاسخ تشریحی تست كمك بگیرید. تعداد تست‏های آموزشی باید به اندازه‏ای باشد كه تمام مطالب درسی در آن مبحث را پوشش دهد.

پس از حل تست‏های آموزشی، نوبت خلاصه‏ نویسی است. مباحثی را كه مطالعه و چند تست آموزشی از آن حل كردید خلاصه‏ نویسی كنید. سعی كنید در خلاصه‏ نویسی، تمام مطالب و نكات مهم را یادداشت کنید. با پایان خلاصه ‏نویسی، مبحث مطالعه‌شده‏ ی مرحله‏ ی اول مطالعه كه یادگیری است، به پایان می‏رسد.

 

تمرین:  

اكنون كه درس را خوب یاد گرفته و خلاصه‏ نویسی كردید، باید برای تثبیت و تسلط مطالب و نكات درسی و نیز بالا رفتن سرعت تست‏ زنی، تعدادی تست را تمرین كنید. تست‏ هایی را كه حل نكردید یا غلط حل كردید، حتماً علامت‏گذاری كنید؛ زیرا در این تست‏ ها ضعف دارید و باید آن‏ها را برطرف كنید.

چون حجم مطالب درسی و تنوع آن‏ها زیاد است، نباید تعداد تست‏ های تمرینی به قدری زیاد باشد كه از مباحث دیگر عقب بیفتید؛ باید تست را به دقت و متناسب با حجم مبحث مطالعه‌شده انتخاب كنید. اگر مبحثی را به طور كامل نخواندید، به حل تست‏های تمرینی نپردازید، مثلاً تا تمام نكات دنباله را یاد نگرفتید، از مبحث دنباله، تست تمرینی حل نكنید. توصیه می‏كنم، متناسب با هر تستی كه از یك مبحث در كنكور سراسری مطرح می‏شود، حداقل 50 تست به طور تمرینی حل كنید؛ مثلاً اگر از مبحث مجانب‏ها در كنكور سراسری، یك سؤال مطرح می‏شود، حداقل باید 50 تست مجانب، به طور تمرینی حل كنید.

در انتخاب تست‏های تمرینی، اولویت با تست‏های كنكورهای سال‏های گذشته است؛ چون هم استاندارد هستند و هم تمام مطالب درسی را پوشش می‏دهند.

مرور:

چون حجم مطالب در درس ریاضی زیاد است؛ ممكن است بعضی از مطالبی را كه قبلاً مطالعه كردید، فراموش کنید. در این صورت باید در فواصل معین، مطالب را مرور و دوره كنید. در این مرحله از مطالعه می‏توانید هم از جزوه و هم از خلاصه‏نویسی‏ها استفاده كنید. پس از خواندن آن‏ها و یادآوری نكات، بهتر است به سراغ تست‏های علامت‏گذاری‌شده بروید و آن‏هایی را كه قبلاً اشكال داشتید، مجدداً حل كنید و اگر زمان داشتید، تعدادی تست جدید از آن مبحث حل كنید. هر اندازه بتوانید تعداد دفعات مرور را بیش‏تر كنید، آماده‏تر شده و حضور ذهن بالاتری برای حل سؤالات تستی پیدا می‏كنید

ويژگى‌هاى دانش‌آموزان دورهٔ راهنمايى تحصيلى

آموزش و پرورش نوجوانان در اين دورهٔ زمانى موفقيت‌آميز است که دست‌اندرکاران تعليم و تربيت اين گروه سنى با ويژگى‌هاى آنان آشنا باشند.

 

دانش‌آموزان دورهٔ راهنمايى تحصيلى را معمولاً نوجوانانى تشکيل مى‌دهند که به لحاظ ماهيت زيستي، اجتماعى و روانى خود نسبت به دانش‌آموزان دوره‌هاى ديگر ويژگى‌هاى متفاوتى دارند. مدت دورهٔ نوجوانى پسر از نظر روان‌شناسان، زيست‌شناسان و جامعه‌شناسان يکسان نيست، ولى اکثر صاحب‌نظران، اين دوره را بين دوازده تا هفده يا هجده‌ سالگى اعلام کرده‌‌اند؛ بنابراين دانش‌آموزان دورهٔ راهنمايى تحصيلى و دورهٔ متوسطه در اين گروه سنى قرار دارند.

 

گروه سنى شاغل به تحصيل در دورهٔ راهنمايى تحصيلى را بيشتر نوجوانان يازده تا سيزده ساله تشکيل مى‌دهند. (دختران يکي، دو سال زودتر از پسران به دورهٔ نوجوانى مى‌رسند.)

سريع‌تر شدن آهنگ رشد جسمى

سريع‌تر شدن آهنگ رشد جسمى و تغيير در تناسب و تعادل بدن: از آشکارترين تظاهرات دورهٔ نوجواني، رشد سريع جسمى که بيشتر ناشى از ترشح غدد داخلى و هورمون‌ها است. اين امر کودک پر جنب‌وجوش دورهٔ قبل را به جوانى خستگى‌پذير بدل مى‌سازد.

