دوشنبه ۱۳۹۶/۵/۳۰
آخرین به روزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
خبرنامه
کانال دکتر هلاکویی
به کانال دکتر فرهنگ هلاکویی و انتشارات باهدف وارد شوید و هر روز مطالب خواندنی ما را دنبال کنید.
برنامه امروز
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
کانال مدیریت رفتار
بنا به درخواست شما هموطنان عزیز کانال تلگرامی مدیریت خشم،ترس،افسردگی،استرس دکتر هلاکویی راه اندازی شد.
انتشارات باهدف
انتشارات باهدف
معرفی انتشارات
معرفی مجموعه کتابهای انتشارات باهدف در برنامه صبحی دیگر از شبکه آموزش(کانال 7 صدا و سیما)- 18 بهمن 1394

روشهای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

ایجاد اعتماد به نفس در کودک و شکل گیری احساس ارزش فردی، پایه‌های آینده‌ فرزندتان را پی می‌ریزد، زمانی که باید چیزهای تازه را به تنهایی تجربه کند.

در اینجا ده استراتژی ساده که به شما در تقویت اعتماد به نفس کودکتان کمک می‌کند آورده می‌شود:

بی قید و شرط عشق بورزید

وقتی کودکتان را صرفنظر از توانایی هایش، مشکلاتش، اخلاقش یا قدرتش می‌پذیرید، به او بیشترین کمک را می‌کنید. بنابراین، او را در عشق خود غرق کنید، او را تا می‌توانید بغل کنید، ببوسید و فراموش نکنید به او بگویید که چقدر دوستش دارید. وقتی مجبورید در موردی به او تذکر بدهید، به او بفهمانید از رفتارش ناراحت هستید و نه خودش.

توجه کنید

وقتی را برای توجه کامل به کودک خود کنار بگذارید. این بسیار به احساس اعتماد به نفس کودک شما کمک می کند چون به او این پیغام را می‌دهد که به نظر شما او مهم و ارزشمند است.

ادامه مطلب...

مهم ترین نشانه های خلاقیت در کودکان

نشانه اول خلاقیت در کودکان :

آن ها به راحتی و بدون این که ترسی را در خود احساس کنند نظرات و پیشنهادات خود را در کلاس بیان می کنند . ویژگی ای که در بسیاری دیگر از کودکان هم سن و سال آن ها حتی در سنین بالا تر یافت نمی شود .

نشانه دوم خلاقیت در کودکان :

عمدتا برای حل مسایل راه کار هایی را ارائه می دهند که دیگر کودکان قادر به ارایه آن ها نیستند .

نشانه سوم خلاقیت در کودکان :

 سومین نشانه ای که ما را از انجام تست خلاقیت بی نیاز می کند این است که کودکان خلاق به کار های هنری علاوه بر این که علاقه مند هستند دارای مهارت هم می باشند .

ادامه مطلب...

کودک در نقش مادر عروسک

بزرگسالی که می‌بیند کودک در نقش مادر عروسک قرار می‌گیرد، اول به او غذا می‌دهد و یا لباس او را عوض می‌کند و تعلیم و تربیت عروسک را به‌عهده می‌گیرد، اگر مفهوم خلاقیت را نادرست فهمیده باشد، نخواهد فهمید که این رفتار کودک، خلاقانه ، شاد و پرجنب و جوش می‌باشد.

در نتیجه در رابطه با کودک پیشرفت چندانی نخواهد داشت. یعنی قادر نیست خلاقیت کودک را بالا ببرد و پرورش دهد. همچنین زمانی‌که مادری از سوی کودک به میهمانی چای دعوت می‌شود و در آن میهمانی، ظروف و فنجان و قند و... همه نامرئی هستند و کودک وقتی چای می‌نوشد احساس می‌کند که چای داغ است ولی مادر هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد، چای را به سرعت می‌نوشد و سریع می‌خواهد این بازی را به پایان برساند و عروسک را در نوشیدن چای دعوت نمی‌کند در اصل خلاقیت کودک را محو کرده و نادیده گرفته است. والدین و مربیان می‌توانند در کنار کودکان و با استفاده از بازی‌های عروسکی، علاوه بر پرورش خلاقیت، نوآوری و نواندیشی کودکان، باعث رشد شخصیتی و تعادل روانی آنان گردیده و زندگی سالمی را به کودکان هدیه دهند.

ادامه مطلب...

علل_خودارضایی_کودکان

1 وجود انگل های روده ای

بعضی از کودکان انگل روده ای مثل کرمک دارند .

