دوشنبه ۱۳۹۶/۵/۳۰
آخرین به روزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
خبرنامه
کانال دکتر هلاکویی
به کانال دکتر فرهنگ هلاکویی و انتشارات باهدف وارد شوید و هر روز مطالب خواندنی ما را دنبال کنید.
برنامه امروز
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
کانال مدیریت رفتار
بنا به درخواست شما هموطنان عزیز کانال تلگرامی مدیریت خشم،ترس،افسردگی،استرس دکتر هلاکویی راه اندازی شد.
انتشارات باهدف
انتشارات باهدف
معرفی انتشارات
معرفی مجموعه کتابهای انتشارات باهدف در برنامه صبحی دیگر از شبکه آموزش(کانال 7 صدا و سیما)- 18 بهمن 1394

برخورد با کودک نق نقو

۱ _ وقتي كودك خردسال شما شروع به بهانه‌گيري و نق‌نق كرد، از او بخواهيد كه به صورت‌هاي مختلف ابتدا درگوشي، بعد به آهستگي و سپس خيلي بلند و... چيزي را كه مي‌گويد، تكرار كند. ‌اين روش، درست مثل يك بازي، توجه او را جلب کرده و بهانه‌گيري را فراموش خواهد کرد

ادامه مطلب...

روش های کنترل پرخاشگری در کودکان

پرخاشگری در کودکان بیشتر بر سر وسایلی است که به آن‌ها تعلق دارد و دیگران سعی در به دست آوردن آن‌ها دارند یا اینکه زمانی اتفاق می‌افتد که سایر کودکان به حرف‌های او گوش ندهند و بازی را خراب کنند. به‌هرحال همه ممکن است به دلایلی عصبانی شوند اما باید راه‌های کنترل آن را نیز یاد بگیرند. البته به‌ندرت اتفاق می‌افتد که کودکان بخواهند با عصبانیتشان قصد آسیب رساندن به کسی را داشته باشند؛ بااین‌حال در چنین شرایطی توصیه می‌شود:

ادامه مطلب...

پاسخ به سؤالات کودکان در مورد مسائل جنسی– دوران قبل از مدرسه   

سؤالاتی که کودک شما در مورد سکس می پرسد و پاسخ هائی که برای وی مناسب باشند، به سن کودک شما و توانائی درک و فهم او بستگی دارد . در ادامه برخی از موضوع هائی که کودک قبل مدرسه ای شما ممکن است در مورد آنها سؤال کند و آنچه که او در هر مرحله باید بداند، عنوان میشود:
- ”من چطوری در شکم تو آمدم؟“
- ”قبل از اینکه به شکم تو بیایم کجا بودم؟“
- ”چطوری بیرون آمدم؟“
- ”بچه ها از کجا می آیند؟“
- ”چطور هست که دخترها آلت بلند ندارند؟“

 

ادامه مطلب...

رشد كودك پيش‌دبستاني

الف ـ رشد شناختي:

در طي فرآيند رشد شناختي، كودك به تدريج مهارتهاي لازم براي يادگيري و درك تجارب جديد را مي‌‌آموزد. با پيشرفت تكلم، كودك تعامل بيشتري با محيط پيدا مي‌‌كند. وي هر روز از طريقبازي، تمشااي تلويزيون و مشاهده اطراف خود اطلاعاتي به دست مي‌‌آورد. وي بتدريج به كمك كلمات و نشانه‌ها به حل ماسئل و ابراز افكار و احساسات خود مي‌‌پردازد و با پرسشهاي مختلف به سراغ شما مي‌‌آيد، او با كسب اطلاعات جديد، به صورت مداوم درك خود را از دنياي اطرافش ساماندهي مي‌‌كند.