ورود به مرحله تفکر انتزاعى

گذر از مرحلهٔ تفکر انضمامى و ورود به مرحلهٔ تفکر انتزاعي: پايان سنين چهارده يا پانزده سالگى را حد تکميل ساختمان ذهنى مى‌دانند و نوجوانان در اين سن از لحاظ ابزار ذهنى به حداکثر تحول عقلى خود مى‌رسند.

بلوغ جنسى

بلوغ جنسى و ظهور علائم جسمى و روانى آن: در دورهٔ نوجواني، به دليل فعال شدن غدد هيپوفيز، فوق‌کليوى و گنادها، صفات اوليه جنسى فعال شده، همچنين به دليل رشد صفات ثانويه جنسي، تغييرات و تفاوت‌هاى ظاهرى بين دختران و پسران ايجاد مى‌شود. بلوغ جنسى و پديد آمدن علائم جسمى و روانى آن، نوجوانان را نگران و مضطرب مى‌سازد.

ويژگى‌هاى اخلاقى اعتقادى

نوجوانان در اين دوره سعى مى‌کنند هر چيزى را از نو ارزيابى کنند و به‌تدريج در جهت تشخّص‌طلبى اخلاقى گام بردارند. آنان مايل هستند که درباره معنى حيات به اعتقادى مستحکم برسند؛ از اين‌رو به فلسفه زندگى قانع‌کننده‌اى نياز دارند. مسائل مذهبي، سياسى و اجتماعى فکر کودکان را به خود مشغول مى‌کند؛ از اين‌رو نقش دست‌اندرکاران آموزش و پرورش نوجوانان به‌ويژه معلمان دينى در دوره راهنمايى تحصيلى در رشد اخلاقى و اعتقادات نوجوانان اين دوره مهم است.

ويژگى‌هاى عاطفى

اين ويژگى‌ها متعدد هستند. از جمله:

 

- به محبت ديدن و محبت کردن تمايل بيشتر دارند.

 

- عواطف آنان فعال و پويا است و از حالات عاطفى ناپايدارى برخوردار هستند.

 

- به افتخارجويى تکيه مى‌کنند.

 

- تا حدى پرخاشگر به نظر مى‌رسند و رفتارى گستاخانه و تا اندازه‌اى بى‌ادبانه دارند.

ويژگى‌هاى اجتماعى نوجوانان

نوجوانان در اين دوره با محيط اجتماعى برخوردى فعال دارند. وابستگى آنان به خانواده کم‌رنگ و همانندسازى نوجوانان با گروه هم‌سال تقويت مى‌شود و بيشتر از هر دوره‌اى تحت تأثير دوستان قرار مى‌گيرند و گروه‌گرايى آنان به اوج خود مى‌رسد. نوجوانان در جستجوى احراز هويت و تشخّص‌طلبى و استقلال‌جويي، حمايت و همدردى و کسب نقش‌هاى اجتماعى هستند. تمايل به استقلال رأى دارند و در سازگارى اجتماعى آنان آشفتگى ديده مى‌شود.

لزوم توجه والدين به گروه دوستان نوجوان

همان‌طورى که مى‌دانيم، نوجوان در سن بلوغ عمدتاً متأثر از گروه همسن خويش است و بيش از آنکه از رفتار والدين و حتى مربى تأثير بپذيرد، از گروه دوستان خويش الهام مى‌گيرد. بنابراين نيرومندترين تأثير رفتارى در اين مرحلهٔ سنى توسط دوستان همراه و هم گروه نوجوان به جا گذارده مى‌شود، نوجوان در ايجاد ارتباط با والدين خود علاقه‌مندى کمترى نشان مى‌دهد و ارتباط والدين با نوجوان هم، به همين دليل از دشوارى و حساسيت خاص برخوردار است. روى هم‌رفته چنانچه بتوان در انتخاب ترکيب دوستان هم گروه نوجوان، قدم‌هاى مؤثرى برداشت، شايد بزرگترين خدمت، هم به لحاظ رفتارى و هم به لحاظ پيشرفت تحصيلى در حق او انجام شده باشد.

 

 

از نظر رفتاري، نوجوان، عمدتاً دوستان هم گروه خود را الگوى رفتارى خويش مى‌داند، و از روش و منش و وشيو‌ه‌هاى رفتارى گروه تبعيت مى‌نمايد، بنابراين اگر گروه دوستان نوجوان افرادى خوش‌رفتار و با منش و تربيت مطلوب باشند، نوجوان نيز در مسير آنان گام برخواهد داشت و چنانچه خداى ناکرده گروه دوستان داراى مشکلات رفتارى باشند، نوجوان با تبعيت از آنها در مسير و وادى نامناسبى قرار مى‌گيرد و در آن جهت حرکت خواهد کرد. در زمينهٔ درسى نيز اين چنين است.