هنگام شب کرمک از داخل روده به خارج از مقعد حرکت میکند و سبب التهاب و خارش ناحیه مقعد و اطراف دستگاه تناسلی کودکان می شود . کودکان با خارش این ناحیه ، سبب تحریک ناحیه ی تناسلی و احساس لذت میکنند که خود میتواند مقدمه ای جهت شروع خودارضائی شود .

2 عفونت های ادراری :

کودکان خصوصا دختران ، به علت کوتاهی مجرای ادراری ، مستعد عفونت های ادراری هستند . عفونت باعث التهاب و احساس سوزش و خارش ناحیه ی تناسلی میشود و ممکن است کودکان با خاراندن این ناحیه به احساس لذت برسند . تکرار این مسئله ممکن است ایجاد خودارضائی در کودکان کند .

  ارشیو فایلهای صوتی و تصویری و مطالب دکترهلاکویی از انتشارات باهدف

تلگرام:   https://telegram.me/bahadaf

 

ادامه مطلب...

کتاب_هفت_تا_سیزده_سالگی

 وقتی‌که "فرزند ما گرفتار ترس، اضطراب و وحشت" می‌شوند باید آن‌ها را بفهمیم و تأیید کنیم.

ادامه مطلب...

 

 سعی کنید هرگز در اتاق خواب فرزندتان تبلت یا تلفن همراه قرار ندهید چون باعث بروز اختلالاتخواب در آن ها می شوند حتی تلویزیون در اتاق خواب کودک هم موجب بروز اختلالات خواب در آن ها خواهد شد

 

ادامه مطلب...

راهکار و درمان خودارضایی در کودکان

کاوش در اندام جنسی و لذت از تحریک آن به صورت گهگاه رفتاری طبیعی در برخی از كودكان دیده می شود. قریب به یك سوم كودكان وقتی مشغول كاوش درباره اندام خویش هستند پدیده خودارضایی را كشف می‌كنند و گاهی این عمل را ادامه می‌دهند چون احساس خوبی نسبت به آن پیدا می‌كنند. این کار برای شان احساس جالب و لذت بخشی به همراه دارد، و گاهی هم برای کاهش اضطراب یا به خواب رفتن به این عمل می پردازند.

ادامه مطلب...

پاسخ به سؤالات کودکان در مورد مسائل جنسی – سنین مدرسه

 سؤالاتی که کودک مدرسه ای شما در مورد سکس می پرسد و پاسخ هائی که برای وی مناسب باشند، به سن کودک شما و توانائی درک و فهم او بستگی دارد .

در ادامه برخی از موضوع هائی که کودک مدرسه ای شما ممکن است در مورد آنها سؤال کند و آنچه که او در هر مرحله باید بداند، عنوان میشود:

ادامه مطلب...

 چند راهکار برای تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

استفاده از برگه‌ی مچاله شده:

در این روش كلمات كلیدی را روی كاغذ نوشته و پس از مچاله كردن در اختیار آنان قرار می‌دهیم كودكان پس از خواندن كلمه‌ی مورد نظر خودشان به گروه‌های دیگر سركشی می‌كنند تا كلماتی كه شبیه نوشته خودشان هست پیدا كنند و با گروه جدید یك جمله بسازند.

ادامه مطلب...

بازيهاي كامپيوتري كودكان را مي توان كنترل كرد

بسياري از متخصصين معتقدند كه بهتر است كودكان زير 3 سال اصلا با كامپيوتر و بازيهاي ويديويي آشنا نشوند و تا آنجا كه ممكن است با اسباب بازي هاي قابل لمس و واقعي مثل لگو و خانه سازي و ... سرگرم شوند

بعبارت ديگر اسباب بازيهاي انتزاعي براي اين سن مناسب نيست . اما اگر كودك زير 5 سال شما قبلا دسترسي به اين بازيها پيدا كرده است و اين امر بعنوان عادتي براي او در امده است ، بايد هم اكنون به فكر شروع قانون و تعيين حدود براي بكارگيري اين بازي ها باشيد .

ادامه مطلب...