كودك در سن پيش‌دبستاني، دنيا را همانند يك فرد بزرگسال نمي‌‌‌بيند، در طي صحبت با ويبايد به ياد داشته باشيد كه وي نگرش‌ها و دريافتهاي متفاوتي از شما دارد. به همين علت بايد تلاش نماييد كه در سطح ادراك و شناخت وي با او گفتگو كنيد.تفكر كودك پيش دبستاني شما چه ويژگيهايي دارد؟

ـ تفكر عيني:

كودك در سنين4، 3 يا 5 سالگي معمولاً داراي تفكر عيني است. يعني اين كه وي آنچه را مي‌‌تواند لمس، مشاهده و تجربه كند به سادگي درك مي‌‌كند. بنابراين اگر موضوعي انتزاعي را برايش شرح مي‌‌دهيد بايد /ن را با مثالهايي عيني در باره تجربيات ملموس زندگي او همراه كنيد. مثلاً اگر در باره ضرورت رعايت بهداشت و نحوه بروز بيماري در اثر فعاليت ميكروبي برايش توضيح مي‌‌دهيد بهتر است از كتاب يا كارتون با نقاشي‌ها و تصاوير كارتوني از ميكروب استفاده كنيد و حرفهايتان را با تصاوير عيني و ملموس همراه سازيد.

 

ـ تفكر سحرآميز:

كودك در اين سنين فكر مي‌‌كند كه اعمال، آرزوها و احساساتش بر حوادث و وقايع اطراف تأثير مي‌‌گذارد. علي كودك 4 ساله ممكن است تصور كند كه بيماري خواهر كوچكتري سارا (ابتلا به گاستروآنتريت) به علت آرزوي وي «كاش سارا اصلاً وجود نداشت» شكل گرفته است. اگر علي خود /ب شود ممكن است فكر كند به علت رفتار بدي كه با شما داشتهف تنبيه شده است، بنابراين در گفتگو با كودكان در اين سنين حتماً بايد از برداشت و درك آنان از وقايع اطرافشان به ويژه در موارد خاص مانند بيماري كودك يا وجود بيماري در اعضاي خانواده از آنان سولا كنيد و تا حد ممكن، تفكرات غيرمنطقي آنان راكه مي‌‌تواند موجب احساس گناه يا اضطراب آنها شود اصلاح سازيد.

ـ خود محوري:

كودك در سنين پيش دبستاني، تفكر خود محور دارد. وي تصور مي‌‌كند كه مركز دنيا است و همه حوادث و اتفاقات در جهان براي او رخمي دهند مثلاً زماني كه به علي گفته مي‌‌شود آرامتر

نيست خود را به جاي برادرش تجسم كند و رفتارش را به خاطر او تغيير دهد. نه بدين علت كه وي خودخواه است، بلكه به اين علت كه توانايي شناختي لازم براي اين كار را پيدا نكرده است تا دريابد هر تجربه‌اي در ديگران چه احساسي به وجود مي‌‌آورد. او تنها دنيا را از زاويه ديد خود مي‌‌نگرد

ـ زنده پنداري:

كودك در سنين پيش دبستاني، ويژگي‌‌هاي انساني را به اشياي بي جان نسبت مي‌‌دهد. بنابراين زماني كه علي در هنگام دويدن، با ميز برخورد مي‌‌كند و به زمين مي‌‌خورد ممكن است بگويد اين ميز است كه عمداً مجب زمين خوردن وي شده است.

ـ درك زمان:

كودك پيش دبستاين نمي‌‌‌تواند طول مدت زمان را دقيقاً درك كند. وي زمان را در ارتباط با برنامه روزانه اش درك مي‌‌كند، بنابراين وقتي مي‌‌خواهيد زمان انجام كاري را به او يادآوري كنيد نياز دارد كه آن را در رابطه با كارهاي روزانه بيان كنيد: مثلاً «وقتي پدر از سركار برگردد، به پارك مي‌‌رويم» كودك مفاهمي زمان گذشته، حال و آينده را درك مي‌‌كند مثلاً ممكن است جملات «وقتي بزرگ شدم» يا «وقتي خيلي كوچك بودم» را به كار ببرد ولي براي درك دقيق تر زمان و دروه‌‌هاي زماني طولاني نياز به كمك دارد. مثلاً براي اينكه به وي نشان دهيد 10 روز ديگر به مسافرت خواهيد رفت، مي‌‌توانيد از يك تقويم بزرگ استفاده كنيد و گذشت هر روز را با يك علامت مشخص كنيد.

پسرم مرا کتک می‌زند!

این یک وضعیت بسیار معمول است که بسیاری از والدین با آن درگیر هستند. از 2 سالگی کودک درک می‌کند که کارهایش پاسخ‌هایی را از جانب والدین به همراه خواهد داشت و این به والدین بستگی دارد که پاسخ مثبت منتقل کنند یا منفی.

