دوشنبه ۱۳۹۶/۵/۳۰
آخرین به روزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
خبرنامه
کانال دکتر هلاکویی
به کانال دکتر فرهنگ هلاکویی و انتشارات باهدف وارد شوید و هر روز مطالب خواندنی ما را دنبال کنید.
برنامه امروز
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
برنامه صبحی دیگر
کانال مدیریت رفتار
بنا به درخواست شما هموطنان عزیز کانال تلگرامی مدیریت خشم،ترس،افسردگی،استرس دکتر هلاکویی راه اندازی شد.
انتشارات باهدف
انتشارات باهدف
معرفی انتشارات
معرفی مجموعه کتابهای انتشارات باهدف در برنامه صبحی دیگر از شبکه آموزش(کانال 7 صدا و سیما)- 18 بهمن 1394

کلستروم چیست؟

حتی قبل از زایمان بدن شما برای تولید شیر تلاش میکند و شما ممکن است ترشحاتی را مشاهده کنید که از قضا چندان شبیه شیر نیست؛ مایعی زرد رنگ که آغوز نامیده میشود و میتواند فرزند شما را در یکی دو روز اول تغذیه کند تا شیر با همان رنگ سفید ظاهر شود. آغوز بسیار کم است و نمیتواند کلیه‌های فرزندتان را اذیت کند اما سرشار از پروتئین، کالری، ویتامین و مواد معدنی است و مقدار زیادی آنتی بادی دارد و میتواند تا زمان تولید شیر نیازهای نوزاد را تامین کند.

بالش بخرید
قطعا شما احساس بزرگ شدن می کنید و مفاصل، پشت و باسن‌تان ممکن است در ایستادن‌های طولانی مدت درد بگیرد. درد باسن ممکن است خواب شبانه را از شما سلب کند و مدام دنبال یک وضعیت راحت برای خواب بگردید. بالش‌هایی وجود دارند که میتوانید هنگام نشستن از آنها استفاده کنید این بالش ها فشار را از استخوان دنبالچه برداشته و باعث باز شدن مفصل این ناحیه شده و در نتیجه درد باسن را کاهش میدهند. حتی بعد از زایمان طبیعی نیز میتوانید از این بالش استفاده کنید تا فشار کمتری به استخوانهای انتهایی ستون فقرات وارد شود.

نکات مهم در ماه هفتم

از حالا تا سه ماه آینده شما بیشترین اضافه وزن را خواهید داشت و این اضافه وزن برای بارداری سالم لازم است. سعی نکنید وزنتان را در این ماههای آخر کاهش دهید چون سوختن چربی‌های بدن‌تان میتواند مواد سمی خطرناکی را وارد بدن جنین کند.
تغییرات فیزیکی ماه هفتم
•    در این ماه حرکات کودک شما کم کم تغییر میکند چون فضای رحم تنگ میشود  و حرکات ریزتری مانند تکان دادن آرنج و زانو را انجام میدهد. در این ماه کم کم جنین پاهایش را خم میکند چون بزرگتر شده و وزنش بیشتر میشود. همین موضوع ممکن است تعادل شما را به هم بزند.

•    ترشحات واژن به رنگ سفید خواهد بود و سینه شما شروع به نشت آغوز خواهد کرد. بهتر است بدانید که سوزش سر دل هنوز در این ماه وجود دارد.
•    کودک در حال رشد فشار زیادی بر دیافراگم، کبد، معده و روده شما وارد خواهد کرد. جنین به دلیل وزن زیادی که در این ماه دارد حتی به ریه‌های شما هم فشار می‌آورد طوری که احساس تنگی نفس پیدا کنید. به همین دلیل حرکات شما آهسته‌تر خواهد شد و ممکن است شروع به راه رفتن اردک وار کنید.
•    برای کاهش فشار به عقب باید وضعیت‌تان را متعادل نگهدارید. پوشیدن کفش پاشنه کوتاه و استفاده از تشک مناسب هنگام خواب به شما کمک میکند.