بازی های کامپیوتری و کودکان ما

 

بچه ها«تبلت» در دست مشغول بازی کامپیوتری هستند و من با دقت به بازیهاشان نگاه می کنم. قهرمان بازی- که بچه ها مسئول هدایتش هستند- باید به سرعت حرکت کند و حواسش به موانعی که هرلحظه با سرعت به او نزدیک می شوند باشد. در این شرایط در مغز بچه ها چه اتفاقاتی می افتد؟
1- ما انسان را «حیوان تئاتریکال» تعریف می کنیم. یعنی حیوانی که به شدت در نقش هایش فرو می رود و نقش ها نه تنها عملکرد ارادی که حتی عملکردهای فیزیولوژیک اتونوم او را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. در وضعیت «انگار که» (as if) که در صحنه نمایش، هنگام تماشای فیلم و در حین بازی پیش می آید، فیزیولوژی ما نمی تواند خطر واقعی را از خطر مجازی تفکیک نماید و چنان واکنش نشان می دهد که گویا واقعا در میدان جنگ یا در شرایط بحرانی و اورژانسی دیگر قرار دارد. بنابراین در حین این قبیل بازی های کامپیوتری، مقدار زیادی اپی نفرین در جریان خون بچه ها و مقدار زیادی نوراپی نفرین در شکاف سیناپس های مغز آنها آزاد می گردند.
2- از نقطه نظر شناختی، این حیوانات کوچولوی تئاتریکال، در وضعیت آماده باش قرار دارند چون قرار است هر لحظه با خطری مواجه شوند و به آن واکنش نشان دهند. این وضعیت «آماده باش» را از نظر عملکرد مغزی Hyper Vigilance می نامیم که «ترّصد مفرط» ترجمه شده است. مغز در حالت اماده باشی دچار توجه میدانی می شود. در شرایط «توّجه میدانی» مغز به جای تمرکز بر یک نقطه، بر نقاط زیادی تمرکز می کند و در عوض مدت و عمق توجه اش به هر نقطه کاهش می یابد، یعنی به همه جا اندک زمانی توجه می کند و سپس آن را رها میکند. 

 

 

 تکرار دراز مدت این وضعیت که به علّت اعتیاد به بازی های کامپیوتری رخ می دهد و باعث می شود مغز این وضعیت خطر را دائمی ارزیابی کند و وضعیت معمول خود را با این حالت تطبیق دهد. این وضعیت شبیه همان حالتی است که در مغز کودکان دچار (Attention Defecit Disorder) ADD رخ( در (Attention)  این کودکان را فاقد توانایی تمرکز می دانیم. توانایی نشستن در کلاس درس، توجه طولانی به درس دادن معلم و سپس توانایی تمرکز طولانی روی انجام تکالیف درسی برای این کودکان ممکن نیست. از دیدگاه تئوری، انجام درازمدت این قبیل بازی های کامپیوتری باعث می شود مغز کودکان شبیه به مغز کودکان ADD گردد!
3- تنش روانی زیاد موقع انجام این قبیل بازی های کامپیوتری و سپس پایان ناگهانی تنش موقع اتمام هر مرحله از بازی، مغز را در وضعیت Tension-Relax قرار می گیرد و رفع آنی تنش منجر به آزاد شدن مقدار زیادی دوپامین در «هسته آکومبنس» مغز می گردد که مرکز پاداش مغز و در ضمن «کانون اعتیاد مغز» است با این مکانیزم، این قبیل بازی های کامپیوتری اعتیاد آورند.

بنابراین ملاحظه می فرمائید که این قبیل بازی های کامپیوتری در نهایت، چه از نظر تغییرات شناختی که در مغز ایجاد می کنند و چه از نظر اعتیادزایی و وقتی که صرف خود می کنند مخل فعالیت درسی و تحصیلی کودکان هستند. اگر استفاده از این نوع بازی ها محدود نشود جمعّیت زیادی از کودکان محصل را باید با تشخیص «بیش فعالی / کمبود توجه» تحت درمان قرار دهیم!
در پایان ذکر این نکته ضروری است که همه بازی های کامپیوتری دارای این ویژگی ها نیستند حتی به تازگی نرم افزارهای درمانگری تولید شده اند که می توانند در درمان کودکان ADD کمک کننده باشند. فهرست و کارکرد این نوع بازی ها را روانشناسان و روانپزشکانی که در قلمرو درمان های تکنولوژیک کار می کنند به شما معرفی خواهند کرد.