 آنها در این سن شروع به پیدا کردن رفتارهای درست و غلط می‌کنند. به همین دلیل باید حواس‌تان باشد که از روش تربیت سهل‌گیرانه استفاده نکنید و بدانید در هر رفتار پرخاشگرانه کودک، چطور باید واکنش نشان دهید.

 


راه‌ حل:
نگذارید از خجالت شما سوء استفاده کند:
وقتی بیرون خانه هستید و او برای یک بستنی خریدن شما را می‌زند، حواس‌تان باشد که به دلیل خجالت کشیدن از دیگران، تسلیم رفتارش نشوید و او را محکم بگیرید و بگویید: «باید آرام باشی والا خواسته تو بی‌جواب می‌مونه»اگر هم اصرار کرد قاطعانه اما با مهرباني بگوييد: «تا زماني که اين طور رفتار کني من خواسته تو را انجام نخواهم داد.» اگر خجالت بکشید و خیلی زود بستنی را به دستش بدهید، رفتارش را تحکیم می‌کند.
ارتباط درست را یاد دهید:
با يک گفت وگوي دوستانه و سرشار از ابراز محبت به طور دقيق آسيب‌هاي اين رفتارش را به او گوشزد کنيد. مثلا بگوييد: «من اين کار را دوست ندارم و خيلي غصه مي‌خورم.» سپس پيامد انجام آن را گوشزد کنيد. به عنوان مثال بگوييد: «اگر به کتک زدن ادامه بدی برات بستني نمي‌خرم.»
ریشه‌یابی کنید:
شرايطي که منجر به اين رفتار مي‌شود را بررسي کنيد. مثلا پيش از اين رفتارتان با او چگونه بوده است؟ آيا براي مدت طولاني به او توجه نکرده بوديد و او براي جلب نظر شما، اين واکنش را بروز مي‌دهد؟ شرايط جسمي کودک چگونه است؟ آيا هرگاه ساعات خواب يا غذا خوردنش تغيير مي‌کند، بيشتر اين رفتار را انجام مي‌دهد؟ بهتر است عوامل موثر بر اين رفتار را شناسايي کنيد و درصدد رفع آنها برآیید.
بگویید کف بزند:
اگر کودک خشمگین می‌شود، به او بگویید به جای کتک زدن شروع به کف زدن کند. به این ترتیب او به راحتی خشمش را تخلیه می‌کند و از این عادت زشت دور می‌شود.
باید او را محروم کنید:
بچه‌ها رفتارهای مثبت و منفی را تست می‌کنند. یک کودک هرقدر هم خوب باشد گاهی عصبانیت را تست می‌کند و این کاملا به ترتبیت کودک وابسته است. در این مرحله رفتار والدین تعیین می‌کند که رفتار کودک ماندگار شده و تبدیل به یک وسیله و ابزار شود یا کودک آن را ابزار مناسبی نیافته و از آن بگذرد. اگر وقتی کودک مادر را می‌زند،‌ مادر عصبانی شده یا کوتاه بیاید، این کودک است که برنده می‌شود و این رفتار را تکرار می‌کند.

 

قصه چه تاثیراتی بر کودکان دارد؟

اگر بخواهیم بر اهمیت و ضرورت قصه و قصه گویی برای کودکان تاکید کنیم باید بگوییم که قصه گویی و یا کتاب خوانی برای کودکان موجب انتقال مفاهیم می شود.
قصه به دلیل کشش، زیبایی و انگیزش کنجکاوی می‌تواند بسیاری از مفاهیم را به دنیای کودک انتقال بدهد. روش غیر مستقیم انتقال مفاهیم نه تنها باعث جذب بهتر و سریع‌تر مفاهیم به ذهن و زبان کودک می‌شود بلکه فهم آن‌ها را عینی‌تر و ساده‌تر می‌سازد. به همین دلیل می‌توان داستان را از جدی‌ترین و بنیادی‌ترین روش‌های انتقال مفاهیم به دنیای مخاطب به ویژه کودکان دانست.
انتقال ارزش‌ها: قصه‌ها در طرح فضیلت‌ها و نفی ضدّ ارزش‌ها و رفتارهای زشت و ناروا تأثیری ژرف دارند. از دیر باز تاکنون، و در همه ملت‌ها و اقوام این ویژگی از شاخص‌ترین خصوصیات داستان‌ها و داستان‌گویان بوده است.
تقویت خلّاقیت:
کودکان پس از شنیدن داستان، گاه خود به داستان‌گویی می‌پردازند یا با اسباب بازی‌های خود داستان را نمایش می‌دهند یا به تغییر بخشی‌هایی از داستان می‌پردازند و بنا به علاقه و دنیای خاص خود نام‌ها یا صفحه‌ها و حوداث داستان را تغییر می‌دهند. گاه نیز رفتارهای بدیع و مبتکرانه در کودک دیده می‌شود که محصول قصه‌های شنیده یا خوانده و یا دیده شده است.