•    انقباضات براکستون هیکس در این ماه ادامه خواهد داشت که به دلیل سفت شدن عضلات رحم است و هر ۲۰ دقیقه اتفاق می‌افتد. این انقباضات رحم را برای زایمان آماده میکند.
•    در این ماه هیچ شرکت هواپیمایی به شما اجازه پرواز نخواهد داد مگر آنکه پزشک به شما گواهی دهد سفر برای‌تان خطری ندارد. اگر مجبور به مسافرت طولانی با ماشین بودید حتما باید هر ساعت پنج دقیقه پیاده شوید و راه بروید تا گردش خون در بدنتان اتفاق بیفتد.
•    حجم خون در گردش در بدن شما ۳۰ تا ۵۰ درصد نسبت به حالت طبیعی افزایش می‌یابد. بنابراین باید مطمئن شوید که خون کافی به جنین میرسد.
•    از این ماه به بعد احتمالا هر دو هفته باید به پزشک مراجعه کنید. کمردرد و تنگی نفس حالا حسابی کلافه‌تان میکند.

 

 

چگونه می توانم از بروز افسردگی و اضطراب در دوران حاملگی جلوگیری كنم؟
افسردگی و اضطراب نتیجه تغییرات بیو شیمیایی بدن هستند؛ بنابراین در صورت ابتلای به آن‌ها ممکن است نتوانید به طور کامل از آن‌ها دوری کنید اما مراقبت‌های عاطفی می‌تواند به شما کمک کند تا علائم آن را کاسته و روحیه‌تان حفظ کنید.

  • سخت نگیرید. این فکر را که قبل از تولد نوزادتان باید تا می‌توانید کارهای لازم را انجام دهید، کنار بگذارید. شاید فکر کنید که قبل از گرفتن مرخصی زایمان باید اتاق شیرخوار را آماده کنید، خانه را تمیز کنید یا تا آنجا که می‌توانید کار کنید اما این طور نیست. خودتان را در صدر لیست کار‌هایتان قرار بدهید. با به دنیا آمدن کودکتان دیگر وقت چندانی برای رسیدن به خود ندارید. کتاب بخوانید، صبحانه را در رختخواب میل کنید یا به یک پیاده روی طولانی و لذت‌بخش در اطراف خانه‌تان بروید. کاری را انجام دهید که موجب شود احساس خوشایندی به شما دست بدهد. مراقبت کردن از خود بخشی ضروری مراقبت از نوزادتان است.
  • رابطهٔ خود را با همسرتان حفظ کنید. اطمینان حاصل کنید که وقت زیادی برای بودن با همسرتان و تقویت این رابطه اختصاص می‌دهید. در صورت امکان همین الان مرخصی بگیرید. هر کاری می‌توانید برای تحکیم رابطه خود انجام دهید تا هنگامی که نوزاد به دنیا آمد، بتوانید به این رابطه تکیه کنید.
  • حرف بزنید.ترس‌ها و نگرانی‌های خود در خصوص آینده را با همسر، دوستان و خانواده‌تان مطرح کنید.
  • استرس خود را مهار کنید. اجازه ندهید یأس و نا‌امیدی بر زندگیتان تاثیر بگذارد. راه‌هایی برای مراقبت نمودن از روان خود بیابید. به خود استراحت بدهید، زیاد بخوابید، ورزش کنید و خوب بخورید. اگر اضطراب به درونتان راه یافت، سعی کنید به کلاس‌های یوگای مخصوص زنان باردار بروید یا مدیتیشن انجام دهید.