مشکلات دوره ی راهنمایی

کم بود آهن وکم خونی

 کمبود اهن و کم خونی ناشی از آن از مشکلات عمده تغذیه ای و بهداشتی در کشور است .گروه هایی که بیشتر در معرض کم خونی فقر آهن قرار دارند عبارتند از :

شیرخواران - کودکان زیر ۶ سال - نوجوانان - دختران نوجوان و زنان در سنین باروری به ویژه زنانباردار -پسران نوجوان و مردان بالغ هم ممکن است دچار کم خونی فقر آهن بشوند اما این خطر در بین آنان کمتر است .

کودکان سنین مدرسه خصوصاْ اگر متعلق به خانواده هایی باشند که از نظر اقتصادی اجتماعی در سطح پایین قرار گیرند ممکن است به درجاتی از فقر آهن و کم خونی ناشی از ان مبتلا شوند .

در مناطقی که آب آلوده است و وضعیت بهداشت محیط در سطح مطلوبی قرار ندارد ممکن است دریافت آهن از طریق مواد غذایی کافی باشد ولی ابتلا به بیماریهای عفونی و انگلی موجب سوء تغذیه پروتئین انرژی گردد که خود روی جذب آهن اثر دارد .

 عوارض مهم فقر آهن عبارتند از :

 رنگ پریدگی دائمی زبان و مخاط داخل چشم و لب ها - کم رنگ شدن خطوط کف دست - بی تفاوتی - احساس ضعف و خستگی و بی حسی - سیاهی رفتن چشم - سرگیجه - سردرد - بی اشتهایی - حالت تهوع و خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دستها و پاها - کاهش قدرت یادگیری - عدم تمایل به فعالیتهای فیزیکی مثل ورزش .

در موارد شدید تنگی نفس و تپش قلب و ورم قوزک پا همراه است .کودک پس از این مرحله از ذخایر بدن خود استفاده می کند و در صورتی که ذخایر کاهش یابد کم کم وارد مرحله کم خونی فقر آهن میشود .

کم خونی فقر آهن در کودکان سنین مدرسه موجب کاهش قدرت یادگیری میشود.

ضریب هوشی این کودکان ۵ تا ۱۰ امتیاز کمتر از حد طبیعی برآورده شده است هم چنین این کودکان میزان ابتلا به بیماریهای عفونی بیشتر است زیرا سیستم ایمنی انان قادر به مبارزه با عوامل بیماری زا نیست.

 

 

 تر س ازمدرسه 

ترس از مدرسه . اجتناب از مدرسه و امتناع از مدرسه اصطلاحاتی اند که نوعی اختلال اضطابی را در بچه هایی توصیف می کنند که ترسی پایدار و غیر منطقی از مدرسه رفتن دارند .

رفتار این گونه بچه ها با بچه های مدرسه گریز که هیچ نگرانی از عدم موفقیت در مدرسه ندارند متفاوت است .

بچه هایی که ترس از مدرسه دارند میخواهند در تماس نزدیک با والدین خود باشند در صورتی که بچه های مدرسه گریز اینگونه نیستند.

بچه هایی که دارای ترس از مدرسه هستند اغلب نا مطمئن و حساس اند و نمی دانند چگونه بر هیجانات خودفائق آیند.آنان مضطرب به نظر می رسند و ممکن است از نظر جسمی باحضور در مدرسه ناخوش و مریض گردند .

 نشانه های ترس از مدرسه

 1. شکم دردهای مکرر و دیگر ناراحتی های جسمانی از قبیل تهوع استفراغ اسهال خستگی یا سردردی که علل جسمانی ندارند . 

2. محکم چسبیدن به والدین و یا پرستار یا کج خلقی و وحشت زدگی در هنگام جدا شدن از آنها.

 3. ترس از تاریکی یا تنها بودن در یک اتاق .

 4. وحشت از خوابیدن یا دیدن کابوسهای شبانه .

 5. ترسهای اغراق آمیز از حیوانات غولها و دیوها . مدرسه و غیره .

 6. نگرانی مداوم از سلامتی خود و دیگران . 

علل ناشی از مسایل خانه و خانواده 

1. تجربه کردن یک تغییر خانوادگی مانند : جابه جایی - مریضی - جدایی - متارکه - مرگ - افسردگی یا مشکلات مالی . 

2. عدم حضور در مدرسه به علت یک بیماری دراز مدت . 

3. برخورداری از توجه تمام و کمال یکی از والدین هنگام حضور در خانه . 

4. داشتن یک پدر و یا مادر بیش از حد حامی که این فکر را تقویت کند که دور شدن از او خطرناک است . 

5. نگرانی از یک واقعه قریب الوقوع در خانه . 

6. اجازه داشتن برای تماشای تلویزیون . انجام بازیهای کامپیوتری و 

7. بازی با اسباب بازی ها به جای انجام تکالیف مدرسه . 

8. ترس از اینکه هنگامی که وی در مدرسه است ممکن است یک بزرگسال به اعضای خانواده او صدمه بزند .

 9. ترس از خشونت همسایگان - توفان - سیل - آتش سوزی و غیره