http://bahadaf.com/
تقویت حس کنجکاوی:
قصه‌ها به دلیل زنجیره حوادث، کودکان را وادار می‌کنند که به تعقیب حوادث بپردازند و یا آنچه را که در قصه شنیده در دنیای بیرون جستجو کنند. کودک پس از شنیدن داستان انگیزه‌ بیشتر وکنجکاوی افزون‌تری برای انجام چنین کاری خواهد داشت.
زبان آموزی:
سنین یک و نیم تا سه سالگی، سنی است که برای رشد و پیشرفت کودک در زبان آموزی بهتر است که کودکان از لحاظ کلامی و یادگیری کلمات جدید، مورد بمباران کلمات جدید قرار گیرد. یکی از این اقدامات می تواند شامل قصه گویی و کتاب خوانی برای کودکان باشد. قصه‌ها، کودک را با واژه‌ها، اصطلاحات، ضرب المثل ها و… آشنا می‌سازند به همین دلیل قصه‌ها نقش مهم و جدی در زبان آموزی ایفا می‌کنند.
پرورش قدرت تخیل:
در قصه‌ها عنصر تخیل بسیار قوی و مؤثر است بسیاری از قصه‌ها دارای عناصر تخیلی هستند. تخیل کودک با شنیدن و خواندن داستان پرورش می‌یابد.گاه دیده شده است که کودک در بیان داستانی که شنیده است به دخل و تصرف می‌پردازد یا داستانی بر همان مبنا می‌سازد اگر این تخیل جهت داده شود، کشف استعداد کودکان در زمینه‌های ادبی و هنری هموار می‌شود. قصه گویی یکی از بهترین راه‌های افزایش توان و استعداد کودکان است.

 

از فرزند خود یک نابغه بسازید

فرزندان شما مانند گلوله ای از خمیر هستند که می توان آن را شکل داد. حتی دانشمندان باور دارند که والدین می توانند از فرزند خود یک نابغه بسازند!بله درست متوجه شدید، یک نابغه! 

مسوولیت های والدین تمامی ندارد. باید به بچه ها غذا داد. حمامشان کرد و بارها و بارها قصه بزبزقندی را برایشان تعریف کرد. علاوه بر این تهیه پول کافی برای تهیه غذا، اسباب بازی و بعدها درس و دانشگاه و... نیز برعهده شماست. 

اگر بخواهیم این فهرست را تک تک برشمریم شاید به صدها صفحه نیاز داشته باشیم. همه ما تمام این زحمات را برای این می کشیم که انتظار به دست آوردن یک نتیجه بزرگ را داریم: تربیت یک انسان دوست داشتنی و موفق! 

البته همه انسان ها در این امر موفق نیستند و گاه نتیجه، آن چیزی نیست که انتظارش را داشتیم. برخی عدم موفقیت در تربیت فرزندشان را بدشانسی می دانند اما واقعیت این است که با تدبیر و استفاده از تجربیات و دانش دیگران می توان در بسیاری از جهات در تربیت فرزند موفق بود. فرزندان شما مانند گلوله ای از خمیر هستند که می توان آن را شکل داد. حتی دانشمندان باور دارند که والدین می توانند از فرزند خود یک نابغه بسازند!

 

 

بله درست متوجه شدید، یک نابغه! در گذشته تصور می شد که میزان هوش و نبوغ به طور کامل بستگی به ژنتیک دارد اما اکنون تحقیقات به اثبات رسانده اند که این تصور حقیقت ندارد. مطالعات علمی نشان می دهد که محیط و روابط خانوادگی در رشد یک نابغه بسیار موثر است. 