تفاوت بین غیرت و تعصب در فرزند پروری

 

          غیرت یعنی تلاش آگاهانه در مراقبت وحفظ چیزی که برای ما اهمیت دارد. همچنین به معنای تصمیم آگاهانه در حفظ ارزش و منزلت چیزی است که برای ما مهم بحساب می آید. فرد غیرت مند فردی هوشیار، دلسوز و مراقب است زیرا برای حفظ ارتباطات مثبت انسانی و ارتقای آن تلاش می کند و نمی خواهد که کیان خانواده اش در معرض خطر قرار گیرد. از طرف دیگر نسبت به سایر ارتباطات انسانی احساس مسئولیت می کند و ابتدا خود را از آسیب ها و مشکلات دور نگه می دارد و بعد هم دیگران را از درگیری در روابط ناکارآمد دور می سازد.

               فرد غیرتمند علاوه بر آگاهی، فردی قاطع و در عین حال مهربان است که اجازه بروز زمینه ارتکاب به رفتارهای آسیب زا را به خود و دیگران نمی دهد. این فرد بر اساس اصل صداقت رفتار می کند و تمام رفتارهایش از همخوانی برخوردار است. یعنی عملش با گفتارش و گفتارش با نیّتش هماهنگ است.

           اما فرد متعصب را لزوما نمی توان غیرتمند به حساب آورد زیرا تعصب ورزی یعنی بروز یک رفتار انعطاف ناپذیر کورکورانه. در حقیقت اولین تفاوت تعصب ورزی و غیرت مندی در آگاهانه بودن یا آگاهانه نبودن رفتار است. فردی که تعصب می ورزد یعنی اینکه چندان بر هیجانات خود مسلط نیست و بجای درنظر گرفتن منطق و بروز رفتاری آگاهانه بصورت تکانشی رفتار می کند. رفتار تکانشی به نوعی یعنی رفتار اضطراری که فرد بر آن مدیریت و کنترل ندارد.

 

            والدین زمانی می توانند در فرآیند فرزند پروری موفق باشند که پل های ارتباطی خود و فرزندانشان را خراب نکنند. برای حفظ پل های ارتباطی لازم است که انعطاف پذیر و منتقد بود. در حالی که فرد متعصب هرگز منعطف نیست و بطور یکجانبه می خواهد که نقطه نظر خود را اعمال کند و از مخاطبش انتظار اطاعات محض دارد و این دومین تفاوت بین غیرمتندی و تعصب است. زیرا فرد غیرتمند به مخاطب خود فرصت اندیشیدن و انتخاب کردن را می دهدو وی مراقبت و نگاهبانی از ارزش ها را وظیفه خود می داند نه اجبار و درگیری.

            تفاوت سوم غیرمتندی و تعصب ورزی در ثبات رفتار است. فرد غیرتمند به خاطر داشتن آگاهی از رفتارهایش می تواند در زمان ها و مکان های مختلف یک نمونه از رفتار را بروز دهد. وی هرگز ظاهر سازی نمی کند و تنها آنچه را که درست است بر زبان می آورد و عمل می کند درحالی که فرد متعصب ممکن است بخاطر شرایطی که در آن قرار دارد از عقیده اش دست بردارد و بر اساس سود و زیان شخصی عمل کند.

             نهایت اینکه فرزندان ما براحتی متوجه می شوند که میزان شناخت ما از مفاهیم اساسی زندگی مانند ارتباطات انسانی، برنامه ریزی، اعمال مذهبی و کار و... به چه میزان است و نسبت به آنها چه نگرشی داریم. بنابراین زمانی که می خواهیم رفتار پیشگیرانه داشته باشیم و مانع بروز آسیب های فردی و اجتماعی شویم راهی نداریم جز تمرین آگاهی و بکاربستن آگاهی.

 حرمت نفس و عزت نفس در سن 7تا13 سال  

به این معنا که او خودش را موجود خوب و دوست داشتنی نمی‌بیند

ادامه مطلب...

  بچه‌ها به دو دلیل اصلی به هم علاقه و توجه بسیار پیدا می‌کنند:

1) صفات و ویژگی‌های مشترکی دارند و مانند هم هستند. یعنی اگر فرزند ما علاقه‌مند به برقراری ارتباط با بچه‌ای است که آن بچه یا دوست نیز خواهان است، زودتر به هم نزدیک می‌شوند.

ادامه مطلب...

  طریقه برخورد با نمره فرزندان و نمره دادن در مدارس

در اینجا معمولاً مطلبی که در مدارس از آن استفاده می شود نمره است. این نمره‌ها به صورت‌های مختلفی در جهان داده می‌شود از نمره 1 تا 20 و بعضی از اوقات با مسئله قبول، رفوزه یا احتمالا درصد مورد قبول و یا هر واژه دیگری

که به کار برده شود.

ادامه مطلب...