برای جلوگیری از بروز افسردگی پس از زایمان چه می‌توانم بكنم؟
حدود نیمی از زنانی که از افسردگی بارداری رنج می‌برند، افسردگی پس از زایمان را نیز تجربه خواهند کرد، اما در صورت درمان این افسردگی در دوران بارداری، احتمال ابتلای به آن پس از زایمان به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

دراینجا چند مورد دیگر که می‌تواند کمکتان کند، ارائه شده است:

  • هم اکنون عادت کنید که از خودتان مراقبت کنید به طوری که بخشی از کارهای روزمره‌تان شود. شیوه ‌هایی را طراحی کنید تا هنگامی که نوزاد به دنیا آمد، زمانی برای استراحت داشته باشید.
  • با همسرتان در مورد نحوهٔ تقسیم کار‌های خانه، مراقبت از یکدیگر و نیز نوزادتان صحبت کنید.
  • شبکه‌ای حمایتی تشکیل دهید (شبکه‌ای متشکل از دوستان، اعضای خانواده، همسرتان و پزشک یا درمانگر) تا قبل از اینکه نوزاد به دنیا بیاید، کسانی را برای کمک گرفتن از آن‌ها داشته باشید.
  • کسانی را پیدا کنید که در انجام کارهای آشپزی، نظافت یا مراقبت از کودک کمکتان کنند تا بعد از تولد نوزادتان فرصت دوش گرفتن، استراحت کردن یا قدم زدن را داشته باشید.
 نرمش‌های کگل


حتی اگر هیچ ورزش دیگری هم نمی‌کنید یا شرایط آن را ندارید (مثلا در استراحت مطلق هستید) این نرمش را می‌توانید انجام دهید. نرمش‌های کگل، عمل انقباض عضلات ناحیه واژن است. برای شناختن این عضلات می‌توانید تصور کنید که اگر هنگام دفع ادرار بخواهید مانع آن شوید، چه عضلاتی را باید سفت کنید. وقتی این عضلات را شناختید، می‌توانید هر زمان و هر جا آن را انجام بدهید. عضلات این ناحیه 3 خروجی اصلی را کنترل می‌کنند، خروجی ادرار، واژن و مقعد. تمرین کنید تا این عضلات را یکی یکی بشناسید و هر کدام را جداگانه منقبض کنید. عضلات را سفت بگیرید و تا ۱۰ بشمارید و ول کنید. ممکن است در ابتدا این کار سخت یا غیرممکن به نظر برسد، اما با تمرین زیاد می‌توانید تک تک عضلات را بشناسید و منقبض و منبسط کنید.

نکته: این ورزش را پس از زایمان هم ادامه بدهید و تا یک سال به صورت مستمر انجام دهید. می‌توانید زمان شیر دادن به کودک را برای این ورزش انتخاب کنید. اهمیت انجام این ورزش بعد از زایمان بیشتر از قبل از آن است.

چقدر انجامش دهیم؟ می‌توانید 3 بار در روز و هر بار ۱۰ مرتبه این نرمش را انجام دهید. با این حال بیشتر کردن تعداد آن اصلا مانعی ندارد.

این ورزش به چه دردی می‌خورد؟ اغلب عوارض ناراحت کننده بارداری مثل افتادگی رحم و مثانه، هموروئید و بی‌اختیاری ادرار به خاطر شل شدن عضلات کف لگن رخ می‌دهند. این عضلات به دلیل این‌که چند ماه تحت فشار شدیدی بوده‌اند، شکل اولیه خود را از دست می‌دهند و مستعد افتادگی هستند. نرمش‌های کگل بهترین راه برای برگرداندن این عضلات به فرم قبل از بارداری هستند. مهم نیست که شما طبیعی زایمان کرده‌اید یا سزارین شده‌اید؛ نرمش‌های کگل به شما کمک می‌کنند عوارض بارداری را کاهش دهید.



وضعیت جنین

از این هفته به بعد جنین شما باهوش‌تر می‌شود. مغز او که تا حالا صاف بوده تغییر شکل می‌دهد. شیارها و برجستگی‌هایی بر روی مخ پدید می‌آید که این شیارها در نهایت با تکامل در هفته های‌آینده چین‌خوردگی‌های مغز را ایجاد می‌کنند. با این تغییرات حجم بافت‌های مغز جنین هم افزایش می‌یابد. مغز جنین تنفس‌های او را کنترل و او دمای بدنش را تنظیم می‌کند.

ادامه مطلب...