براساس تحقیقات علمی دکتر دیوید پرلموتر (Dr. David Perlmutter)، روانپزشک و نویسنده کتاب پرورش کودکان باهوش در مهدکودک، از زمان تولد تا سه سالگی می توان بهره هوش کودک را تا 30 درجه بالاتر برد. بنا به اعتقاد دکتر پرلموتر، والدین می توانند با پیروی از چند توصیه ساده مانند تغذیه کودک با شیر مادر به مدت حداقل یک سال، محدودنمودن میزان تماشای تلویزیون و آموزش موسیقی برای کودکان در سنین خردسالی، در پرورش یک نابغه موفق باشند. 

دکتر پرلموتر می گوید: «هر کودک با یکصد بیلیون عصب به دنیا می آید.» در طی اولین سال زندگی می توان میزان زیادی از این اعصاب را زنده نگه داشت و یا برعکس آنها را نابود کرد.

البته این تنها یک فرضیه است و برخی از پزشکان با این نظریه موافق نیستند و بنابراین هیچ تضمینی برای روش دکتر پرلموتر وجود ندارد. اما این نظریه برای پرورش فرزندانی موفق، سعادتمند، خلاق و باهوش، آن قدر جذاب و ساده است که امتحان کردن آن هیچ ضرری نخواهد داشت.

"چند بازی و فعالیت برای تقویت دقت و تمرکز"

کار_با_قیچی

اجازه بدهید کودک کار با قیچی را فرا بگیرد. ابتدا کودک تنها می تواند خطوط صاف را قیچی کند اما به مرور یاد می گیرد اشکال هندسی را در آورد و همین کار نه تنها به افزایش خلاقیت در او کمک می کند بلکه مهارت های ظریف انگشتان و هماهنگی چشم و دست او را هم تقویت می کند.
?
غذا خوردن بادست

شاید باور نکنید اما غذا خوردن با دست و به دهان بردن مواد غذایی و کندن آن با دندان همگی به تقویت عضلات سرانگشت کودکان کمک می کند. در 4 سالگی کودک شما باید بتواند با چاقو مواد خام را تکه کند. این کار به هماهنگی چشم و دست او کمک می کند پس اگر توانایی این کار را ندارد با او تمرین نکنید و آن را به بعد موکول کنید.

لباس پوشیدن

به کودک فرصت دهید تنهایی لباس پوشیدن را بیاموزد. ابتدا از پوشیدن جوراب، کفش، شلوار و لباس شروع کنید و به تدریج دکمه بستن و بالاکشیدن زیپ و بستن بند کفش را به کودک آموزش دهید.


نقاشی کردن

نقاشی چه با دست چه قلمو چه اسفنج تمرین خوبی برای سرانگشتان کودکان است. سعی کنید به کودک ابزارهای مختلفی بدهید و او را با انواع تکنیک ها مثل آبرنگ، گواش، مدادرنگی، مدادشمعی و... آشنا کنید.

باز کردن در بطری

تمام کودکان به این کار علاقه نشان می دهند. بطری هایی با سایزهای مختلف ر اختیار کودک بگذارید و اجازه دهید با باز کردن در آنها سر انگشتان خود را تقویت کند.

خمیربازی

خمیربازی، گل رس یا حتی خمیر نان در اختیار کودکتان بگذارید و اجازه دهید ابتدا اشکال ساده تری مثل توپ و مار و به مرور اشکال پیچیده تری بسازد.

بازی نقاشی کشیدن با قلم های درشت

 


برخی مدادرنگی ها و ماژیک ها از انواع معمولی قطورتر هستند. در صورتی که فرزندتان در گرفتن مشکل دارد از این نوع قلم ها استفاده کنی. بعد به مرور سایز مدادها را کوچک تر کرده و در نهایت از انواع چوبی با اندازه معمولی استفاده کنید.

بازی نخ کردن

مهره و مرواریدهای گوناگون در سایزهای مختلف بخرید و از کودک بخواهید آنها را درون نخ کند و برای اعضای خانواده دستبند یا گردنبند درست کند. خحتی می توانید از برخی مواد غذایی مثل انواعی از ماکارونی ها برای این کار استفاده کنید.